Biznesa modeļi e - komercijā
2021-11-08
Eduards Aksjoņenko, SIA “NEON PLUS” izpilddirektors, konsultants stratēģiskajos jautājumos, Banku augstskolas lektors
Klausies
Lai arī beidzamajos gados un it īpaši pandēmijas laikā tiek novērota strauja biznesa procesu digitalizēšanās un e-komercijas (tiešsaites pirkšanas un pārdošanas) attīstība, joprojām pastāv un turpināsies attīstīties dažādi pārdošanas kanāli, kurus var iedalīt: klātienes, tiešsaistes un jaukta tipa. Kuru biznesa modeli un izplatīšanas kanālu izvēlēties?
Biznesa modeļa raksturojums
Biznesa modelis raksturo uzņēmuma vai organizācijas darbību un sniedz atbildi, kā tiek ģenerēti ieņēmumi un ilgtermiņā radīta peļņa. Modelis identificē pārdošanas procesu, mērķauditoriju, vērtības radīšanu un izmaksu pārvaldību. Kad tiek veidots biznesa plāns un funkcionālā līmeņa stratēģijas, kas iekļauj arī pārdošanas kanālu izvēli – it īpaši tradicionālajā mazumtirdzniecībā, vairumtirdzniecībā un e-komercijā –, ir svarīgi apzināties un definēt, kāds ir šīs stratēģijas biznesa modelis vai arī biznesa modeļu kopums.
Biznesa modelis e-komercijā var tikt iekļauts kā daļa biznesa plāna, bet jo īpaši svarīgs tas ir, lai parādītu uzņēmuma stratēģiju, kuru vērtē īpašnieki, iesaistītās puses un investori. Pēc būtības biznesa modelis sniedz atbildi, kā uzņēmums attīstīsies, mijiedarbosies ar pastāvošo konkurenci, sniegs vērtību mērķauditorijai un finansēs savu darbību.
Piemēram, tiešsaistes straumēšanas vietnes “Netflix” biznesa modelis ir pēc abonēšanas maksas principa sniegt trīs vienkāršotus plānus, lai dažādu vecumu un interešu lietotāji visā pasaulē tiešsaistē piekļūtu un aplūkotu seriālus, filmas un šovus. Paralēli oriģinālsatura izveidei “Netflix” organizē un maksā licenču maksu arī par citur iegūtajiem mediju materiāliem.
Ir vairāki veidi, kā var skaidrot un veidot biznesa modeļus e-komercijā. Par katru var uzrakstīt neskaitāmas rakstu sērijas ar padziļinātām gadījuma izpētēm un konkrētu zīmolu piemēriem.
Izplatīšanas kanāli
E-komercijā ir svarīgi apzināt un definēt:
- darbības specifiku raksturojošos modeļus, kas skaidro uzņēmuma aktivitātes un pievienotās vērtības piegādes procesu klientam un kas, veiksmīgi īstenoti, rezultējas peļņā. Visbiežāk sastopamie biznesa darbības modeļi e-komercijā ir tiešās pārdošanas, pakalpojumu sniegšanas, vairumtirdzniecības, nosūtīšanas (dropshipping) transakciju brokeru, reklāmas un piesaistes maksas, abonēšanas maksas, tiešsaistes izsoļu un salīdzināšanas maksu portālu darbība. Nereti vienam e-komersantam var piedēvēt divus līdz četrus dažādus darbības veidus, kas atkarīgi no produktu kategorijām;
- pārdevēja un klientu attiecību raksturojošos biznesa modeļus, kad tiek definētas attiecības starp pārdevēju un klientu. Pieņemsim, ka pārdevējs ir uzņēmums B (business) un tiešais pircējs ir galapatērētājs C (consumer) – šādu modeli dēvē par B2C, kad uzņēmums pārdod preci vai pakalpojumu patērētājam uzreiz bez starpniecības. Vairumtirdzniecībā vai arī korporatīvo risinājumu segmentā drīzāk būs B2B (juridiska persona pārdod preces vai pakalpojumu citam privātam biznesam). Teorijā un dzīvē var pastāvēt arī vairākas kombinācijas, kad valsts (government) e-komercijas veidā pārdod pa tiešo privātajiem uzņēmumiem vai galapatērētājiem – G2B un G2C. Vai arī patērētājs tirgo savu personisko mantu citam galapatērētājam (C2C) u. tml.;
