Strauji mainīgo tehnoloģiju laikmetā biznesam ātri jāpielāgojas pārmaiņām un jābūt spējīgam nekavējoties reaģēt uz jaunām tirgus prasībām. Ņemot vērā, ka tieši tehnoloģiju attīstība lielā mērā ir tas, kas nosaka tendences, nav brīnums, ka jaunas darba metodes un koncepcijas nereti rodas informācijas tehnoloģiju jomā. Pēdējā laikā biznesa vidē bieži var dzirdēt svešvārdu Agile, ko arvien vairāk uzņēmumu pasludina par savu jauno filozofiju. Kas ir Agile, kā tas ietekmē attiecības ar klientiem, un kam būtu lietderīgi to ieviest?

Raksta līdzautors: Andris Aišpurs, SIA "Tet", Agile treneris

Nedaudz vēstures

Latviešu valodā termins Agile pagaidām nav iztulkots, tāpēc parasti lieto apzīmējumu angļu valodā. Vārda burtisks tulkojums no angļu valodas ir izmanīgs, rosīgs vai veikls, un visi šie vārdi labi atspoguļo metodes būtību. Plašākai sabiedrībai Agile kļuva zināms, kad vairāki informācijas tehnoloģiju nozares entuziasti un autsaideri, kā viņi paši sevi sauca, parakstīja Agile manifestu 2001. gadā, satiekoties Amerikas Savienoto Valstu štata Jutā slēpošanas kūrortā. Šī metode tika atbalstīta informācijas tehnoloģiju cilvēku vidū kā pretstats neefektīvai un pārāk laikietilpīgai ūdenskrituma metodei.

Saskaņā ar ūdenskrituma metodi pasūtītājs varēja sniegt atgriezenisko saiti par pasūtīto darbu tikai pēc tā izpildes. Savukārt, sākot jau no 90. gadu beigām, tehnoloģijas attīstījās tik strauji, ka pasūtījuma būtība un nepieciešamā funkcionalitāte lielākoties mainās ātrāk, nekā tiek pabeigts un nodots izvērtēšanai gala produkts. Tāpēc konkurētspējīgi ir tie, kuri var izlaist savu produktu vai pakalpojumu iespējami ātrāk, pēc tam to pakāpeniski pielāgojot atbilstoši lietotāju pieredzei, vajadzībām un biznesa mērķu sasniegšanai. Tas arī radīja jaunās filozofijas izveidi  Agile, kas paredz, ka produktu "publicēšana" notiek ātrāk, bet ar mazāku funkcionalitāti jeb sniegto iespēju klāstu, pakāpeniski to papildinot un pielāgojot.