Zīmola vārds un produktu nosaukumi ir tas, kā klienti atpazīst un savā starpā sauc preces un pakalpojumus. Tie ir nozīmīgi vārdi, aiz kuriem stāv zīmola tēls, produkta dizains un pazīstama garša vai cita sajūta. "Serenāde", "Pols", "Domina", "Golfs", "Bite" vai "Kārums" ir produktu nosaukumi, kas sevī iemiesojuši ražotāja solījumu par to, kāda būs konkrētā produkta lietošanas pieredze. Kā radīt līdzvērtīgu nosaukumu un iekarot patērētāju "atmiņu"?

Izdzirdot atpazīstamu produkta nosaukumu, prātā veidojas vizuālas ainas un ķermenī raisās sajūtas. Ja kāds saka: "Tāds karstums – sagribējās "Polu"!", tad prātā uzreiz veidojas saldējuma tēls ar krāsu, formu, smaržu un garšu.

Šāda skaidrība patērētāju vidū iespējama, ja produkta nosaukums ir unikāls. Ja kāds palūgtu: "Nopērc man lielveikalā jauno dubultās šokolādes saldējumu!", prāts sāktu meklēt pa plauktiņiem, vai tas būs konkrētas firmas saldējums vai jebkurš dubultās šokolādes saldējums, un domātu, pēc kādiem kritērijiem to atrast veikalā.

Aprakstoši nosaukumi rezultātu nesasniedz

Ikviens uzņēmējs vēlētos, lai viņa zīmols un produktu nosaukumi raisa skaidras sajūtas potenciālo klientu lokā un klients iekāro, izvēlas un citiem iesaka tieši viņa produktu. Tas ir mārketinga uzdevums. Bet pirms tam, lai varētu aizsargāt investīcijas produktu dizainā, reklāmās un pārdošanā, ir jāizvēlas unikāls vārds, ko var aizsargāt, – vārds, ko var aizliegt lietot identiskiem un līdzīgiem produktiem.

Diemžēl daudzi uzņēmēji ir tendēti uzņēmējdarbības sākumā izvēlēties tādus zīmola un produktu nosaukumus, kas apraksta produktu. Piemēram, "Dubultās šokolādes saldējums", "Mastermind" vai "Bizness-Hub". Galvenā motivācija par labu šādai izvēlei ir tas, ka klientam būs skaidrs, kas ir produkts vai ko no tā sagaidīt. Tāpat šķiet, ka pircējiem internetā būs vieglāk atrast produktu pēc atslēgvārdiem, īpaši tad, ja konkrētais atslēgvārds iekļauts domēna vārdā.

Tomēr jārēķinās, ka, izvēloties aprakstošu produkta nosaukumu, ir divi galvenie riski:

  • nebūs iespējams iegūt izņēmuma tiesības uz attiecīgo apzīmējumu, proti, nevarēs aizliegt citiem lietot tādus pašus vai līdzīgus apzīmējumus saviem produktiem;
  • meklējot pēc atslēgvārdiem internetā, būs grūti atrast konkrētā pakalpojuma sniedzēja piedāvājumus, jo parādīsies viss, kas atbilst minētajiem atslēgvārdiem.