- klātienes un tiešsaistes pārdošanas pamata iedalījumu attiecībā uz īstenošanas kanāliem. Pārdot mūsdienās ir iespējams vairākos veidos un noietu tirgos. Tie var būt klātienes jeb fiziskā vidē (veikali, partneri, saņemšanas punkti), kā arī pilnīgi digitāli (neskaitāmas platformas). Uzņēmumu peļņas maksimizācijas taktikas var tikt izmantotas, pateicoties e-biznesa un tehnoloģiju straujajai attīstībai. Līdz ar to tiek pieļauta un pēc labās prakses principiem izmantota vairāku kanālu (omnichannel) pārdošana. Šo pamata iedalījumu apskatīsim raksta turpinājumā.
Dažādos pētījumos secināts, ka uzņēmumu augstākā līmeņa vadošos amatos joprojām dominē vīrieši. Tajā pašā laikā – sieviešu kvalifikācijas un izglītības līmenis nebūt nav zemāks kā vīriešiem. Lai mainītu šo fenomenu, Eiropas Savienībā pieņemta direktīva, kas publiskajā telpā jau nodēvēta par “sievietes valdē” direktīvu. Kāpēc šāda direktīva tapusi un kāda ietekme no tās sagaidāma?
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Aug. 2024
Katra jauna tehnoloģija izmaina gan sabiedrības paradumus, gan biznesa procesus. Kopš mākslīgā intelekta risinājumi ir kļuvuši pieejami ikvienam, arvien biežāk tiek diskutēts par to, kā digitālās tehnoloģijas mainīs vadītāju un darbinieku darbu uzņēmumos un organizācijās.
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Aug. 2024
Biznesā, tāpat kā dzīvē, ir izvēles un iespējas. Ja dzīvē iespējas un izvēles ir atkarīgas no dažādu apstākļu sakritības un saistāmas ar cilvēka rīcību, tad biznesā iespējas izvēlēties var nostiprināt arī līgumiski, slēdzot opciju līgumus.
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Aug. 2024
Lai nodrošinātu produktu ražošanu augstā kvalitātē, uzņēmumā nepieciešama kvalitātes vadības sistēma. Kādi izaicinājumi un to iespējamie risinājumi sagaida mazos un vidējos uzņēmumus, ieviešot kvalitātes vadības sistēmu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Aug. 2024
Statistiskā procesu vadība ir viens no līdzekļiem, kas palīdz pārraudzīt procesu “uzvedību”. Tā ietver statistikas metožu pielietošanu, lai mērītu un analizētu procesu variācijas. Vai un kādos gadījumos to pielietot? Vai tā palīdz uzņēmumam kļūt efektīvākam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jūl. 2024
Vēl joprojām par ilgtspēju tiek runāts daudz, turklāt – visās jomās. Kā ilgtspējas risku novērtējums palīdz sagatavoties biznesa partneru prasībām ilgtspējas jomā? Kā apzināt savas ietekmes mērogu un tvērumu attiecībā un vidi un ilgtspēju? Kā identificēt, novērtēt un pārvaldīt savus ilgtspējas riskus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 22. Jūl. 2024
Lasītājs jautā: Vai darbiniekam, kam ir piešķirtas uzņēmuma daļas, ir tiesības tikai uz dividendēm, kamēr esošajiem dalībniekiem saglabājas līdzšinējais tiesību apjoms? Kādi dokumenti jāsagatavo, ja uzņēmums vēlas ieviest daļu kategorijas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Jūl. 2024
