Veselības veicināšanas tendences uzņēmumos
2021-11-29
Olga Condorfa, SIA "IIZI Brokers" darbinieku apdrošināšanas un ilgtspējas eksperte, apdrošināšanas brokere
Darba devējiem darbinieki ir visvērtīgākais uzņēmumu resurss, kam nepieciešams ne tikai nodrošināt atbilstošus darba apstākļus, bet arī parūpēties par dažādu aktivitāšu un atbalsta programmu piedāvāšanu. Viena no tām ir darbinieku veselības programmas veidošana uzņēmumā.
Darbinieku veselības problēmas ķēdītes reakcijā izraisa tādas iepriekš neparedzamas grūtības kā ilgstošu prombūtni, pieaugošas apdrošināšanas izmaksas un produktivitātes krišanos. Darbaspēkam kļūstot mobilākam, uzņēmumu personāla politika jāveido pēc iespējas elastīgāka un jāparedz papildu resursi, lai spētu nodrošināt un garantēt līdzvērtīgus veselības aprūpes pakalpojumus darbiniekiem, kas ceļo, strādā attālināti no mājām, citās valstīs, pat atšķirīgos kontinentos.
Ne tikai iedzīvotāju novecošanās, prioritāšu maiņa un mobilitāte, bet arī pieaugošais pieejamo augstu medicīnisko tehnoloģiju izmeklējumu piedāvājums un inovatīvo medikamentu izmaksas var kļūt par būtisku aspektu nākotnes darbinieka efektīvākai atgriešanai darbā pēc slimības un ilgstošas prombūtnes. Ekspertu viedokļi ir līdzīgi jautājumā par koordinētu un plānotu rīcību darbinieku veselības saglabāšanā, proti, īpaši atbalstīt uzņēmumu plānus mainīt pastāvošo kultūru, veicinot veselīgu dzīvesveidu.
Sākotnēji ir jādefinē atbildes uz šādiem jautājumiem:
- vai esošās programmas mērķis ir tikai veselie darbinieki un to atbalsts vai visi uzņēmuma darbinieki;
- cik plaša un aptveroša ir programma;
- kuri ir galvenie aktualizētie un komunicētie jautājumi;
- citas detaļas – izglītošanas veids, individuālie mērķi, uzņēmuma atbalsta apmērs, kā arī vai pastāv iespēja iesaistīt darbinieku ģimenes locekļus mērķu sasniegšanā?
Šobrīd darba devēji pārsvarā veido un papildina esošās veselības veicināšanas programmas – apmaksā dažādu speciālistu konsultācijas, finansiāli atbalsta ātrāku izveseļošanos. Personāla vadītāji aktīvi iesaistās apdrošināšanas polišu iegādē, plāno profilaktisko apskašu veikšanu un rīko darbinieku izglītošanas sesijas. Tāpat jārisina jautājumi par iepriekš neprognozējamu izmaksu segšanu – specifiskām pārbaudēm vai prombūtnē esoša darbinieka aizstāšanu, psiholoģiskās un garīgās veselības rehabilitācijas kursu nodrošināšanu, invaliditātes kompensēšanu un citām ar darbinieku veselības aprūpi saistītām specifiskām situācijām, kuras ikdienā var rasties katram uzņēmumam.
Elektriskie skrejriteņi, velosipēdi, elektrovelosipēdi un citi ar elektrību darbināmi rīki arvien biežāk parādās transporta risinājumu sarakstā. Tie ir praktisks, funkcionāls un videi draudzīgs veids, kā darba devēji var nodrošināt ātru un elastīgu pārvietošanos pilsētā. Kā šie līdzekļi ietekmē darba ikdienu? Kādas ir to priekšrocības, ar kādiem izaicinājumiem jārēķinās un kā tos pārdomāti ieviest darba vidē?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Jūn. 2025
Eiropas Savienības (ES) starptautiskās konkurētspējas veicināšanai šobrīd tiek pieņemti vairāki normatīvie akti, kas vienkāršo esošos noteikumus un samazina administratīvo slogu. Ilgtspēja ir viena no jomām, kuru skar šie vienkāršošanas pasākumi. Kas šobrīd notiek ar ilgtspējas ziņojumiem un kādas izmaiņas vēl gaidāmas?
