Stratēģiskā plānošana: kā izvirzīt mērķus?
2021-12-13
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Mēdz teikt, ka stratēģija – tas ir plāns, kā sasniegt izvirzīto mērķi. Bet par mērķiem māca, ka tiem ir jābūt vienkāršiem, mērāmiem, sasniedzamiem, iedvesmojošiem un arī piesaistītiem laikam. Gandrīz kā par vistu un olu – atkal veidojas apburtais loks. Kā uzņēmumam izvirzīt mērķus?
Viens mērķis – bīstami
Termins “mērķis” ir aizgūts no šaušanas. Tāpēc bieži valda uzskats, ka mērķis var būt tikai viens – trāpīt centrā, trāpīt desmitniekā. Šādi nosaukts mērķis patiešām ir vienkāršs, saprotams un arī gana iedvesmojošs, un individuālā sporta veidā, kāda ir šaušana, tas tiešām iederas. Bet kā būtu biznesā?
Biznesā kā vienīgais mērķis bieži tiek nosaukta peļņa. Tomēr tā var izrādīties liela un liktenīga kļūda. Matemātika un loģika saka priekšā: peļņu var palielināt, palielinot ieņēmumus un samazinot izmaksas. Tāpēc pārdevēji, kas uzņēmumā ir atbildīgi par ieņēmumiem, centīsies pārdot vairāk. Turpretī ražotāji un pārējie, kurus parasti skar vislielākās izmaksas, centīsies mazināt tās. Agrāk vai vēlāk tas novedīs pie pretrunas – uzņēmums vairs nespēs izpildīt to, ko klientam būs solījuši pārdevēji, bet pārdevēji nespēs pārdot, jo ražošana vairs negarantēs šo solījumu izpildi.
Viens mērķis var būt bīstams, ja nav vienotas izpratnes par to, kā šis mērķis tiks sasniegts.
Savstarpēji saistītu mērķu sistēma
Te ir vērts atgādināt definīciju, kas saka: stratēģija ir savstarpēji saistītu lēmumu kopums. Arī mērķus uzņēmumā vajag izvirzīt kā vairāku savstarpēji saistītu mērķu kopumu, un katram jābūt pietiekami skaidram, mērāmam un arī piesaistītam laikā.
Noteiktu peļņas līmeni tiešām var sasniegt, līdzsvarojot apgrozījumu un izmaksas. Apgrozījumu veido ieņēmumi no klientiem, tāpēc vajag izvēlēties, cik un kādus klientus vēlamies piesaistīt nākamajā mēnesī, ceturksnī vai gadā. Klienti pērk un maksā par mūsu produktiem vai pakalpojumiem, tāpēc nākamais saistītais lēmums ir par nepieciešamo produktu grozu vai pakalpojumu apmēru, to cenām un arī pašizmaksu. Savukārt tas noved pie lēmumiem par darba organizāciju un procesiem uzņēmumā, proti, kā jāorganizē darbs uzņēmumā, lai šādu apmēru, kvalitāti un pašizmaksu nodrošinātu.
Ja tas nav iespējams ar pašreizējiem resursiem, jāpieņem lēmumi par investīcijām ražošanas iekārtās, telpās vai tehnoloģijās, par personāla piesaisti vai apmācību, par jauniem partneriem un piegādātājiem. Tieši šādi lēmumi nosaka nepieciešamo vai optimālo izmaksu līmeni.
Mērķi izkārtojas līdzīgi kā spuldzītes Ziemassvētku eglītes virtenē. Galotnē atrodas lielais mērķis – apgrozījums vai peļņa. Uz nākamajiem zariem – uzņēmuma klienti un mērķa tirgi. Zemāk – pakalpojumi un produkti, un arī uzņēmuma ikdienas procesi, darba organizācija un investīcijas.
Simboliski un arī ironiski ir tas, ka enerģijas avots ir pieslēgts virtenes apakšā, bet augšējās lampiņas iedegsies vien tad, ja visa virtene būs darba kārtībā. Lai sasniegtu rezultātu, ir jāiegulda līdzekļi procesos un darba organizācijā, nevis tikai pārdošanā.
Mikroagresija ir sīkas, bieži šķietami nenozīmīgas darbības vai izteikumi, kas kopumā grauj uzticēšanos, iekšējo vidi un darbinieku labbūtību. Ilgtermiņā tas samazina arī darba produktivitāti, palielina stresu, samazina motivāciju, paaugstina darbinieku mainību un var pat kaitēt uzņēmuma reputācijai. Tāpēc ir svarīgi atpazīt mikroagresijas un mērķtiecīgi tās risināt. Kas ir mikroagresija un kā vadītājam to atpazīt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Okt. 2025
Savlaicīgi pamanīti brīdinājuma signāli var pasargāt uzņēmumu no sadarbības ar partneriem, kuriem ir finanšu grūtības un iespējama drīza maksātnespēja. Kādiem galvenajiem finanšu, uzvedības un nozares signāliem pievērst uzmanību un kā rīkoties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Savienībā 2027.gadā paredzētas vērienīgas izmaiņas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā. Kamēr Eiropā tikai gatavojas šo izmaiņu ieviešanai, Latvijā jau drīzumā gaidāmi pamatīgi grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā. Kā šīs izmaiņas ietekmēs uzņēmumus un finanšu sektoru?
