Zīmola aizsardzība e-komercijas platformās
2021-12-23
Ieva Zvejsalniece, SIA "Intellectual Agency", patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma vērtētāja
Ja zīmols vai produkts ir veiksmīgs, agrāk vai vēlāk uzradīsies kāds, kurš gribēs to nokopēt, atdarināt vai arī izmantot tā reputāciju, lai piesaistītu klientus savam biznesam. Plaši pazīstamu preču zīmju īpašnieki, lai aizstāvētu savas tiesības, diemžēl ir spiesti pastāvīgi risināt intelektuālā īpašuma konfliktus. Kāda ir nemateriālo vērtību aizsardzības stratēģija?
Ikvienam uzņēmējam, lai maksimāli saglabātu savas priekšrocības tirgū un atgūtu investētos resursus, kas ieguldīti produktā, sākot jau ar idejas rašanās brīdi, eksperimentējot, riskējot un nemitīgi pilnveidojot produktu, ir pamatota vēlme aizsargāt radīto intelektuālo īpašumu. Pretējā gadījumā visas investīcijas produktu izstrādē, dizainā, mārketingā, reklāmās un pārdošanas veicināšanā tiek pakļautas lielam riskam.
Fiziskās lietas tiek aizsargātas, tās aizslēdzot, noslēpjot vai apdrošinot, tāpat arī nemateriālajām vērtībām ir sava aizsardzības stratēģija. Katram intelektuālā īpašuma veidam ir citas aizsardzības metodes. Preču zīmes un svarīgākos dizainparaugus vislabāk aizsargāt ar reģistrāciju. Tiesības uz patentu iegūst tikai šādā ceļā. Autortiesības rodas līdz ar darba tapšanu, un tās nav atsevišķi jāreģistrē. Savukārt komercnoslēpumus, kas sākotnēji ir pamatā ikvienam intelektuālajam īpašumam, aizsargā, parūpējoties par to nenonākšanu atklātībā, tajā skaitā slēdzot neizpaušanas līgumus.
Intelektuālā īpašuma tiesību uzraudzība – paša īpašnieka rokās
Ar intelektuālā īpašuma tiesību nostiprināšanu darbs nebeidzas. Nākamais solis ir tiesību uzraudzība un aizsardzība.
Šobrīd lielākā daļa tirdzniecības norit tiešsaistē, un drīzumā arvien vairāk darījumu notiks pat “meta realitātē”. Tādēļ uzņēmējiem nepieciešams parūpēties par savu intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzību attiecībā uz darījumiem tiešsaistē un, iespējams, pat virtuālajā vidē.
Problēma, ar ko bieži saskaras atpazīstamu zīmolu īpašnieki, ir preču viltošana, atdarināšana, neatļauta importēšana vai zīmola reputācijas izmantošana. Tas neattiecas tikai uz pašiem slavenākajiem zīmoliem – pietiek ar to, ka ražotājs ir gana atpazīstams savā nozarē, lai konkurenti sāktu izmantot attiecīgā zīmola vārdu klientu ievilināšanai savā veikalā.
Biežākie pārkāpumi, ar ko zīmolu īpašnieki saskaras
- Preču zīme vai tās svarīgas daļas tiek izmantotas domēna vārdā, kas ved uz konkurenta interneta vietni. Piemēram, nebūtu likumīgi lietot domēnu “nikebestoutlet.com”, lai pārdotu dažādus lētus apavus, pievilinot pircējus vietnei ar “Nike” preču zīmi.
Nelikumīgi būtu arī lietot domēna vārdus, kas ir citu uzņēmumu preču zīmes, arī tad, ja attiecīgajā vietnē tiek tirgotas konkrētā zīmola preces, bet preču zīmes īpašnieks nav devis atļauju šāda domēna reģistrācijai un lietošanai.
