Stratēģiskā plānošana: kā izvirzīt mērķus?
2021-12-13
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Mēdz teikt, ka stratēģija – tas ir plāns, kā sasniegt izvirzīto mērķi. Bet par mērķiem māca, ka tiem ir jābūt vienkāršiem, mērāmiem, sasniedzamiem, iedvesmojošiem un arī piesaistītiem laikam. Gandrīz kā par vistu un olu – atkal veidojas apburtais loks. Kā uzņēmumam izvirzīt mērķus?
Viens mērķis – bīstami
Termins “mērķis” ir aizgūts no šaušanas. Tāpēc bieži valda uzskats, ka mērķis var būt tikai viens – trāpīt centrā, trāpīt desmitniekā. Šādi nosaukts mērķis patiešām ir vienkāršs, saprotams un arī gana iedvesmojošs, un individuālā sporta veidā, kāda ir šaušana, tas tiešām iederas. Bet kā būtu biznesā?
Biznesā kā vienīgais mērķis bieži tiek nosaukta peļņa. Tomēr tā var izrādīties liela un liktenīga kļūda. Matemātika un loģika saka priekšā: peļņu var palielināt, palielinot ieņēmumus un samazinot izmaksas. Tāpēc pārdevēji, kas uzņēmumā ir atbildīgi par ieņēmumiem, centīsies pārdot vairāk. Turpretī ražotāji un pārējie, kurus parasti skar vislielākās izmaksas, centīsies mazināt tās. Agrāk vai vēlāk tas novedīs pie pretrunas – uzņēmums vairs nespēs izpildīt to, ko klientam būs solījuši pārdevēji, bet pārdevēji nespēs pārdot, jo ražošana vairs negarantēs šo solījumu izpildi.
Viens mērķis var būt bīstams, ja nav vienotas izpratnes par to, kā šis mērķis tiks sasniegts.
Savstarpēji saistītu mērķu sistēma
Te ir vērts atgādināt definīciju, kas saka: stratēģija ir savstarpēji saistītu lēmumu kopums. Arī mērķus uzņēmumā vajag izvirzīt kā vairāku savstarpēji saistītu mērķu kopumu, un katram jābūt pietiekami skaidram, mērāmam un arī piesaistītam laikā.
Noteiktu peļņas līmeni tiešām var sasniegt, līdzsvarojot apgrozījumu un izmaksas. Apgrozījumu veido ieņēmumi no klientiem, tāpēc vajag izvēlēties, cik un kādus klientus vēlamies piesaistīt nākamajā mēnesī, ceturksnī vai gadā. Klienti pērk un maksā par mūsu produktiem vai pakalpojumiem, tāpēc nākamais saistītais lēmums ir par nepieciešamo produktu grozu vai pakalpojumu apmēru, to cenām un arī pašizmaksu. Savukārt tas noved pie lēmumiem par darba organizāciju un procesiem uzņēmumā, proti, kā jāorganizē darbs uzņēmumā, lai šādu apmēru, kvalitāti un pašizmaksu nodrošinātu.
Ja tas nav iespējams ar pašreizējiem resursiem, jāpieņem lēmumi par investīcijām ražošanas iekārtās, telpās vai tehnoloģijās, par personāla piesaisti vai apmācību, par jauniem partneriem un piegādātājiem. Tieši šādi lēmumi nosaka nepieciešamo vai optimālo izmaksu līmeni.
Mērķi izkārtojas līdzīgi kā spuldzītes Ziemassvētku eglītes virtenē. Galotnē atrodas lielais mērķis – apgrozījums vai peļņa. Uz nākamajiem zariem – uzņēmuma klienti un mērķa tirgi. Zemāk – pakalpojumi un produkti, un arī uzņēmuma ikdienas procesi, darba organizācija un investīcijas.
Simboliski un arī ironiski ir tas, ka enerģijas avots ir pieslēgts virtenes apakšā, bet augšējās lampiņas iedegsies vien tad, ja visa virtene būs darba kārtībā. Lai sasniegtu rezultātu, ir jāiegulda līdzekļi procesos un darba organizācijā, nevis tikai pārdošanā.
Digitālās tirdzniecības laikmetā Ķīnas e-komercijas platformas – “AliExpress”, “Taobao”, “JD.com” un citas – ir kļuvušas par globāliem tirgus spēlētājiem, kas piedāvā milzīgu preču klāstu par pievilcīgām cenām. Tomēr šīs platformas rada arī nopietnus izaicinājumus Eiropas uzņēmumiem un pircējiem, īpaši saistībā ar viltotu preču izplatību, intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumiem un drošību. Vai uzņēmējs var cīnīties ar Ķīnas uzņēmumiem, ja tiek viltots viņa produkts?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Sep. 2025
Ir prieks par apņēmīgiem cilvēkiem, kuri rada jaunus produktus un veido jaunus uzņēmumus. Un ir skumji lasīt ziņas, kad dibinātāji paziņo, ka pēc dažu gadu izmisīgiem centieniem viņi ir spiesti slēgt savu ražotni, veikalu vai kafejnīcu. Kāpēc tā notiek un kā no tā izvairīties?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Sep. 2025
Nereti nākas dzirdēt stāstus par to, ka uzņēmumam sākts piedziņas process, bet neviens nav informējis par tiesvedību, tiesnesis nav objektīvi vērtējis pierādījumus, pieņemti aizmuguriski spriedumi, sadarbības partneris iepriekš nav izteicis pretenzijas. Proti, pēkšņi saņemts nelabvēlīgs spriedums, uzsākta piespiedu parāda piedziņa vai uzņēmums ievietots publiskajā nemaksātāju reģistrā. Vai tā patiešām ir, vai tomēr tie ir tikai mīti?
