Ar ko rēķināties, piešķirot dažādu kategoriju daļas?
2024-05-07
Kaspars Oļševskis, SIA “ZAB Ellex Kļaviņš”, zvērināta advokāta palīgs
Klausies
Ņemot vērā, ka sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA) tiesības piešķirt saviem dalībniekiem dažādu kategoriju kapitāldaļas (daļas) joprojām rada daudz dažādu neskaidrību, turpinām atbildēt uz neskaidriem jautājumiem – vai visi citu kategoriju daļu īpašnieki jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā kā sabiedrības dalībnieki un viņiem jānorāda konkrēts daļu skaits un % procentu īpatsvars, vai B daļu ieviešana maina daļu proporcionālo sadalījumu starp esošajiem A kategorijas dalībniekiem un vai ir kāda nozīme daļu skaitam, kas tiek izdalīts B kategorijai.
Izlasot šo rakstu, uzzināsi:
- Vai un kāpēc SIA dalībnieki ir jāreģistrē komercreģistrā, kādi normatīvie akti to regulē un kā tiek veidots dalībnieku reģistrs
- Kas notiek, ja mainās daļu proporcijas, un kā mēra daļu proporcijas
- Kāda nozīme piešķirto daļu skaitam ir A un B daļu kategorijās
Vispārpieņemta definīcija apzīmē reputāciju kā labas attiecības starp uzņēmumu un tā darbiniekiem un klientiem, kas tieši saistīti ar uzņēmuma peļņas iespējām. Ikdienā ar šo jēdzienu un tā uzturēšanas nepieciešamību saskaras teju ikviens. Vienlaikus tas kā mēraukla tiek izmantots arī dažādās nozarēs kā juridisks standarts, ne tikai kā mantiska vērtība. Apskatām piemērus, kur nevainojamai reputācijai ir īpaši svarīga nozīme un kā šīs vērtības aizsargāt.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Jūl. 2024
Termins “ārpakalpojums” jau daudzus gadus biznesa aprindās nav uzskatāms par jaunvārdu. Ārējos pakalpojumu sniedzējus dažādu savu biznesa procesu nodrošināšanai jau izmanto daudzi uzņēmumi, un arvien parādās jaunas iespējas. Tomēr nerimst arī diskusijas par to, kādos gadījumos ārpakalpojums ir laba izvēle un kad – ne? Kādi var būt riski un kādi ieguvumi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Jūl. 2024
Lasītājs jautā: Vienam īpašniekam pieder seši uzņēmumi. Divi no tiem ir liela mēroga uzņēmumi, kuriem grāmatvedību kārto grāmatvedis, savukārt pārējiem uzņēmumiem grāmatvedību kārto valdes loceklis. Ņemot vērā, ka valdes loceklis vairāk nevēlas iesaistīties grāmatvedības procesos, uzņēmumi grāmatvedības kārtošanu vēlas uzticēt lielā uzņēmuma grāmatvedim. Kā šādā situācijā rīkoties, lai nerastos nodokļu riski? Vai lielā uzņēmuma grāmatvedis drīkst kārtot saistītā uzņēmuma grāmatvedību?
Uzņēmuma vadība
09:00, 26. Jūn. 2024
2024.gada 25.aprīlī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas pārstāvji prezentēja ekonomikas pārskatu par Latviju. Ziņojumā tika norādīts, ka nepieciešams attīstīt konkurences stiprināšanu banku sektorā un kapitāla tirgus padziļināšanu, kā arī biznesa dinamiku un inovāciju attīstību, ēnu ekonomiku, konkurenci, valsts uzņēmumu darbību un kvalificēta darbaspēka trūkuma mazināšanu. Uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšana ir vitāli svarīga. To var panākt ar dažādu rīku palīdzību, viens no tādiem ir kvalitātes vadības sistēmu ieviešana un to sertifikācija.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Jūn. 2024
Publiskā iepirkuma procedūras mērķis ir nodrošināt valsts budžeta līdzekļu efektīvu izlietojumu un pretendentu vai kandidātu sāncensības rezultātā saņemt labāko piedāvājumu, ko nodrošina to brīva konkurence. Kas jāatceras un jāievēro, lai dalība iepirkumos būtu godīga?
