Pandēmija ir transformējusi vairākus svarīgus lietišķās saskarsmes elementus. Etiķetes pamatā vienmēr ir loģika un abpusēja ērtība, jo tas ir principu kopums, kas ļauj pastāvēt līdzās. Lietišķā etiķete ietver neskaitāmus signālus, ko nolasa otra puse un kas veido iespaidu par konkrēto cilvēku. Kādas svarīgas nianses pašlaik ir jāņem vērā, lai nesabojātu savu reputāciju un attiecības ar sadarbības partneriem un klientiem?

Bez rokasspiedieniem un klātienes sarunām par sīkumiem

Spilgta pārmaiņa lietišķajā saskarsmē, kas iepriekš lika atstāt privāto dzīvi ārpus biroja, ir jaunā tendence atklāti runāt par savu un rūpēties par citu pašsajūtu. Slikta pašsajūta vairs nav darbinieka paša darīšana, tagad sabiedriskās uzvedības normas ietver jauno patiesumu: pavēstīšana par savu pašsajūtu vairs netiek uztverta kā nevietā pausta informācija vai vājuma izpausme.

Agrāk pat sīkāko darījuma detaļu saskaņošanai bija vajadzīga klātienes tikšanās – tāds saskarsmes formāts bija pašsaprotams. Koronavīruss ir radikāli mainījis situāciju, jau otro gadu klātienes tikšanos skaits ir samazināts līdz minimumam, klienti ir pieraduši vissvarīgākās nianses apspriest tiešsaistē. Diezgan reti būs piedienīgi pat tikai piedāvāt tikšanos klātienē.

Uzstājīgs aicinājums uz klātienes tikšanos sarunbiedram var sagādāt diskomfortu, pārliecību, ka nerūp viņa drošība. Ja organizācija turpina apzināti sabotēt šābrīža ierobežojumus un izlikties, ka nekas nenotiek, daudziem klientiem un sadarbības partneriem tas ir noteikts brīdinājuma karodziņš: “Ja viņi neievēro noteikumus šajos jautājumos, vai viņi būs godīgi un atbildīgi citādā ziņā? Un vai mūsu reputācijai nekaitēs sadarbība ar šādu bezatbildīgu uzņēmumu?” Tāpēc, pat ja pašlaik oficiālie ierobežojumi neaizliedz tikties klātienē, par normu ir kļuvis piedāvāt izvēli – klātienē vai tiešsaistē.