Globālā tirgus pārvaldības stratēģijas
2022-03-14
Eduards Aksjoņenko, SIA “NEON PLUS” izpilddirektors, konsultants stratēģiskajos jautājumos, Banku augstskolas lektors
Tieši multinacionālās korporācijas ir ar lielāko ietekmi pasaulē. Svarīgi apzināties, ka mūsdienās globāls var būt gandrīz ikviens uzņēmums. Kas jāņem vērā, lai pielāgotos gan vietējam, gan globālajam tirgum? Aplūkosim četrus globālā tirgus stratēģiju veidus.
Runājot par biznesu Latvijā, bieži tiek dzirdēts viedoklis: lai gūtu komerciālus panākumus, ir nepieciešams saražoto produkciju vai pakalpojumus eksportēt uz ārvalstīm, jo tur ir liels pirktspējas un tirgus potenciāls. Tikpat populārs ir viedoklis, ka Latvija ir kā lielisks poligons ideju testēšanai un eksperimentēšanai, kā arī pamatbiznesa modeļa attīstīšanai, lai savu darbību izvērstu ārvalstu tirgos, kur ienesīgums ir lielāks un noiets – labāks. Iemesli tam ir gan vietējā tirgus mazais iedzīvotāju skaits, gan patērētāju uzvedība un ieradumi, gan arī bieži vien maldinošais uzskats, ka “citur zāle ir zaļāka”. Atbildēt uz jautājumiem, kā augt biznesam, kas bāzēts Latvijā vai citā pasaules daļā, kurus tirgus izvēlēties un kā būvēt globālo biznesu, allaž būs sarežģīti.
Lai piešķirtu šim saturam pozitīvu izaugsmes un pārfokusēšanās iespēju auru mūsdienu bieži nenoteiktajos un grūti paredzamajos apstākļos, uzmanību pievērsīsim aspektiem, kas jāņem vērā, definējot pamata stratēģiju, kā arī tiecoties uz stratēģiskā fokusa maiņu ārējo apstākļu ietekmē. Šajā rakstā nav lielas nozīmes ieguvumiem, kurus var saņemt Latvijā vai kādā citā valstī biznesa attīstības iespēju, infrastruktūras, nodokļu sistēmas efektivitātes, kvalificēta darbaspēka un finansējuma pieejamības, tiesisko aspektu vai eksporta atbalsta rīku ziņā. Svarīgi ir apzināties, ka mūsdienās globāls var būt gandrīz ikviens uzņēmums. Tas var būt gan ar augstu eksporta un pievienotās vērtības potenciālu, kā “Mikrotīkls”, “Lido”, “SAF Tehnika”, “Grindeks”, gan arī vēl mazpazīstams uzņēmums, kurš šobrīd vēl meklē sev pareizo izaugsmes stratēģiju.
Aplūkosim globālā tirgus stratēģijas, par pamatu ņemot Bārtleta un Gošela modeli, kura pārvaldības modelis starptautiskiem uzņēmumiem balstās uz diviem spēkiem – pielāgošanās vietējam tirgum un globālā integrācija (spiediens standartizēt produktus). Apskatītās globālā tirgus stratēģijas var izmantot un apsvērt dažādu nozaru un lielumu uzņēmumi neatkarīgi no pamatdarbības vai mītnes valsts.
Mūsdienās sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un ilgtspējīgam attīstības modelim. Sertificēts ekomarķējums ir būtisks solis uz ilgtspējīgu attīstību un patērētāju informētību par videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Apr. 2024
Pēdējo 5 gadu laikā būtiski attīstījušās spēļu un spēļošanas industrijas, kas piedāvā jaunus veidus, kā apgūt kompetences, vieglāk atcerēties jaunu informāciju, panākt cilvēku uzmanību. Taču starptautisku pētījumu ietvaros ļoti skaidri atspoguļojas arī nopietno spēļu nozīmīgā loma organizāciju dzīvē.
Reklāmraksts
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Apr. 2024
E-komercija ir pakalpojumu un preču pirkšana un pārdošana tiešsaistē – interneta vidē, aplikācijās, sociālo tīklu vietnēs. Pastāv uzskats, ka uzņēmuma veiksmīgai attīstībai mazumtirdzniecības segmentā bez tās neiztikt. E-komercija uzņēmumā var būt gan vienīgais, gan papildu pārdošanas kanāls. Kādu pārdošanas stratēģiju izvēlēties un kad ieteicams izmantot e-komerciju? Kādas iespējas tā paver?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Apr. 2024
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024
Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgu sadarbību komersantu starpā. Šī jautājuma nonākšanu dienaskārtībā diktē galvenokārt Eiropas Savienības līmenī pieņemtais priekšlikums direktīvai par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2024
Turpinot janvārī aizsākto tēmu par uzņēmumu ilgtspējas jautājumiem, apskatīsim uzņēmumu ietekmi uz apkārtējo vidi, kas ir fundamentāla ilgtspējas daļa.
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Feb. 2024
Jebkurā uzņēmumā neatņemama komercdarbības sastāvdaļa ir darījumu slēgšana. Šajā procesā var būt iesaistītas vairākas personas. Ierasti uzņēmuma vārdā līgumus slēdz paraksttiesīgie valdes locekļi, prokūristi vai komercpilnvarnieki. Kādos gadījumos valdes loceklis ir atbildīgs arī par tiem līgumiem, kurus viņš personīgi nav parakstījis? Kā mazināt atbildības iestāšanās riskus, lai izvairītos no iespējamiem strīdiem un sarežģījumiem nākotnē?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Feb. 2024
Laikā, kad visapkārt arvien straujāk notiek pārmaiņas, arī uzņēmumos biežāk izskan jautājums – varbūt vajag mainīt stratēģiju? Ko nozīmē stratēģijas maiņa, kā to īstenot?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Feb. 2024
Vai tas, ka valdes loceklis balso “pret”, ietekmē viņa turpmāko amata pildīšanas gaitu? Vai balsošana “pret” atbrīvo valdes locekli no atbildības par pieņemto lēmumu, ja uzņēmumā ir vairāki valdes locekļi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jan. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums bija sarunājis iegādāties intelektuālā īpašuma objektu – patentētu dizainu. Tika uzsākta dokumentu noformēšana, parakstīti dokumenti. Vēlāk izrādījās, ka šajā starpposmā intelektuālā īpašuma objekta sākotnējam īpašniekam tika atņemtas tiesības uz šo dizainu, jo tās nebija atjaunotas. Kāda ir paša uzņēmuma atbildība par to, ka starpposmā netika pārbaudīta aktuālā informācija? Šī dizaina pārdevējs uzstāj, ka viņam nav bijusi informācija par to, ka viņam atņemtas tiesības uz konkrēto dizainu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Jan. 2024