Trīs procesu vadības pieejas
2024-01-02
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", Organizāciju Attīstības Klubs
Klausies
Procesu vadība varētu būt viena no pretrunīgākajām tēmām uzņēmumu un organizāciju vadībā. Vieni to slavē kā efektivitātes rīku, citi peļ kā birokrātijas avotu. Kādas ir procesu vadības pieejas? Kura no tām būtu atbilstošākā uzņēmumā?
Īsa procesu vadības priekšvēsture
Kā viens no procesu vadības pamatlicējiem bieži tiek minēts Henrijs Fords, kurš savā automobiļu rūpnīcā ieviesa konveijeru un darba dalīšanu. Forda konveijerā katrs strādnieks vai brigāde specializējās atsevišķu darbību izpildē vai noteiktu darbību kopumā, tā nodrošinot augstu efektivitāti un produktivitāti. Tas Fordam ļāva tirgū piedāvāt lielu apjomu automobiļu par ļoti konkurētspējīgām cenām.
Procesu vadības vēsturē vērts atzīmēt arī laika posmu pēc Otrā pasaules kara, kad japāņi, atjaunojot karā sagrauto rūpniecību, uzņēmumos ieviesa procesu pieeju, statistiskās analīzes metodes un rūpīgu kvalitātes kontroli. Vēlāk procesu vadība kļuva par vienu no visaptverošās kvalitātes vadības (TQM – Total Quality Management) un arī tā saukto ISO kvalitātes vadības standartu pamatprincipiem. Mūsdienās tiek runāts arī par procesu automatizāciju un digitalizāciju.
Tomēr arī mūsdienu uzņēmumos var novērot gan atšķirīgu attieksmi pret procesu vadību, gan dažādas tās pieejas. Šajā rakstā aplūkosim trīs atšķirīgas, bet pietiekami bieži sastopamas situācijas.
Procesu vadība “ķeksīša pēc”
Ir uzņēmumi, kuri apzinās, ka procesu vadība ir vajadzīga. Dažkārt šī apziņa izpaužas kā nepieciešamība pēc ISO-9000 sērijas sertifikāta vai citiem “atbilstības” apliecinājumiem. Citreiz tā var būt sekošana nozares tendencēm vai aktualitātēm – ja reiz citiem ir, tad mums arī vajag.
Cenu politika ir viens no stratēģiski svarīgākajiem uzņēmuma instrumentiem, kas ietekmē ienākumus, konkurētspēju tirgū un klientu uztveri par produkta vai pakalpojuma vērtību. Tā nav tikai matemātisks aprēķins, bet stratēģiska izvēle, kas jābalsta tirgus izpētē, klientu vajadzību izpratnē, konkurences analīzē un radītajā vērtībā. Biežākās kļūdas rodas, ja uzņēmumi vērtē tikai izmaksas vai konkurentus, ignorējot klienta uztveri un tirgus dinamiku.
Uzņēmuma vadība
06:00, 27. Okt. 2025
Mikroagresija ir sīkas, bieži šķietami nenozīmīgas darbības vai izteikumi, kas kopumā grauj uzticēšanos, iekšējo vidi un darbinieku labbūtību. Ilgtermiņā tas samazina arī darba produktivitāti, palielina stresu, samazina motivāciju, paaugstina darbinieku mainību un var pat kaitēt uzņēmuma reputācijai. Tāpēc ir svarīgi atpazīt mikroagresijas un mērķtiecīgi tās risināt. Kas ir mikroagresija un kā vadītājam to atpazīt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Okt. 2025
Savlaicīgi pamanīti brīdinājuma signāli var pasargāt uzņēmumu no sadarbības ar partneriem, kuriem ir finanšu grūtības un iespējama drīza maksātnespēja. Kādiem galvenajiem finanšu, uzvedības un nozares signāliem pievērst uzmanību un kā rīkoties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Savienībā 2027.gadā paredzētas vērienīgas izmaiņas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā. Kamēr Eiropā tikai gatavojas šo izmaiņu ieviešanai, Latvijā jau drīzumā gaidāmi pamatīgi grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā. Kā šīs izmaiņas ietekmēs uzņēmumus un finanšu sektoru?
