Kā izvēlēties pareizo vadības stilu?
2022-01-17
Māris Silinieks, SIA "WORKINGDAY LATVIA", mārketinga direktors
Klausies
Vispirms noskaidrosim, kas ir vadības stils. Tas ir paņēmienu kopums, ar kuriem vadītājs iedarbojas uz saviem padotajiem, lai īstenotu izvirzītos mērķus. Tas ietver plānošanu, organizācijas struktūras veidošanu, psiholoģisko klimatu uzņēmumā, personāla politiku, darba samaksas un stimulēšanas sistēmu, kā arī uzņēmuma kultūru.
Vadības stila pielāgošana atbilstoši darbinieku tipāžiem
Protams, nav iespējams izvērtēt katra darbinieka un katras situācijas ideālo vadības stilu, bet var mēģināt ieskicēt vēlamās vadības pieejas dažādiem darbiniekiem, ņemot vērā viņu darba pieredzi un motivāciju.
Rīcības plāns ar pieredzējušiem ekspertiem
Pieredzējis eksperts, bet ar zemu motivāciju – šāds darbinieks nereti ir sastopams starp vecāka gadagājuma speciālistiem. Tas ir sava amata meistars, un viņam var uzticēt jebkuru sarežģītāko uzdevumu. Tomēr viņš kādu apstākļu dēļ ir zaudējis savu motivāciju. Iespējams, palicis ēnā aiz jauno darbinieku degsmes un iniciatīvas vai nav pietiekami novērtēts no vadības puses. Katrā ziņā šāds darbinieks ir jāatbalsta un jāmotivē, jo viņa pieredze uzņēmumam var būt ļoti noderīga.
Kā rīkoties ar jauniņajiem?
Darbinieks ar nelielu pieredzi – tas varētu būt jauns kolēģis vai nesen pārcelts no citas nodaļas. Turklāt, ja darbiniekam ir zema motivācija, viņam ir vajadzīga īpaša pieeja. Šāds cilvēks ir regulāri jākontrolē, pieprasot atskaites par padarīto un dodot tam vienkāršus uzdevumus, kuru rezultāts ir redzams īsā laikā, – tas arī varētu pozitīvi ietekmēt viņa motivāciju. Jānoskaidro arī zemās motivācijas cēlonis, dažkārt tas ir pat ļoti vienkārši atrisināms. Tāds darbinieks prasa daudz laika, un ar viņu ir vēlams strādāt klātienē – grūtāk būs šādu darbinieku vadīt attālināti. Tomēr nevajag nolaist rokas, jo šajā stadijā ir pabijis ikviens, – sākumā visi esam nepieredzējuši, un, nonākdami lielu izaicinājumu priekšā, arī mūsu motivācija var sašķobīties. Prasmīgs vadītājs un darbaudzinātājs no šāda darbinieka var izveidot īstu zvaigzni.
Jauns un nepieredzējis darbinieks, taču ar lielu degsmi un darba sparu var būt bīstams uzņēmumam, jo ar savu lielo darbošanās degsmi, bet vēl mazo pieredzi var “izbradāt dobes”, kuras vēl ilgi vajadzēs atjaunot visam kolektīvam. Viņam ir nepieciešami precīzi darba uzdevumi un instrukcijas. Mērķi var tikt izvirzīti lielāki, jo motivācijas tos sasniegt vajadzētu pietikt. Šādam darbiniekam lietderīgi būtu investēt mācībās, bet pieskatīt, lai viņu, jau apmācītu un motivētu, nepārvilinātu konkurenti, –regulāri jāveic pārrunas par turpmāko izaugsmi un mērķiem uzņēmumā.
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024
Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgu sadarbību komersantu starpā. Šī jautājuma nonākšanu dienaskārtībā diktē galvenokārt Eiropas Savienības līmenī pieņemtais priekšlikums direktīvai par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2024
Turpinot janvārī aizsākto tēmu par uzņēmumu ilgtspējas jautājumiem, apskatīsim uzņēmumu ietekmi uz apkārtējo vidi, kas ir fundamentāla ilgtspējas daļa.
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Feb. 2024
Jebkurā uzņēmumā neatņemama komercdarbības sastāvdaļa ir darījumu slēgšana. Šajā procesā var būt iesaistītas vairākas personas. Ierasti uzņēmuma vārdā līgumus slēdz paraksttiesīgie valdes locekļi, prokūristi vai komercpilnvarnieki. Kādos gadījumos valdes loceklis ir atbildīgs arī par tiem līgumiem, kurus viņš personīgi nav parakstījis? Kā mazināt atbildības iestāšanās riskus, lai izvairītos no iespējamiem strīdiem un sarežģījumiem nākotnē?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Feb. 2024
Laikā, kad visapkārt arvien straujāk notiek pārmaiņas, arī uzņēmumos biežāk izskan jautājums – varbūt vajag mainīt stratēģiju? Ko nozīmē stratēģijas maiņa, kā to īstenot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Feb. 2024
Vai tas, ka valdes loceklis balso “pret”, ietekmē viņa turpmāko amata pildīšanas gaitu? Vai balsošana “pret” atbrīvo valdes locekli no atbildības par pieņemto lēmumu, ja uzņēmumā ir vairāki valdes locekļi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jan. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums bija sarunājis iegādāties intelektuālā īpašuma objektu – patentētu dizainu. Tika uzsākta dokumentu noformēšana, parakstīti dokumenti. Vēlāk izrādījās, ka šajā starpposmā intelektuālā īpašuma objekta sākotnējam īpašniekam tika atņemtas tiesības uz šo dizainu, jo tās nebija atjaunotas. Kāda ir paša uzņēmuma atbildība par to, ka starpposmā netika pārbaudīta aktuālā informācija? Šī dizaina pārdevējs uzstāj, ka viņam nav bijusi informācija par to, ka viņam atņemtas tiesības uz konkrēto dizainu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Jan. 2024
Karteļi jeb konkurentu aizliegtas vienošanās par cenu, klientu un tirgus sadali, dalības noteikumiem iepirkumos, kā arī citiem nosacījumiem joprojām ir izplatītākais pārkāpums konkurences tiesībās. Saskaņā ar 2023.gada grozījumiem Publisko iepirkumu likumā šobrīd pasūtītājam ir pienākums vērsties Konkurences padomē (KP), lai saņemtu tās viedokli, ja iepirkuma norisē tiek konstatētas aizliegtas vienošanās pazīmes. Kā KP izvērtē iespējamo aizliegto vienošanos?
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Jan. 2024
Šogad sākam jaunu rakstu sēriju, kurā pētīsim un skaidrosim uzņēmuma ilgtspējas jautājumus, kas tiek apzīmēti ir dažiem jau izprotamiem, bet lielai daļai neko daudz neizsakošajiem trīs burtiem – ESG. Lai arī ilgtspējas ziņojumi obligāti no šī gada ir tikai nelielai daļai uzņēmumu, tomēr par ESG pamatprincipiem jādomā ne tikai ziņojumu dēļ – atbildīga komercdarbība ir katra nākotnes uzņēmuma kods. Pirmā sērija – sociālā atbildība.
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Jan. 2024
Nereti nācies dzirdēt par valdes locekļa lojalitātes pienākumu, lai gan Komerclikums (KL) šādu jēdzienu neparedz. Tādēļ var rasties pamatots jautājums, kas ir valdes locekļa lojalitātes pienākuma pamatā, vai ir iespējama atbildība par šī pienākuma pārkāpumu un kādas ir aktuālās tendences?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Jan. 2024