Mūsdienās arvien biežāk dzirdam, cik svarīgas ir lietotāja pieredzes (UX) un lietotāja saskarsmes (UI) prasmes, un arvien vairāk uzņēmumu meklē darbiniekus, kuriem tādas piemistu. Šīs jomas profesionāļi šobrīd ir ļoti pieprasīti. Bet kas ir lietotāja pieredze un lietotāja saskarsme? Kāpēc tas pēkšņi ir tik populāri un svarīgi? 

Lietotāju saskarsme un lietotāja pieredze

Lietotāju saskarsme jeb UI (user interface) apzīmē elementus, ar ko lietotājs mijiedarbojas. Tas ietver ekrānu, tastatūru, skaņas, gaismas un izvietotos elementus.

Katras mājaslapas un produkta lietotāja saskarsmei  ir jābūt ne tikai maksimāli pielāgotai klienta vēlmēm un uzņēmumam, bet arī skaidri saprotamai un ļoti vienkāršai, lai veidotos laba lietotāju pieredze. 

Piemēram, jums pieder veikals iepirkšanās centrā, bet neviens nenāk iekšā. Kāpēc? Varbūt nav durvju roktura? Varbūt izkārtne ir par mazu vai arī ir tik niecīgs apgaismojums, ka šķiet – tas ir slēgts? Iespējams, cilvēki nāk, tomēr neko nepērk, jo trūkst pielaikošanas kabīņu. 

Savukārt lietotāja pieredze jeb UX (user experience) ir lietotāja saskarsmes  rezultāts. Tā ir pieredze, kas veidojas klientam, mijiedarbojoties ar visiem elementiem. Protams, pieredze mēdz būt gan pozitīva, gan negatīva, gan neitrāla. 

Piemēram, jums pieder veikals iepirkšanās centrā, tomēr cilvēki, mirkli uzkavējušies, uzreiz dodas prom. Problēma? Varbūt tajā slikti ož? Vai arī pārdevējai ir tik negants skatiens, ka tā neviļus aizbiedē visus klientus? Iespējams, klienti nevar uzreiz ieraudzīt meklēto, jo visvairāk pieprasītās preces ir paslēptas pašā aizmugurē? 

Lietotāju pieredzes un saskarsmes  dizains

UIn/UXvisbiežāk tiek lietoti kopā, runājot par dizainu un dizaineriem. Šāda veidadizains tiek balstīts uz klientiem un viņu ceļu mājaslapā. Viss tiek pielāgots tam, lai veicinātu mājaslapas mērķa sasniegšanu (piemēram, pirkumu). Dizainers veido mājaslapu tā, lai lietotājs nepamestu to pirmajās sekundēs un vēlētos uzturēties ilgāk. Lai to panāktu, ir jārada vizuāli patīkams, strukturēts un pareizi noformēts saturs, jāiekļauj piemērotas pogas, kas aicina uz darbību (click-to-action). Katrai mājaslapas detaļai jābūt orientētai uz klientu, un UI/UX dizaineri strādā, lai to panāktu.

Tātad UI ir lietotāja saskarsme ar uzņēmuma produktu, un ir svarīgi elementus pielāgot tā, lai veidotos laba UX pieredze jeb ceļšprodukta izmantošanai. UI/UX dizaineri ir rūķīši, kas ar burvju nūjiņu (tai skaitā lietotāju testiem) to panāk.