Uzņēmuma vadība
06:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Komisija ir uzsākusi procedūru pret tiešsaistes tirdzniecības platformu “AliExpress” par iespējamu Digitālo pakalpojumu akta noteikumu pārkāpumu, kas platformai var izmaksāt vairākus miljardus eiro. Kāds ir Eiropas Komisijas tiesiskais pamats tā rīkoties, kādus pārkāpumus izdarījusi tirdzniecības platforma un ko no šīs situācijas var mācīties uzņēmumi Latvijā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Okt. 2025
Finanšu riski ir neatņemama uzņēmējdarbības sastāvdaļa, kas ietekmē ikvienu uzņēmumu neatkarīgi no tā lieluma vai nozares. Tie var izpausties kā neparedzēti izdevumi, zaudējumi valūtas kursu svārstību dēļ, klientu maksātnespēja vai kredītu sadārdzinājums. Uzņēmumam, kas apzinās un pārvalda finanšu riskus, ir lielākas iespējas saglabāt stabilitāti un nodrošināt ilgtspējīgu izaugsmi. Kā finanšu riskus iespējams novērtēt un mazināt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Okt. 2025
Lai saprastu, kā no laba vadītāja nekļūt par sliktu, vispirms būtu jāsaprot, kādas ir laba vadītāja pazīmes. Pirms daudziem gadiem kādā “Harward Business Review” rakstā izlasīju, ka labs vadītājs drīzāk ir izņēmums kā likums. No vienas puses šāda atziņa nav nedz iepriecinoša, nedz uzmundrinoša, no otras puses – tā ir apliecinājums vadītāja darba grūtumam un tam, cik daudz pūļu varētu būt jāiegulda, lai kļūtu par labu vadītāju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Okt. 2025
Preces vai pakalpojuma cenas noteikšana ir viens no svarīgākajiem uzņēmuma stratēģiskajiem lēmumiem, jo tā ietekmē gan peļņas līmeni, gan konkurētspēju, gan arī to, vai klients vispār izvēlēsies konkrēto preci. Kā noteikt cenu savam produktam un kas jāņem vērā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Okt. 2025
Lai uzņēmums veiksmīgi darbotos un varētu attīstīties, nepieciešams sasniegt katra uzņēmuma mērķus – lielāku peļņu, vairāk klientu. Bet kā novērtēt, vai centieni ir efektīvi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Okt. 2025
Digitālās tirdzniecības laikmetā Ķīnas e-komercijas platformas – “AliExpress”, “Taobao”, “JD.com” un citas – ir kļuvušas par globāliem tirgus spēlētājiem, kas piedāvā milzīgu preču klāstu par pievilcīgām cenām. Tomēr šīs platformas rada arī nopietnus izaicinājumus Eiropas uzņēmumiem un pircējiem, īpaši saistībā ar viltotu preču izplatību, intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumiem un drošību. Vai uzņēmējs var cīnīties ar Ķīnas uzņēmumiem, ja tiek viltots viņa produkts?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Sep. 2025
Ir prieks par apņēmīgiem cilvēkiem, kuri rada jaunus produktus un veido jaunus uzņēmumus. Un ir skumji lasīt ziņas, kad dibinātāji paziņo, ka pēc dažu gadu izmisīgiem centieniem viņi ir spiesti slēgt savu ražotni, veikalu vai kafejnīcu. Kāpēc tā notiek un kā no tā izvairīties?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Sep. 2025
Nereti nākas dzirdēt stāstus par to, ka uzņēmumam sākts piedziņas process, bet neviens nav informējis par tiesvedību, tiesnesis nav objektīvi vērtējis pierādījumus, pieņemti aizmuguriski spriedumi, sadarbības partneris iepriekš nav izteicis pretenzijas. Proti, pēkšņi saņemts nelabvēlīgs spriedums, uzsākta piespiedu parāda piedziņa vai uzņēmums ievietots publiskajā nemaksātāju reģistrā. Vai tā patiešām ir, vai tomēr tie ir tikai mīti?
Uzņēmuma vadība
09:00, 4. Sep. 2025
Nereti izīrējot vai iznomājot īpašumu, tiek prasīta drošības nauda. Kā rīkoties, ja īrnieks vai nomnieks atstājis sabojātu īpašumu un ar iemaksāto drošības naudu nepietiek, lai nosegtu zaudējumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Sep. 2025
Komunikācija ir neatņemama ikdienas un darījumu vides sastāvdaļa. No spējas veiksmīgi un pārliecinoši vadīt sarunas ir atkarīga gan uzņēmējdarbības attīstība, gan veiksmīga sadarbība kopumā. Kas jāņem vērā, sazinoties ar tiesu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 27. Aug. 2025
Pasaulē ir dažādi populāri procesu optimizācijas rīki, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot darbības efektivitāti, samazināt zudumus un paaugstināt klientu apmierinātību. Katrs rīks piedāvā atšķirīgu skatījumu, taču tie nav pretrunā. Ja tiek izmantotas pareizi, šie rīki var savstarpēji papildināt viens otru.
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Aug. 2025