Nepieciešamība uzstāties piemeklē mūs daudz biežāk, nekā pašiem šķiet. Tas var būt apsveikums kolēģa vai darbinieka dzimšanas dienā, pamācoši iedvesmojoša runa bērnam par izglītības svarīgumu vai darba projekta prezentācija. Un vēl neskaitāmas situācijas, kad mēs uzstājamies plašākas vai šaurākas auditorijas priekšā. Tāpēc publiskās runas pamati ir svarīgi jebkuram.

Konstruktors jāsaliek pareizi

Publiskā uzstāšanās ir apzināts komunikācijas akts, tāpēc ideālajā variantā tam ir jānoved pie mērķa, ko vēlas sasniegt orators. Mērķi var būt dažādi, sākot no vajadzīgās gaisotnes radīšanas, kam noderēs rituālā runa, līdz auditorijas pamudināšanai uz kādu konkrētu rīcību vai atbalstu noteiktai idejai, kad ir svarīga pārliecinošā runa.

Pirms uzstāšanās noteikti jāizanalizē publika. Ir jāizvērtē, kāds ir klausītāju vecums, sabiedriskais stāvoklis, zināšanas par uzstāšanās tematu, līdzšinējā saskarsmes pieredze ar runātāju. Šī informācija palīdzēs izvēlēties piemērotu leksiku, publikai aktuālus un saprotamus piemērus, ietekmīgas personas, uz kurām, tās citējot, atsaukties, akcentus un detaļas, kas jāaplūko.