- Konkurentu interneta veikalā tiek reklamētas atpazīstama zīmola preces par neticami pievilcīgu cenu, bet, kad klienti vēlas tās iegādāties, parādās paziņojums, ka šis produkts ir beidzies, un tā vietā tiek piedāvāts alternatīvs, konkurējošs produkts. Tā ir negodīga konkurence, kas ir aizliegta.
- Starp citu, arī konkurenta zīmola kā “atslēgas vārda” (adwords) lietošana, piemēram, “Google” reklāmas kampaņā, var traktēt kā negodīgu konkurenci.
- E-komercijas platformās tiek izveidots veikals, kura nosaukumā ietverta cita uzņēmuma zīmola vārds vai tā būtiska sastāvdaļa, ja tās īpašnieks nav devis piekrišanu viņa preču zīmes lietošanai.
- E-komercijas platformās tiek tirgotas viltotas zīmola preces vai preces, kas nav paredzētas attiecīgajam tirgum, vai zīmols tiek lietots reklāmās, kas maldina patērētājus.
Kā aizsargāt zīmolu e-komercijas platformās?
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024
Publiskajā telpā plaši izskanējusi kritika par sociālo tīklu “Facebook” un “Instagram” jauno praksi – maksas piemērošanu par pakalpojuma lietošanu bez reklāmām. Kā vērtējama šī prakse? Vai sociālie tīkli drīkst šādi rīkoties?
Mārketings
06:00, 21. Mar. 2024
Ar sīkdatnēm jeb cookies saskaramies katru dienu, apmeklējot visdažādākās mājaslapas. Ikvienam mājaslapas lietotājam ir iespējams izvēlēties, kādām sīkdatnēm piekrist un kādām – nē. Kas jāņem vērā, saskaroties ar sīkdatņu politiku?
Mārketings
06:00, 12. Mar. 2024
Dinamiskā un konkurētspējīgā uzņēmējdarbības vidē uzņēmumi pastāvīgi meklē veidus, kā atšķirties un piesaistīt patērētāju uzmanību. Viens no spēcīgiem instrumentiem, kas ir pierādījis savu spēju mainīt spēles noteikumus, ir dizaina izmantošanas stratēģija, kas atbalsta uzņēmuma misiju un mērķus.
Mārketings
06:00, 1. Feb. 2024
Izveidojot unikālu dizainu produktam – preces vai pakalpojuma noformējumam –, rodas jautājums, kā to vislabāk aizsargāt pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu.
Mārketings
09:00, 11. Jan. 2024
Daudzu uzņēmumu komunikācijas stratēģija ir saistīta ar satura veidošanu “Instagram”. Tas palīdz sasniegt uzņēmuma mērķus, piesaistot auditorijas uzmanību dažādu produktu vai pakalpojumu iegādei. Lai gan jāatzīst, ka šobrīd pēc daudzu algoritmu maiņas “Instagram” vide ir ievērojami mainījusies, proti, ne visu auditoriju ir iespējams sasniegt. Tas nozīmē, ka liela daļa sekotāju vairs neredz visus jaunākos ierakstus. Vai kontaktu pirkšana šo problēmu atrisinātu?
Mārketings
14:00, 12. Dec. 2023
Sadarbība ar influenceriem ar katru dienu uzņem apgriezienus. Pēc Eiropas Parlamenta datiem sešu gadu laikā influenceru mārketinga tirgus ir pieaudzis par vēl nepieredzētiem 700% – no 1,7 mljrd. ASV dolāru 2016.gadā līdz 13,8 mljrd. ASV dolāru 2021.gadā. 2023.gadā pieaugumam vajadzētu būt par vēl 15%. Ņemot vērā reklāmas akluma tendenci, kā arī “Meta” piedāvātās jaunās reklāmas bloķēšanas iespējas un vispārējo mērķtiecīgas reklāmas vājināšanos Eiropas Savienībā, ir saprotams, ka influenceru mārketingam tiek pievērsta liela uzmanība. Kā izvērtēt potenciālo sadarbības partneri – influenceri?
