Pārmaiņas agrāk vai vēlāk ienāk katrā uzņēmumā. Tās notiek arī cilvēku dzīvē. Dažkārt pārmaiņas pienāk negaidot un neplānoti – kā krīzes, negadījuma vai kādu cilvēku tīšas vai netīšas rīcības sekas. Šoreiz runāsim par pārmaiņām, kas tiek plānotas un gatavotas, un viens no jautājumiem būtu – kad tām ir labākais laiks?

1. janvāris jau ir pagājis. Un labi, ka tā!

Daudzi uzņēmumi un organizācijas turas pie biznesa plānošanas un budžeta veidošanas procesiem, kas ir piesaistīti kalendārajam gadam. Tas nozīmē, ka gada beigās vai pašā gada sākumā tiek apstiprināti mērķi un arī resursu plāns laika posmam no 1. janvāra līdz 31. decembrim. Iespējams, šādos plānos tiek paredzēti arī līdzekļi šajā periodā plānotajām pārmaiņām. Kādam tā var būt ražotnes rekonstrukcija, citam – procesu automatizācija, jaunu pakalpojumu izstrāde vai darbinieku izglītošana. Kalendārajam gadam piesaistīts laika rāmis uzliek arī savus ierobežojumus.

Nepieciešamās pārmaiņas nevar sākt īstenot pirms jaunā gada, jo tām vēl nav apstiprināts budžets. No brīža, kad budžets būs apstiprināts, arī vajadzēs kādu mēnesi vai dažus, lai nepieciešamos projektus iekustinātu. Visbeidzot, arī projekta noslēgums būtu jāiespiež šā paša gada robežās, jo nav pārliecības par to, kas tiks iekļauts un apstiprināts nākamā gada budžetā. Katrā ziņā mēģinājums ieplānot un īstenot pārmaiņas viena kalendārā gada budžeta robežās rada daudz stresa un problēmu.

Arī privātajā dzīvē daudziem ir sava ironiska pieredze ar jaunā gada apņemšanos īstenošanu. Solījums ievērot diētu, turēties pie sportiska dzīvesveida vai atmest kādu netikumu bieži vien ir izčibējis, pirms vēl pienācis februāris. Varbūt arī uzņēmumos nevajadzētu sākt plānot jaunu dzīvi tieši ar 1. janvāri?!

Kad vajag rezultātu?

Daudz noderīgāk būtu plānot pārmaiņas “no beigām”. Vispirms būtu jāpaskatās, kad patiešām ir nepieciešams gaidāmais rezultāts. Ja ir vēlme atvērt jaunu tirdzniecības vietu pludmalē, būtu prātīgi to atvērt vasaras sezonas sākumā. Ja ir jārok zeme un jāieliek mājai pamati, būtu prātīgi to izdarīt līdz pirmajam salam. Jaunā mācību gada reklāmas kampaņai un produktiem jābūt gataviem vismaz vasaras vidū.