Kā izvēlēties spēcīgu zīmola vārdu?
2022-07-29
Ieva Zvejsalniece, SIA "Intellectual Agency", patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma vērtētāja
Klausies
Zīmola vārds un produktu nosaukumi ir tas, kā klienti atpazīst un savā starpā sauc preces un pakalpojumus. Tie ir nozīmīgi vārdi, aiz kuriem stāv zīmola tēls, produkta dizains un pazīstama garša vai cita sajūta. "Serenāde", "Pols", "Domina", "Golfs", "Bite" vai "Kārums" ir produktu nosaukumi, kas sevī iemiesojuši ražotāja solījumu par to, kāda būs konkrētā produkta lietošanas pieredze. Kā radīt līdzvērtīgu nosaukumu un iekarot patērētāju "atmiņu"?
Izdzirdot atpazīstamu produkta nosaukumu, prātā veidojas vizuālas ainas un ķermenī raisās sajūtas. Ja kāds saka: "Tāds karstums – sagribējās "Polu"!", tad prātā uzreiz veidojas saldējuma tēls ar krāsu, formu, smaržu un garšu.
Šāda skaidrība patērētāju vidū iespējama, ja produkta nosaukums ir unikāls. Ja kāds palūgtu: "Nopērc man lielveikalā jauno dubultās šokolādes saldējumu!", prāts sāktu meklēt pa plauktiņiem, vai tas būs konkrētas firmas saldējums vai jebkurš dubultās šokolādes saldējums, un domātu, pēc kādiem kritērijiem to atrast veikalā.
Aprakstoši nosaukumi rezultātu nesasniedz
Ikviens uzņēmējs vēlētos, lai viņa zīmols un produktu nosaukumi raisa skaidras sajūtas potenciālo klientu lokā un klients iekāro, izvēlas un citiem iesaka tieši viņa produktu. Tas ir mārketinga uzdevums. Bet pirms tam, lai varētu aizsargāt investīcijas produktu dizainā, reklāmās un pārdošanā, ir jāizvēlas unikāls vārds, ko var aizsargāt, – vārds, ko var aizliegt lietot identiskiem un līdzīgiem produktiem.
Diemžēl daudzi uzņēmēji ir tendēti uzņēmējdarbības sākumā izvēlēties tādus zīmola un produktu nosaukumus, kas apraksta produktu. Piemēram, "Dubultās šokolādes saldējums", "Mastermind" vai "Bizness-Hub". Galvenā motivācija par labu šādai izvēlei ir tas, ka klientam būs skaidrs, kas ir produkts vai ko no tā sagaidīt. Tāpat šķiet, ka pircējiem internetā būs vieglāk atrast produktu pēc atslēgvārdiem, īpaši tad, ja konkrētais atslēgvārds iekļauts domēna vārdā.
Tomēr jārēķinās, ka, izvēloties aprakstošu produkta nosaukumu, ir divi galvenie riski:
- nebūs iespējams iegūt izņēmuma tiesības uz attiecīgo apzīmējumu, proti, nevarēs aizliegt citiem lietot tādus pašus vai līdzīgus apzīmējumus saviem produktiem;
- meklējot pēc atslēgvārdiem internetā, būs grūti atrast konkrētā pakalpojuma sniedzēja piedāvājumus, jo parādīsies viss, kas atbilst minētajiem atslēgvārdiem.
Apģērbs ir viena no spēcīgākajām neverbālās komunikācijas izpausmēm, tas runā un stāsta par cilvēku, pirms vēl pagūts izveidot acu kontaktu un sasveicināties. Vizuālais tēls ir tas, ko smadzenes novērtē automātiski, savukārt prāts analizē, klasificē un sintezē neatkarīgi no tā, vai cilvēks pats to vēlas vai nē. Paralēli tādi paši procesi norisinās arī citu cilvēku prātos. Kā ģērbties, lai radītu patīkamu pirmo iespaidu?
Mārketings
06:00, 19. Apr. 2024
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024
Publiskajā telpā plaši izskanējusi kritika par sociālo tīklu “Facebook” un “Instagram” jauno praksi – maksas piemērošanu par pakalpojuma lietošanu bez reklāmām. Kā vērtējama šī prakse? Vai sociālie tīkli drīkst šādi rīkoties?
Mārketings
06:00, 21. Mar. 2024
Ar sīkdatnēm jeb cookies saskaramies katru dienu, apmeklējot visdažādākās mājaslapas. Ikvienam mājaslapas lietotājam ir iespējams izvēlēties, kādām sīkdatnēm piekrist un kādām – nē. Kas jāņem vērā, saskaroties ar sīkdatņu politiku?
Mārketings
06:00, 12. Mar. 2024
Dinamiskā un konkurētspējīgā uzņēmējdarbības vidē uzņēmumi pastāvīgi meklē veidus, kā atšķirties un piesaistīt patērētāju uzmanību. Viens no spēcīgiem instrumentiem, kas ir pierādījis savu spēju mainīt spēles noteikumus, ir dizaina izmantošanas stratēģija, kas atbalsta uzņēmuma misiju un mērķus.