Uzņēmuma vadība
09:00, 25. Jūn. 2025
Bez lielākām vai mazākām domstarpībām neiztikt nevienā dzīves jomā, arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 3.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 16. Jūn. 2025
Mūsdienu nestabilajā ekonomiskajā vidē nenoteiktība ir vienīgā nemainīgā parādība. Neatkarīgi no tā, cik liels uzņēmums tiek vadīts, jebkura uzņēmuma ikdienā pastāv dažāda veida riski – stratēģiskie, finanšu, darbības un reputācijas. Kas ir risku novērtēšanas matrica, un kā to lietot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 9. Jūn. 2025
Jēdziens “attālinātais darbs” vairs nerada ne pārsteigumu, ne izbrīnu. Publiskajā telpā plaši apspriests, vai un cik bieži darbiniekiem jāatrodas birojā, kā arī analizētas attālinātā darba priekšrocības un trūkumi. Taču arī attālināts darbs tiek veikts konkrētā fiziskā vietā, visbiežāk – darba veicēja dzīvesvietā: mājā vai dzīvoklī. Vai dzīvesvietā ir atļauts reģistrēt saimniecisko darbību, un kādas var būt šādas rīcības sekas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 26. Mai. 2025
Darba vidē konflikti nav retums – tie var rasties atšķirīgu vērtību, prioritāšu, komunikācijas stilu vai vienkārši dažādas informācijas interpretācijas dēļ. Taču ne visi konflikti attīstās vienādi. Kas notiek brīdī, kad saruna no viedokļu apmaiņas pāriet cīņā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Mai. 2025
Vairums grāmatvežu ir saskārušies ar situāciju, ka Valsts ieņēmumu dienesta konsultanti telefoniski sniedz atšķirīgus skaidrojumus uz vienu un to pašu jautājumu. Kāpēc tā notiek? Kā uzņēmumam rīkoties, ja tiek saņemti pretrunīgi skaidrojumi? Vai uz telefoniski sniegtām konsultācijām var paļauties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 20. Mai. 2025
Globalizācijas laikmetā uzņēmējdarbība arvien retāk aprobežojas ar vienas valsts robežām – kapitāla, zināšanu un cilvēkresursu brīva kustība kļuvusi par normu. Arī Latvijas komercsabiedrību valdēs arvien biežāk tiek iecelti ārvalstu pilsoņi. Šī prakse paver plašākas iespējas uzņēmumu izaugsmei un konkurētspējai, taču vienlaikus rada virkni praktisku un tiesisku jautājumu. Kam jāpievērš uzmanība, ja valdē tiek iecelts ārzemnieks?
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Mai. 2025
Darījumu vidē ierasts, ka puses līgumā vienojas arī par summas apmaksas veidu, proti, kādā veidā un apjomā tiks izpildītas uzņemtās saistības. Parasti apmaksa tiek noteikta divos veidos: kā priekšapmaksa pirms darījuma izpildes vai kā pēcapmaksa pēc darījuma izpildes. Taču mēdz būt arī gadījumi, kad darījumu partneri izvēlas citu norēķinu veidu, proti, dalītos maksājumus.
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mai. 2025
Lasītājs jautā: Individuālais komersants (IK) nodarbojas ar lauksaimniecību – aitkopību un sieru ražošanu. Vai īpašniece var noslēgt darba līgumu ar IK, proti, izveidot darba attiecības ar sevi?
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Mai. 2025
Iekļaujoša līderība nav par laimīgiem uzņēmuma darbiniekiem, jo ne viss, kas dara darbiniekus laimīgus, ir noderīgs uzņēmumam, piemēram, neproduktīvas socializēšanās sapulces. Tomēr darbinieki, visticamāk, jutīsies apmierināti, ja viņiem būs iespēja atklāti apspriest idejas, dalīties zināšanās, izmantot pieredzi, lai veicinātu uzņēmuma darbības efektivitāti, kā arī ja viņiem būs iespēja mācīties no citu kolēģu pieredzes un veicināt profesionālo izaugsmi. Kā nodrošināt iekļaujošu līderību uzņēmumā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 13. Mai. 2025
Valdes locekļa statuss uzņēmumā nav tikai ieraksts komercreģistrā – tas sevī ietver arī reālu atbildību, īpaši nodokļu jomā. Kādos gadījumos Valsts ieņēmumu dienests var atzīt personu par riska personu, un kā rīkoties, lai no šāda statusa izvairītos?
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Mai. 2025
Valdes loceklim savu darba pienākumu veikšanai rodas dažādi izdevumi. Kādi izdevumi tiek uzskatīti par uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem, bet kādi – par valdes locekļa labumu, kam jāpiemēro attiecīgi nodokļi? Piemēram, vai dārga uzvalka iegāde uzskatāma par reprezentācijas izdevumiem, ja valdes loceklim jādodas vizītē pie Valsts prezidenta?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Mai. 2025
Nereti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļvietnē parādās informācija par kvalitātei neatbilstošas preces atsaukumu. Kā rīkoties uzņēmumam, ja tas iegādājies preci, kuru PTAC ir atsaucis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Mai. 2025
Pārmaiņu vadības kontekstā viens no populārākajiem un pretrunīgākajiem konceptiem ir “cilvēku pretestība”. Tomēr tā vietā, lai jautātu “kā samazināt pretestību?”, vērtīgāk būtu apskatīt, kāpēc rodas pretestība un kā to vadīt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mai. 2025