Kāpēc un kādos gadījumos veic lietotāju testus?
2022-01-14
Elita Freiberga, SIA “Mailigen”
Klausies
Mūsdienās arvien biežāk dzirdam, cik svarīgas ir lietotāja pieredzes (UX) un lietotāja saskarsmes (UI) prasmes, un arvien vairāk uzņēmumu meklē darbiniekus, kuriem tādas piemistu. Šīs jomas profesionāļi šobrīd ir ļoti pieprasīti. Bet kas ir lietotāja pieredze un lietotāja saskarsme? Kāpēc tas pēkšņi ir tik populāri un svarīgi?
Lietotāju saskarsme un lietotāja pieredze
Lietotāju saskarsme jeb UI (user interface) apzīmē elementus, ar ko lietotājs mijiedarbojas. Tas ietver ekrānu, tastatūru, skaņas, gaismas un izvietotos elementus.
Katras mājaslapas un produkta lietotāja saskarsmei ir jābūt ne tikai maksimāli pielāgotai klienta vēlmēm un uzņēmumam, bet arī skaidri saprotamai un ļoti vienkāršai, lai veidotos laba lietotāju pieredze.
Piemēram, jums pieder veikals iepirkšanās centrā, bet neviens nenāk iekšā. Kāpēc? Varbūt nav durvju roktura? Varbūt izkārtne ir par mazu vai arī ir tik niecīgs apgaismojums, ka šķiet – tas ir slēgts? Iespējams, cilvēki nāk, tomēr neko nepērk, jo trūkst pielaikošanas kabīņu.
Savukārt lietotāja pieredze jeb UX (user experience) ir lietotāja saskarsmes rezultāts. Tā ir pieredze, kas veidojas klientam, mijiedarbojoties ar visiem elementiem. Protams, pieredze mēdz būt gan pozitīva, gan negatīva, gan neitrāla.
Piemēram, jums pieder veikals iepirkšanās centrā, tomēr cilvēki, mirkli uzkavējušies, uzreiz dodas prom. Problēma? Varbūt tajā slikti ož? Vai arī pārdevējai ir tik negants skatiens, ka tā neviļus aizbiedē visus klientus? Iespējams, klienti nevar uzreiz ieraudzīt meklēto, jo visvairāk pieprasītās preces ir paslēptas pašā aizmugurē?
Lietotāju pieredzes un saskarsmes dizains
UIn/UXvisbiežāk tiek lietoti kopā, runājot par dizainu un dizaineriem. Šāda veidadizains tiek balstīts uz klientiem un viņu ceļu mājaslapā. Viss tiek pielāgots tam, lai veicinātu mājaslapas mērķa sasniegšanu (piemēram, pirkumu). Dizainers veido mājaslapu tā, lai lietotājs nepamestu to pirmajās sekundēs un vēlētos uzturēties ilgāk. Lai to panāktu, ir jārada vizuāli patīkams, strukturēts un pareizi noformēts saturs, jāiekļauj piemērotas pogas, kas aicina uz darbību (click-to-action). Katrai mājaslapas detaļai jābūt orientētai uz klientu, un UI/UX dizaineri strādā, lai to panāktu.
Tātad UI ir lietotāja saskarsme ar uzņēmuma produktu, un ir svarīgi elementus pielāgot tā, lai veidotos laba UX pieredze jeb ceļšprodukta izmantošanai. UI/UX dizaineri ir rūķīši, kas ar burvju nūjiņu (tai skaitā lietotāju testiem) to panāk.
Publiskajā telpā plaši izskanējusi kritika par sociālo tīklu “Facebook” un “Instagram” jauno praksi – maksas piemērošanu par pakalpojuma lietošanu bez reklāmām. Kā vērtējama šī prakse? Vai sociālie tīkli drīkst šādi rīkoties?
Mārketings
06:00, 21. Mar. 2024
Ar sīkdatnēm jeb cookies saskaramies katru dienu, apmeklējot visdažādākās mājaslapas. Ikvienam mājaslapas lietotājam ir iespējams izvēlēties, kādām sīkdatnēm piekrist un kādām – nē. Kas jāņem vērā, saskaroties ar sīkdatņu politiku?
Mārketings
06:00, 12. Mar. 2024
Dinamiskā un konkurētspējīgā uzņēmējdarbības vidē uzņēmumi pastāvīgi meklē veidus, kā atšķirties un piesaistīt patērētāju uzmanību. Viens no spēcīgiem instrumentiem, kas ir pierādījis savu spēju mainīt spēles noteikumus, ir dizaina izmantošanas stratēģija, kas atbalsta uzņēmuma misiju un mērķus.
Mārketings
06:00, 1. Feb. 2024
Izveidojot unikālu dizainu produktam – preces vai pakalpojuma noformējumam –, rodas jautājums, kā to vislabāk aizsargāt pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu.
Mārketings
09:00, 11. Jan. 2024
Daudzu uzņēmumu komunikācijas stratēģija ir saistīta ar satura veidošanu “Instagram”. Tas palīdz sasniegt uzņēmuma mērķus, piesaistot auditorijas uzmanību dažādu produktu vai pakalpojumu iegādei. Lai gan jāatzīst, ka šobrīd pēc daudzu algoritmu maiņas “Instagram” vide ir ievērojami mainījusies, proti, ne visu auditoriju ir iespējams sasniegt. Tas nozīmē, ka liela daļa sekotāju vairs neredz visus jaunākos ierakstus. Vai kontaktu pirkšana šo problēmu atrisinātu?