Mārketings
06:00, 1. Feb. 2024
Izveidojot unikālu dizainu produktam – preces vai pakalpojuma noformējumam –, rodas jautājums, kā to vislabāk aizsargāt pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu.
Mārketings
09:00, 11. Jan. 2024
Daudzu uzņēmumu komunikācijas stratēģija ir saistīta ar satura veidošanu “Instagram”. Tas palīdz sasniegt uzņēmuma mērķus, piesaistot auditorijas uzmanību dažādu produktu vai pakalpojumu iegādei. Lai gan jāatzīst, ka šobrīd pēc daudzu algoritmu maiņas “Instagram” vide ir ievērojami mainījusies, proti, ne visu auditoriju ir iespējams sasniegt. Tas nozīmē, ka liela daļa sekotāju vairs neredz visus jaunākos ierakstus. Vai kontaktu pirkšana šo problēmu atrisinātu?
Mārketings
14:00, 12. Dec. 2023
Sadarbība ar influenceriem ar katru dienu uzņem apgriezienus. Pēc Eiropas Parlamenta datiem sešu gadu laikā influenceru mārketinga tirgus ir pieaudzis par vēl nepieredzētiem 700% – no 1,7 mljrd. ASV dolāru 2016.gadā līdz 13,8 mljrd. ASV dolāru 2021.gadā. 2023.gadā pieaugumam vajadzētu būt par vēl 15%. Ņemot vērā reklāmas akluma tendenci, kā arī “Meta” piedāvātās jaunās reklāmas bloķēšanas iespējas un vispārējo mērķtiecīgas reklāmas vājināšanos Eiropas Savienībā, ir saprotams, ka influenceru mārketingam tiek pievērsta liela uzmanība. Kā izvērtēt potenciālo sadarbības partneri – influenceri?
Mārketings
06:00, 6. Dec. 2023
Pēdējie pieci gadi ir bijuši izaicinājumu pilni gan mārketinga speciālistiem, gan reklāmdevējiem, un visi ir vienisprātis – reklāma vairs nav tāda, kāda tā bija agrāk. Reizēm mārketinga speciālists jūtas tā, it kā ar naudu kurinātu krāsni, – tiek tērēta milzīga naudas summa, bet rezultāti ir, maigi izsakoties, apšaubāmi. Vai taisnība, ka reklāmas efektivitāte ir samazinājusies, vai arī mēs vienkārši vēl neesam apguvuši “jaunus trikus”? Ja tā tiešām ir samazinājusies, kāds ir iemesls un kā uzlabot tās efektivitāti?
Mārketings
06:00, 30. Nov. 2023
Pie dažādu zīmolu vārdiem nereti manāms apzīmējums ®. Tas apzīmē reģistrētu preču zīmi, bet vai jālieto vienmēr? Kādos gadījumos izmanto šo apzīmējumu?
Mārketings
06:00, 3. Nov. 2023
Laikā, kad praktiski jebkurš var piekļūt sociālajiem tīkliem un izvietot tur saturu, daloties ar pieredzi, viedokli vai sasniegumiem, svarīgi saprast organizācijas kā medija lomu. Kad organizācija kļūst par mediju? Kādi ir svarīgākie komunikācijas kanāli?
Klausies
Mārketings
06:00, 20. Okt. 2023
Ieraugot “Nike” simbolu, “Netflix” sarkanos burtus vai izdzirdot vārdu “McDonald’s”, patērētāja prātā projicējas skaidra aina – šo produktu izcelsme, īpašības un radītās emocijas. Apzīmējumi, ko uzņēmumi lieto, lai atšķirtu un izceltu savas preces vai pakalpojumus, var tikt aizsargāti kā preču zīmes.
Mārketings
06:00, 10. Okt. 2023
Pirmais iespaids ir svarīgs aspekts mūsu ikdienas dzīvē – ne tikai profesionālajā, bet arī personīgajā. Tas var ietekmēt mūsu attiecības, karjeru un vispārējo dzīves kvalitāti. Kā radīt veiksmīgu pirmo iespaidu prezentācijās, lietišķajās sarunās un ikdienas dzīvē? Kāpēc tas ir tik būtiski?
Ja tiktu jautāts, kas uzņēmumā ir vērtīgāks – nemateriālās vai materiālās lietas -, 90% uzņēmumu atbildētu, ka nemateriālā vērtība ievērojami pārsniedz materiālo.
Mārketings
06:00, 8. Sep. 2023
Mūsdienās digitālā transformācija maina veidu, kā uzņēmumi, izmantojot digitālās tehnoloģijas, izstrādā jaunus digitālos biznesa modeļus, tā palīdzot uzņēmumiem iegūt lielāku vērtību klientu acīs. Uzņēmumi atver tiešsaistes veikalus, veido oficiālas mājaslapas, sociālo mediju kontus un tos izmanto, lai pārdotu preces vai pakalpojumus un sazinātos ar klientiem. Daudzi uzņēmumi pāriet no vienkanāla klientu iesaistīšanas stratēģijas uz daudzkanālu stratēģiju. Apskatīsim, kādas ir tās priekšrocības!
Mārketings
06:00, 18. Aug. 2023