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Jūn. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums vēlas vienam dalībniekam piešķirt dažādu kategoriju daļas. Vai uzņēmums tā drīkst rīkoties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Jūn. 2024
Atkritumi rodas visiem – mājsaimniecībām, uzņēmumiem, iestādēm. Kā pareizi tos apsaimniekot, lai nenodarītu ļaunumu ne sev, ne citiem, ne videi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Jūn. 2024
Kultūras pieminekļi ir objekti, kas ir aizsargājami arī tad, ja atrodas privātā teritorijā. Ikvienam vajadzētu būt informētam par to, kā pret tiem izturēties un kā tos saglabāt, nepārkāpjot noteiktās prasības. Kā rīkoties, ja īpašumā atrodas kultūras mantojums?
Uzņēmuma vadība
09:00, 12. Jūn. 2024
No 2025.gada daļai uzņēmumu ilgtspējas ziņojumos būs jāapraksta rūpības pienākuma procesi. Šādu prasību noteiks topošā Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma 4.panta 2.daļas 6.punkts un 7.panta 2.daļas 6.punkts. Kas jāņem vērā uzņēmumiem?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Jūn. 2024
2024.gada 25.martā Eiropas Padomes (EP) Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas pasākumu novērtēšanas ekspertu komiteja ("Moneyval") paziņoja, ka ir oficiāli sācies Latvijas 6.kārtas novērtēšanas process. Zīmīgi, ka Latvija būs pirmā valsts, kas tikusi vērtēta, turklāt – pēc pašas gribas. Ko šis novērtējums nozīmēs uzņēmējiem?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Mai. 2024
Ne privātās, ne darījuma attiecībās nav iespējams izvairīties no strīdu rašanās. Lielāki vai mazāki strīdi rodas pat par sīkumiem, taču pats svarīgākais ir veids, kā tos risināt. Kuros gadījumos komerckonflikta, starpvalstu darījumu vai darba strīda risināšanai izmantot mediāciju, kuros – komediāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 28. Mai. 2024
Pēdējo gadu laikā daudz tiek runāts par “zaļo” enerģiju un tās nozīmi ilgtermiņā. Līdz ar to šobrīd uzņēmēji ļoti aktīvi izvēlas uzstādīt saules paneļus vai pat izbūvēt saules paneļu parkus. Kas jāņem vērā uzņēmumam, kas vēlas sākt ražot elektrību ar saules enerģijas palīdzību?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Mai. 2024
2024.gada janvārī Finanšu ministrija sagatavoja likumprojektu “Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums”, lai pārņemtu Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas (direktīva 2022/2464) prasības. Likumā tiks noteikts ilgtspējas ziņošanas process Latvijā – kas, kam, kā un kad jāziņo.
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Mai. 2024
Pirms vairāk nekā 10 gadiem Latvijā veiktais “Lursoft” veiktais pētījums parādīja, ka tobrīd likvidēto uzņēmumu vidējais mūža ilgums Latvijā bija 7,5 gadi. Nesenākā “Lursoft” pētījumā šis rādītājs bija jau 9 gadi. Vai tas nozīmē, ka uzņēmēji tagad var justies mazliet labāk? Vai varbūt uzņēmumam, kura vecums tuvojas 7 vai 9 gadiem, būtu jāsāk nopietni uztraukties?
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Mai. 2024
Reputācija ir kā signāls, kas apliecina, ka uzņēmumam var uzticēties. Vienlaikus tā atbrīvo klientus no uzņēmumu un to produktu salīdzināšanas un analīzes, kā arī paātrina klientu lēmumu pieņemšanas procesu. Laba reputācija mazina konkurentu spēku un ļauj izplest tā saucamās cenu šķēres, proti, pārdot produktus dārgāk. Kādi faktori ietekmē reputāciju un kā nepieļaut tās pazaudēšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Mai. 2024