Mārketings
14:00, 12. Dec. 2023
Sadarbība ar influenceriem ar katru dienu uzņem apgriezienus. Pēc Eiropas Parlamenta datiem sešu gadu laikā influenceru mārketinga tirgus ir pieaudzis par vēl nepieredzētiem 700% – no 1,7 mljrd. ASV dolāru 2016.gadā līdz 13,8 mljrd. ASV dolāru 2021.gadā. 2023.gadā pieaugumam vajadzētu būt par vēl 15%. Ņemot vērā reklāmas akluma tendenci, kā arī “Meta” piedāvātās jaunās reklāmas bloķēšanas iespējas un vispārējo mērķtiecīgas reklāmas vājināšanos Eiropas Savienībā, ir saprotams, ka influenceru mārketingam tiek pievērsta liela uzmanība. Kā izvērtēt potenciālo sadarbības partneri – influenceri?
Mārketings
06:00, 6. Dec. 2023
Pēdējie pieci gadi ir bijuši izaicinājumu pilni gan mārketinga speciālistiem, gan reklāmdevējiem, un visi ir vienisprātis – reklāma vairs nav tāda, kāda tā bija agrāk. Reizēm mārketinga speciālists jūtas tā, it kā ar naudu kurinātu krāsni, – tiek tērēta milzīga naudas summa, bet rezultāti ir, maigi izsakoties, apšaubāmi. Vai taisnība, ka reklāmas efektivitāte ir samazinājusies, vai arī mēs vienkārši vēl neesam apguvuši “jaunus trikus”? Ja tā tiešām ir samazinājusies, kāds ir iemesls un kā uzlabot tās efektivitāti?
Mārketings
06:00, 30. Nov. 2023
Pie dažādu zīmolu vārdiem nereti manāms apzīmējums ®. Tas apzīmē reģistrētu preču zīmi, bet vai jālieto vienmēr? Kādos gadījumos izmanto šo apzīmējumu?
Mārketings
06:00, 3. Nov. 2023
Laikā, kad praktiski jebkurš var piekļūt sociālajiem tīkliem un izvietot tur saturu, daloties ar pieredzi, viedokli vai sasniegumiem, svarīgi saprast organizācijas kā medija lomu. Kad organizācija kļūst par mediju? Kādi ir svarīgākie komunikācijas kanāli?
Klausies
Mārketings
06:00, 20. Okt. 2023
Ieraugot “Nike” simbolu, “Netflix” sarkanos burtus vai izdzirdot vārdu “McDonald’s”, patērētāja prātā projicējas skaidra aina – šo produktu izcelsme, īpašības un radītās emocijas. Apzīmējumi, ko uzņēmumi lieto, lai atšķirtu un izceltu savas preces vai pakalpojumus, var tikt aizsargāti kā preču zīmes.
Mārketings
06:00, 10. Okt. 2023
Pirmais iespaids ir svarīgs aspekts mūsu ikdienas dzīvē – ne tikai profesionālajā, bet arī personīgajā. Tas var ietekmēt mūsu attiecības, karjeru un vispārējo dzīves kvalitāti. Kā radīt veiksmīgu pirmo iespaidu prezentācijās, lietišķajās sarunās un ikdienas dzīvē? Kāpēc tas ir tik būtiski?
Ja tiktu jautāts, kas uzņēmumā ir vērtīgāks – nemateriālās vai materiālās lietas -, 90% uzņēmumu atbildētu, ka nemateriālā vērtība ievērojami pārsniedz materiālo.
Mārketings
06:00, 8. Sep. 2023
Mūsdienās digitālā transformācija maina veidu, kā uzņēmumi, izmantojot digitālās tehnoloģijas, izstrādā jaunus digitālos biznesa modeļus, tā palīdzot uzņēmumiem iegūt lielāku vērtību klientu acīs. Uzņēmumi atver tiešsaistes veikalus, veido oficiālas mājaslapas, sociālo mediju kontus un tos izmanto, lai pārdotu preces vai pakalpojumus un sazinātos ar klientiem. Daudzi uzņēmumi pāriet no vienkanāla klientu iesaistīšanas stratēģijas uz daudzkanālu stratēģiju. Apskatīsim, kādas ir tās priekšrocības!
Mārketings
06:00, 18. Aug. 2023
Tehnoloģiju attīstība nemitīgi virzās uz priekšu, tā radot jaunas iespējas un vajadzības. Šajā kontekstā nozīmīgs ir metaverss – virtuālā pasaule, kas ir kļuvusi par būtisku mūsdienu digitālās ainavas komponenti. Tā ne tikai maina individuālo lietotāju dzīvi, bet arī ver durvis jaunām biznesa iespējām un rada potenciālos riskus.
Mārketings
06:00, 14. Jūl. 2023
Kādu galveno uzdevumu komunikācijas jomā jūs sev izvirzāt nākamajiem trim gadiem? Tieši tāds jautājums tika uzdots 1535 Baltijas valstu uzņēmējiem komunikācijas aģentūras “A.W.Olsen & Partners” pasūtītā pētījumā. Tika noskaidrots, ka 70% Latvijas un Lietuvas uzņēmēju un 80% Igaunijas uzņēmēju šis uzdevums ir panākt un nostiprināt uzticēšanos. Skaidrs, ka uzticēšanās mūsdienās ir kļuvusi par pašu deficītāko resursu. Kas tad ir raksturīgs līderiem, kuriem uzticas?
Mārketings
08:48, 8. Jūn. 2023