Latvijā aizvien vairāk uzņēmumu ievieš kvalitātes sistēmu, par to liecina strauji pieaugošais to uzņēmumu skaits, kas ir sertificēti saskaņā ar ISO 9000 sērijas standartiem. Tas, galvenokārt, saistīts ar savstarpējās uzņēmumu konkurences un klientu prasību pieaugumu. Kas ir ISO standarts un ko tas nozīmē uzņēmumam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Jūl. 2024
Vispārpieņemta definīcija apzīmē reputāciju kā labas attiecības starp uzņēmumu un tā darbiniekiem un klientiem, kas tieši saistīti ar uzņēmuma peļņas iespējām. Ikdienā ar šo jēdzienu un tā uzturēšanas nepieciešamību saskaras teju ikviens. Vienlaikus tas kā mēraukla tiek izmantots arī dažādās nozarēs kā juridisks standarts, ne tikai kā mantiska vērtība. Apskatām piemērus, kur nevainojamai reputācijai ir īpaši svarīga nozīme un kā šīs vērtības aizsargāt.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Jūl. 2024
Termins “ārpakalpojums” jau daudzus gadus biznesa aprindās nav uzskatāms par jaunvārdu. Ārējos pakalpojumu sniedzējus dažādu savu biznesa procesu nodrošināšanai jau izmanto daudzi uzņēmumi, un arvien parādās jaunas iespējas. Tomēr nerimst arī diskusijas par to, kādos gadījumos ārpakalpojums ir laba izvēle un kad – ne? Kādi var būt riski un kādi ieguvumi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Jūl. 2024
Lasītājs jautā: Vienam īpašniekam pieder seši uzņēmumi. Divi no tiem ir liela mēroga uzņēmumi, kuriem grāmatvedību kārto grāmatvedis, savukārt pārējiem uzņēmumiem grāmatvedību kārto valdes loceklis. Ņemot vērā, ka valdes loceklis vairāk nevēlas iesaistīties grāmatvedības procesos, uzņēmumi grāmatvedības kārtošanu vēlas uzticēt lielā uzņēmuma grāmatvedim. Kā šādā situācijā rīkoties, lai nerastos nodokļu riski? Vai lielā uzņēmuma grāmatvedis drīkst kārtot saistītā uzņēmuma grāmatvedību?
Uzņēmuma vadība
09:00, 26. Jūn. 2024
2024.gada 25.aprīlī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas pārstāvji prezentēja ekonomikas pārskatu par Latviju. Ziņojumā tika norādīts, ka nepieciešams attīstīt konkurences stiprināšanu banku sektorā un kapitāla tirgus padziļināšanu, kā arī biznesa dinamiku un inovāciju attīstību, ēnu ekonomiku, konkurenci, valsts uzņēmumu darbību un kvalificēta darbaspēka trūkuma mazināšanu. Uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšana ir vitāli svarīga. To var panākt ar dažādu rīku palīdzību, viens no tādiem ir kvalitātes vadības sistēmu ieviešana un to sertifikācija.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Jūn. 2024
Publiskā iepirkuma procedūras mērķis ir nodrošināt valsts budžeta līdzekļu efektīvu izlietojumu un pretendentu vai kandidātu sāncensības rezultātā saņemt labāko piedāvājumu, ko nodrošina to brīva konkurence. Kas jāatceras un jāievēro, lai dalība iepirkumos būtu godīga?
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Jūn. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums vēlas vienam dalībniekam piešķirt dažādu kategoriju daļas. Vai uzņēmums tā drīkst rīkoties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Jūn. 2024
Atkritumi rodas visiem – mājsaimniecībām, uzņēmumiem, iestādēm. Kā pareizi tos apsaimniekot, lai nenodarītu ļaunumu ne sev, ne citiem, ne videi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Jūn. 2024