Uzņēmuma vadība
09:00, 4. Sep. 2025
Nereti izīrējot vai iznomājot īpašumu, tiek prasīta drošības nauda. Kā rīkoties, ja īrnieks vai nomnieks atstājis sabojātu īpašumu un ar iemaksāto drošības naudu nepietiek, lai nosegtu zaudējumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Sep. 2025
Komunikācija ir neatņemama ikdienas un darījumu vides sastāvdaļa. No spējas veiksmīgi un pārliecinoši vadīt sarunas ir atkarīga gan uzņēmējdarbības attīstība, gan veiksmīga sadarbība kopumā. Kas jāņem vērā, sazinoties ar tiesu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 27. Aug. 2025
Pat visrūpīgāk izsvērtie biznesa lēmumi negarantē panākumus un neveiksmes gadījumā tie var radīt būtiskus zaudējumus. Komerclikuma 169.pants paredz valdes locekļa pienākumu tos atlīdzināt, taču rodas jautājums – vai personīga atbildība draud arī tad, ja zaudējumi radušies, īstenojot riskantus, taču uzņēmuma attīstībai nepieciešamus lēmumus? Vai ir iespējams nodrošināt personīgās atbildības imunitāti?
Uzņēmuma vadība
06:00, 27. Aug. 2025
Lasītājs jautā: Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību ir viens dalībnieks. Kas notiek ar sabiedrību un tās valdi, ja dalībnieks nomirst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Aug. 2025
Pasaulē ir dažādi populāri procesu optimizācijas rīki, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot darbības efektivitāti, samazināt zudumus un paaugstināt klientu apmierinātību. Katrs rīks piedāvā atšķirīgu skatījumu, taču tie nav pretrunā. Ja tiek izmantotas pareizi, šie rīki var savstarpēji papildināt viens otru.
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Aug. 2025
Senāts ir secinājis, ka valdes loceklim nevar piemērot personisku atbildību par likvidētas sabiedrības dzēstiem nodokļu parādiem. Ar šo spriedumu Senāts ir uzsvēris, ka nodokļu iekasēšanai ir jānotiek likumā noteiktajā kārtībā, un tas liks pārvērtēt līdzšinējo Valsts ieņēmumu dienesta praksi.
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Aug. 2025
Domēna vārds ir uzņēmuma un zīmola vizītkarte, kā arī digitālās infrastruktūras centrālais elements. Tādēļ – pat, ja tā izmantošana tiek pārtraukta, tam jāpieiet ar tādu pašu rūpību un atbildību kā jebkuram citam biznesa resursam. Kā rīkoties, ja domēna vārds vairs nav nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jūl. 2025
Viedokļu sadursme ir dabiska parādība, kas var skart arī uzņēmumus. Kā izpaužas konflikta 4.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Jūl. 2025
Deleģēšana, iespējams, ir viena no svarīgākajām vadītāja prasmēm, tomēr daudzi vadītāji atzīst, ka tā sagādā grūtības. Kāpēc ir vērts pacensties un attīstīt prasmi deleģēt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Jūl. 2025
Elektriskie skrejriteņi, velosipēdi, elektrovelosipēdi un citi ar elektrību darbināmi rīki arvien biežāk parādās transporta risinājumu sarakstā. Tie ir praktisks, funkcionāls un videi draudzīgs veids, kā darba devēji var nodrošināt ātru un elastīgu pārvietošanos pilsētā. Kā šie līdzekļi ietekmē darba ikdienu? Kādas ir to priekšrocības, ar kādiem izaicinājumiem jārēķinās un kā tos pārdomāti ieviest darba vidē?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Jūn. 2025
Bez lielākām vai mazākām domstarpībām neiztikt nevienā dzīves jomā, arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 3.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 16. Jūn. 2025
Mūsdienu nestabilajā ekonomiskajā vidē nenoteiktība ir vienīgā nemainīgā parādība. Neatkarīgi no tā, cik liels uzņēmums tiek vadīts, jebkura uzņēmuma ikdienā pastāv dažāda veida riski – stratēģiskie, finanšu, darbības un reputācijas. Kas ir risku novērtēšanas matrica, un kā to lietot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 9. Jūn. 2025