Uzņēmuma vadība
06:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Komisija ir uzsākusi procedūru pret tiešsaistes tirdzniecības platformu “AliExpress” par iespējamu Digitālo pakalpojumu akta noteikumu pārkāpumu, kas platformai var izmaksāt vairākus miljardus eiro. Kāds ir Eiropas Komisijas tiesiskais pamats tā rīkoties, kādus pārkāpumus izdarījusi tirdzniecības platforma un ko no šīs situācijas var mācīties uzņēmumi Latvijā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Okt. 2025
Finanšu riski ir neatņemama uzņēmējdarbības sastāvdaļa, kas ietekmē ikvienu uzņēmumu neatkarīgi no tā lieluma vai nozares. Tie var izpausties kā neparedzēti izdevumi, zaudējumi valūtas kursu svārstību dēļ, klientu maksātnespēja vai kredītu sadārdzinājums. Uzņēmumam, kas apzinās un pārvalda finanšu riskus, ir lielākas iespējas saglabāt stabilitāti un nodrošināt ilgtspējīgu izaugsmi. Kā finanšu riskus iespējams novērtēt un mazināt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Okt. 2025
Lai saprastu, kā no laba vadītāja nekļūt par sliktu, vispirms būtu jāsaprot, kādas ir laba vadītāja pazīmes. Pirms daudziem gadiem kādā “Harward Business Review” rakstā izlasīju, ka labs vadītājs drīzāk ir izņēmums kā likums. No vienas puses šāda atziņa nav nedz iepriecinoša, nedz uzmundrinoša, no otras puses – tā ir apliecinājums vadītāja darba grūtumam un tam, cik daudz pūļu varētu būt jāiegulda, lai kļūtu par labu vadītāju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Okt. 2025
Preces vai pakalpojuma cenas noteikšana ir viens no svarīgākajiem uzņēmuma stratēģiskajiem lēmumiem, jo tā ietekmē gan peļņas līmeni, gan konkurētspēju, gan arī to, vai klients vispār izvēlēsies konkrēto preci. Kā noteikt cenu savam produktam un kas jāņem vērā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Okt. 2025
Lai uzņēmums veiksmīgi darbotos un varētu attīstīties, nepieciešams sasniegt katra uzņēmuma mērķus – lielāku peļņu, vairāk klientu. Bet kā novērtēt, vai centieni ir efektīvi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Okt. 2025
Digitālās tirdzniecības laikmetā Ķīnas e-komercijas platformas – “AliExpress”, “Taobao”, “JD.com” un citas – ir kļuvušas par globāliem tirgus spēlētājiem, kas piedāvā milzīgu preču klāstu par pievilcīgām cenām. Tomēr šīs platformas rada arī nopietnus izaicinājumus Eiropas uzņēmumiem un pircējiem, īpaši saistībā ar viltotu preču izplatību, intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumiem un drošību. Vai uzņēmējs var cīnīties ar Ķīnas uzņēmumiem, ja tiek viltots viņa produkts?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Sep. 2025
Ir prieks par apņēmīgiem cilvēkiem, kuri rada jaunus produktus un veido jaunus uzņēmumus. Un ir skumji lasīt ziņas, kad dibinātāji paziņo, ka pēc dažu gadu izmisīgiem centieniem viņi ir spiesti slēgt savu ražotni, veikalu vai kafejnīcu. Kāpēc tā notiek un kā no tā izvairīties?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Sep. 2025
Nereti nākas dzirdēt stāstus par to, ka uzņēmumam sākts piedziņas process, bet neviens nav informējis par tiesvedību, tiesnesis nav objektīvi vērtējis pierādījumus, pieņemti aizmuguriski spriedumi, sadarbības partneris iepriekš nav izteicis pretenzijas. Proti, pēkšņi saņemts nelabvēlīgs spriedums, uzsākta piespiedu parāda piedziņa vai uzņēmums ievietots publiskajā nemaksātāju reģistrā. Vai tā patiešām ir, vai tomēr tie ir tikai mīti?
Uzņēmuma vadība
09:00, 4. Sep. 2025
Nereti izīrējot vai iznomājot īpašumu, tiek prasīta drošības nauda. Kā rīkoties, ja īrnieks vai nomnieks atstājis sabojātu īpašumu un ar iemaksāto drošības naudu nepietiek, lai nosegtu zaudējumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Sep. 2025
Komunikācija ir neatņemama ikdienas un darījumu vides sastāvdaļa. No spējas veiksmīgi un pārliecinoši vadīt sarunas ir atkarīga gan uzņēmējdarbības attīstība, gan veiksmīga sadarbība kopumā. Kas jāņem vērā, sazinoties ar tiesu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 27. Aug. 2025
Pasaulē ir dažādi populāri procesu optimizācijas rīki, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot darbības efektivitāti, samazināt zudumus un paaugstināt klientu apmierinātību. Katrs rīks piedāvā atšķirīgu skatījumu, taču tie nav pretrunā. Ja tiek izmantotas pareizi, šie rīki var savstarpēji papildināt viens otru.
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Aug. 2025
Domēna vārds ir uzņēmuma un zīmola vizītkarte, kā arī digitālās infrastruktūras centrālais elements. Tādēļ – pat, ja tā izmantošana tiek pārtraukta, tam jāpieiet ar tādu pašu rūpību un atbildību kā jebkuram citam biznesa resursam. Kā rīkoties, ja domēna vārds vairs nav nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jūl. 2025