Veselības veicināšanas tendences uzņēmumos
2021-11-29
Olga Condorfa, SIA "IIZI Brokers" darbinieku apdrošināšanas un ilgtspējas eksperte, apdrošināšanas brokere
Darba devējiem darbinieki ir visvērtīgākais uzņēmumu resurss, kam nepieciešams ne tikai nodrošināt atbilstošus darba apstākļus, bet arī parūpēties par dažādu aktivitāšu un atbalsta programmu piedāvāšanu. Viena no tām ir darbinieku veselības programmas veidošana uzņēmumā.
Darbinieku veselības problēmas ķēdītes reakcijā izraisa tādas iepriekš neparedzamas grūtības kā ilgstošu prombūtni, pieaugošas apdrošināšanas izmaksas un produktivitātes krišanos. Darbaspēkam kļūstot mobilākam, uzņēmumu personāla politika jāveido pēc iespējas elastīgāka un jāparedz papildu resursi, lai spētu nodrošināt un garantēt līdzvērtīgus veselības aprūpes pakalpojumus darbiniekiem, kas ceļo, strādā attālināti no mājām, citās valstīs, pat atšķirīgos kontinentos.
Ne tikai iedzīvotāju novecošanās, prioritāšu maiņa un mobilitāte, bet arī pieaugošais pieejamo augstu medicīnisko tehnoloģiju izmeklējumu piedāvājums un inovatīvo medikamentu izmaksas var kļūt par būtisku aspektu nākotnes darbinieka efektīvākai atgriešanai darbā pēc slimības un ilgstošas prombūtnes. Ekspertu viedokļi ir līdzīgi jautājumā par koordinētu un plānotu rīcību darbinieku veselības saglabāšanā, proti, īpaši atbalstīt uzņēmumu plānus mainīt pastāvošo kultūru, veicinot veselīgu dzīvesveidu.
Sākotnēji ir jādefinē atbildes uz šādiem jautājumiem:
- vai esošās programmas mērķis ir tikai veselie darbinieki un to atbalsts vai visi uzņēmuma darbinieki;
- cik plaša un aptveroša ir programma;
- kuri ir galvenie aktualizētie un komunicētie jautājumi;
- citas detaļas – izglītošanas veids, individuālie mērķi, uzņēmuma atbalsta apmērs, kā arī vai pastāv iespēja iesaistīt darbinieku ģimenes locekļus mērķu sasniegšanā?
Šobrīd darba devēji pārsvarā veido un papildina esošās veselības veicināšanas programmas – apmaksā dažādu speciālistu konsultācijas, finansiāli atbalsta ātrāku izveseļošanos. Personāla vadītāji aktīvi iesaistās apdrošināšanas polišu iegādē, plāno profilaktisko apskašu veikšanu un rīko darbinieku izglītošanas sesijas. Tāpat jārisina jautājumi par iepriekš neprognozējamu izmaksu segšanu – specifiskām pārbaudēm vai prombūtnē esoša darbinieka aizstāšanu, psiholoģiskās un garīgās veselības rehabilitācijas kursu nodrošināšanu, invaliditātes kompensēšanu un citām ar darbinieku veselības aprūpi saistītām specifiskām situācijām, kuras ikdienā var rasties katram uzņēmumam.
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024
Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgu sadarbību komersantu starpā. Šī jautājuma nonākšanu dienaskārtībā diktē galvenokārt Eiropas Savienības līmenī pieņemtais priekšlikums direktīvai par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2024
Turpinot janvārī aizsākto tēmu par uzņēmumu ilgtspējas jautājumiem, apskatīsim uzņēmumu ietekmi uz apkārtējo vidi, kas ir fundamentāla ilgtspējas daļa.
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Feb. 2024
Jebkurā uzņēmumā neatņemama komercdarbības sastāvdaļa ir darījumu slēgšana. Šajā procesā var būt iesaistītas vairākas personas. Ierasti uzņēmuma vārdā līgumus slēdz paraksttiesīgie valdes locekļi, prokūristi vai komercpilnvarnieki. Kādos gadījumos valdes loceklis ir atbildīgs arī par tiem līgumiem, kurus viņš personīgi nav parakstījis? Kā mazināt atbildības iestāšanās riskus, lai izvairītos no iespējamiem strīdiem un sarežģījumiem nākotnē?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Feb. 2024
Laikā, kad visapkārt arvien straujāk notiek pārmaiņas, arī uzņēmumos biežāk izskan jautājums – varbūt vajag mainīt stratēģiju? Ko nozīmē stratēģijas maiņa, kā to īstenot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Feb. 2024
Vai tas, ka valdes loceklis balso “pret”, ietekmē viņa turpmāko amata pildīšanas gaitu? Vai balsošana “pret” atbrīvo valdes locekli no atbildības par pieņemto lēmumu, ja uzņēmumā ir vairāki valdes locekļi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jan. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums bija sarunājis iegādāties intelektuālā īpašuma objektu – patentētu dizainu. Tika uzsākta dokumentu noformēšana, parakstīti dokumenti. Vēlāk izrādījās, ka šajā starpposmā intelektuālā īpašuma objekta sākotnējam īpašniekam tika atņemtas tiesības uz šo dizainu, jo tās nebija atjaunotas. Kāda ir paša uzņēmuma atbildība par to, ka starpposmā netika pārbaudīta aktuālā informācija? Šī dizaina pārdevējs uzstāj, ka viņam nav bijusi informācija par to, ka viņam atņemtas tiesības uz konkrēto dizainu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Jan. 2024
Karteļi jeb konkurentu aizliegtas vienošanās par cenu, klientu un tirgus sadali, dalības noteikumiem iepirkumos, kā arī citiem nosacījumiem joprojām ir izplatītākais pārkāpums konkurences tiesībās. Saskaņā ar 2023.gada grozījumiem Publisko iepirkumu likumā šobrīd pasūtītājam ir pienākums vērsties Konkurences padomē (KP), lai saņemtu tās viedokli, ja iepirkuma norisē tiek konstatētas aizliegtas vienošanās pazīmes. Kā KP izvērtē iespējamo aizliegto vienošanos?
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Jan. 2024
Šogad sākam jaunu rakstu sēriju, kurā pētīsim un skaidrosim uzņēmuma ilgtspējas jautājumus, kas tiek apzīmēti ir dažiem jau izprotamiem, bet lielai daļai neko daudz neizsakošajiem trīs burtiem – ESG. Lai arī ilgtspējas ziņojumi obligāti no šī gada ir tikai nelielai daļai uzņēmumu, tomēr par ESG pamatprincipiem jādomā ne tikai ziņojumu dēļ – atbildīga komercdarbība ir katra nākotnes uzņēmuma kods. Pirmā sērija – sociālā atbildība.
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Jan. 2024
Nereti nācies dzirdēt par valdes locekļa lojalitātes pienākumu, lai gan Komerclikums (KL) šādu jēdzienu neparedz. Tādēļ var rasties pamatots jautājums, kas ir valdes locekļa lojalitātes pienākuma pamatā, vai ir iespējama atbildība par šī pienākuma pārkāpumu un kādas ir aktuālās tendences?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Jan. 2024