Mārketings
06:00, 6. Dec. 2023
Pēdējie pieci gadi ir bijuši izaicinājumu pilni gan mārketinga speciālistiem, gan reklāmdevējiem, un visi ir vienisprātis – reklāma vairs nav tāda, kāda tā bija agrāk. Reizēm mārketinga speciālists jūtas tā, it kā ar naudu kurinātu krāsni, – tiek tērēta milzīga naudas summa, bet rezultāti ir, maigi izsakoties, apšaubāmi. Vai taisnība, ka reklāmas efektivitāte ir samazinājusies, vai arī mēs vienkārši vēl neesam apguvuši “jaunus trikus”? Ja tā tiešām ir samazinājusies, kāds ir iemesls un kā uzlabot tās efektivitāti?
Mārketings
06:00, 30. Nov. 2023
Pie dažādu zīmolu vārdiem nereti manāms apzīmējums ®. Tas apzīmē reģistrētu preču zīmi, bet vai jālieto vienmēr? Kādos gadījumos izmanto šo apzīmējumu?
Mārketings
06:00, 3. Nov. 2023
Laikā, kad praktiski jebkurš var piekļūt sociālajiem tīkliem un izvietot tur saturu, daloties ar pieredzi, viedokli vai sasniegumiem, svarīgi saprast organizācijas kā medija lomu. Kad organizācija kļūst par mediju? Kādi ir svarīgākie komunikācijas kanāli?
Klausies
Mārketings
06:00, 20. Okt. 2023
Ieraugot “Nike” simbolu, “Netflix” sarkanos burtus vai izdzirdot vārdu “McDonald’s”, patērētāja prātā projicējas skaidra aina – šo produktu izcelsme, īpašības un radītās emocijas. Apzīmējumi, ko uzņēmumi lieto, lai atšķirtu un izceltu savas preces vai pakalpojumus, var tikt aizsargāti kā preču zīmes.
Mārketings
06:00, 10. Okt. 2023
Pirmais iespaids ir svarīgs aspekts mūsu ikdienas dzīvē – ne tikai profesionālajā, bet arī personīgajā. Tas var ietekmēt mūsu attiecības, karjeru un vispārējo dzīves kvalitāti. Kā radīt veiksmīgu pirmo iespaidu prezentācijās, lietišķajās sarunās un ikdienas dzīvē? Kāpēc tas ir tik būtiski?
Ja tiktu jautāts, kas uzņēmumā ir vērtīgāks – nemateriālās vai materiālās lietas -, 90% uzņēmumu atbildētu, ka nemateriālā vērtība ievērojami pārsniedz materiālo.
Mārketings
06:00, 8. Sep. 2023
Mūsdienās digitālā transformācija maina veidu, kā uzņēmumi, izmantojot digitālās tehnoloģijas, izstrādā jaunus digitālos biznesa modeļus, tā palīdzot uzņēmumiem iegūt lielāku vērtību klientu acīs. Uzņēmumi atver tiešsaistes veikalus, veido oficiālas mājaslapas, sociālo mediju kontus un tos izmanto, lai pārdotu preces vai pakalpojumus un sazinātos ar klientiem. Daudzi uzņēmumi pāriet no vienkanāla klientu iesaistīšanas stratēģijas uz daudzkanālu stratēģiju. Apskatīsim, kādas ir tās priekšrocības!
Mārketings
06:00, 18. Aug. 2023
Tehnoloģiju attīstība nemitīgi virzās uz priekšu, tā radot jaunas iespējas un vajadzības. Šajā kontekstā nozīmīgs ir metaverss – virtuālā pasaule, kas ir kļuvusi par būtisku mūsdienu digitālās ainavas komponenti. Tā ne tikai maina individuālo lietotāju dzīvi, bet arī ver durvis jaunām biznesa iespējām un rada potenciālos riskus.
Mārketings
06:00, 14. Jūl. 2023