Lai arī finanšu speciālisti un uzņēmumu vadītāji uzsver nepieciešamību plānot savas finanses, ir arī skeptiķi, kas uzskata: neko ieplānot vairākus mēnešus uz priekšu nevar, jo ir ļoti mainīga tirgus situācija. Turklāt bieži vien katram uzņēmējam savs bizness šķiet tik specifisks, ka neko plānot nav iespējams. Taisnība – katrs bizness ir ar savu specifiku, bet pieredzējuši finanšu speciālisti var atrast līdzības ar citiem biznesiem un skaitliski parādīt, ka būtiskākos elementus var saplānot.

Galu galā – ne jau vienmēr plāns pats par sevi ir svarīgs, svarīgāk ir saprast dažādas cēloņsakarības. Piemēram, ja uzņēmuma ieņēmumi ir neprognozējami, tad ieteicams sagatavot aptuveno plānu izmaksām. Tā esamība palīdzēs ātrāk pieņemt visdažādākos biznesa lēmumus.

Kas tad īsti ir uzņēmuma budžets?

Definīcija: budžets – naudas vienībās sastādīts uzņēmuma darbības plāns konkrētam kalendārā laika periodam.

Nereti uzņēmuma budžets tiek jaukts ar finanšu prognozi. Galvenā atšķirība ir tāda, ka finanšu prognozes pārsvarā tiek gatavotas ārējiem lietotājiem, piemēram, bankām, lai saņemtu aizdevumu, dažādiem projektiem un garantiem. Finanšu prognozes pārsvarā ir virspusīgi un aptuveni aprēķini.

Savukārt budžets paredzēts iekšējai lietošanai. Būtībā tas ir kā sava veida ceļa rādītājs jaunajam gadam. To nav jēgas veidot, ja skaidri zināms, ka netiks regulāri sekots līdzi tā izpildei. Tāpat kā nav jēgas no kartes, ja regulāri nepārliecināmies, vai braucam pareizajā virzienā. Regulāra sekošana līdzi budžeta izpildei palīdz ātri identificēt vājās vietas un laikus reaģēt uz dažādām situācijām, jo, veidojot budžetu, var modelēt dažādas situācijas, tādējādi atkarībā no apstākļiem uzņēmumam jau ir gan plāns A, gan plāns B, gan plāns C.

Cik regulāri sekot līdzi budžeta izpildei? Atbilde: ne retāk kā reizi ceturksnī, bet labāk katru mēnesi.