Jau tūlīt sāksies gaidītais forums un apbalvošanas ceremonija “Biznesa lepnums 2023”. Žūrija ir izvērtējusi nominantu iesniegtos dokumentus un izvēlējusies uzvarētājus visās trīs galvenajās kategorijās – “Mikrouzņēmums”, “Mazais uzņēmums” un “Pirmais miljons”, kā arī citās nominācijās. Pirms apbalvošanas ceremonijas aicinām sekot līdzi forumam, kur varēsiet mācīties un iegūt praktisku pieredzi galvenajos uzņēmējdarbības aspektos – likumdošanā, nodokļu piemērošanā un savas atpazīstamības veidošanā.
Plkst.13.05
Foruma ievadā ar savu skatījumu par izaicnājumiem, ar ko saskaras mazie uzņēmumi, dalās Latvijas Biznesa Savienības valdes priekšsēdētājs Eduards Filippovs.
Plkst.13.15.
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, 2020.gadā valstī bija aptuveni 100 000 reģistrētu MVU (mazo un vidējo uzņēmumu) un tie ir galvenie nodarbinātības veicinātāji Latvijā. MVU bieži ir darbietilpīgāki nekā lielāki uzņēmumi, un tie var piedāvāt nodarbinātības iespējas dažādās nozarēs, tostarp ražošanā, pakalpojumos un tehnoloģijās. Būtiska nozīme MVU vidū ir inovatīviem jaunuzņēmumiem un tehnoloģiju uzņēmumiem, kā arī pētniecībai, kurai gan varētu piešķirt lielāku finansējumu.
Plkst.13.20.
Minot galvenos MVU izaicinājumus, Eduards Filippovs norāda, ka Latvijā salīdzinājumā ar daudzām citām Eiropas valstīm ir salīdzinoši mazs iedzīvotāju skaits, kas var ierobežot mazo uzņēmumu potenciālo klientu bāzi. Tāpēc uzņēmumiem ir svarīgi izpētīt starptautiskos tirgus vai nišas segmentus, lai sasniegtu izaugsmi.
Plkst.13.22.
Finansējuma iegūšana var būt izaicinājums mazajiem uzņēmumiem Latvijā, īpaši jaunizveidotiem uzņēmumiem un tiem, kuriem nav stabilu finanšu rezultātu. Bankām un finanšu iestādēm var būt stingri kreditēšanas kritēriji, kas mazajiem uzņēmumiem apgrūtina aizdevumu vai ieguldījumu kapitāla nodrošināšanu.
Plkst.13.25
Orientēšanās birokrātiskajos procesos un noteikumu ievērošana var būt laikietilpīga un sarežģīta, jo īpaši maziem uzņēmumiem ar ierobežotiem resursiem. Šīs problēmas ietver uzņēmumu reģistrāciju, licencēšanu, nodokļu saistību izpildi un nodarbinātības noteikumus. Eduards Filippovs arī min, ka šobrīd ir 11 573 likumu un grozījumu, kas ir spēkā – starp tiem visiem uzņēmējiem ir jāspēj atrast sev aktuālais un būtiskais.
Plkst.13.29
Starp citiem izaicinājumiem, ar ko saskaras MVU Latvijā, Eduards Filippovs min arī darbaspēka trūkumu, infrastruktūras ierobežojumus, tirgus konkurenci un ekonomisko nestabilitāti. Neraugoties uz to, viņš novēl uzņēmējiem sasniegt ievērojamu izaugsmi un panākumus gan vietējā, gan globālā mērogā.
Plkst.13.33.
Pilna servisa juridisko pakalpojumu sniedzēja "Sorainen" pārstāvis Nauris Grigals dalās ar pamatjēdzieniem un to skaidrojumiem, kas jāatceras un jāizprot, lai būtu vieglāk orientēties likumdošanas "džungļos". Viņš iesaka katram uzņēmējam atrast uzticamu juristu, kam jebkurā brīdī piezvanīt un uzdot sev interesējošus jautājumus.
Plkst.13.41.
Nauris Grigals uzsver, ka uzņēmumam ļoti rūpīgi jāseko līdzi tam, kas ir norādīts Uzņēmumu reģistrā, lai neveidotos nepatīkamas situācijas, piemēram, ka pilnībā nav apmaksāts pamatkapitāls, kas pie dibināšanas tika apmaksāts tikai daļēji.
Plkst.13.48.
Arvien biežāk ir aktuāls intelektuālā īpašuma un informācijas aizsardzības jautājums. Nauris Grigals aicina atcerēties, ka darba devēja un darbinieka tiesiskās attiecības saistībā ar intelektuālā īpašuma radīšanu,
aizsardzību un šo attiecību tiesiskais noregulējums jāparedz darba līgumā. Ne mazāk svarīgi ir komercnoslēpumu aizsardzības pasākumi.
Plkst.13.53.
Savu prezentāciju Nauris Grigals noslēdz ar aicinājumu maksāt nodokļus, jo tikai tā tiks uzlabota uzņēmumu un valsts kopējā attīstība un labklājība.
Plkst.13.58.
Zīmola aizsardzības eksperte Ieva Zvejsalniece skaidro zīmola nozīmi, tā elementus un vērtību mūsdienu uzņēmējdarbības kontekstā. Interesants fakts – 70% pasaules ekonomikas ir nemateriāla, jo viss taustāmais un materiālais, kas radīts, iesākumā ir tapis no idejas, mērķa un vizuālā redzējuma.
Plkst.14.03.
Zīmola vērtība pārsniedz vismaz pusi no uzņēmuma gada apgrozījuma, ja uzņēmums ir atpazīstams – tas ir ievērojams vērtības līmenis. Taču, kā zīmolu aizsargāt? Daži no paņēmieniem, ko min Ieva Zvejsalniece, ir preču zīmju un dizaina aizsardzība, autortiesību un domēnu, kā arī komercnoslēpuma aizsardzība.
Plkst.14.10.
Iesākumā bija vārds, tāpēc svarīgs ir zīmola vārds jeb nosaukums. Taču topošie uzņēmēji mēdz saskarties ar dažādām problēmām saistībā ar zīmola vārda izvēli, piemēram:
- vārds nav unikāls;
- vārds nav bijis savlaicīgi aizsargāts;
- vārds nav atbilstošs;
- vārds nav aizsargājams pēc būtības.
Lai no šīm problēmām izvairītos, ir jāizprot uzņēmuma vērtība un misija, mērķauditorija, stratēģija un citas nianses.
Plkst.14.17.
Šobrīd pasaulē ir vairāk nekā 64 miljoni preču zīmju, tāpēc galvenā veiksmes atslēga ir to unikalitāte un oriģinalitāte, tad tiks garantēta arī auditorijas interese par uzņēmumu, uzsver Ieva Zvejsalniece. Taču ir jāseko līdzi preču zīmju aizsardzībai – to, pirmkārt, var nodrošināt, savu preču zīmi reģistrējot.
Plkst.14.22.
Pasākuma pirmā daļa – forums – tuvojas izskaņai un tiek izlozēti septiņi laimīgie, kuri iegūs "iBizness" 6 mēnešu abonamentu.
Plkst.14.44.
Pasākuma otra, gaidītākā daļa – apbalvošanas ceremonija ir sākusies! Taču pirms laimīgo uzvarētāju noteikšanas, uz skatuves kāps finālisti, kuri klātesošos iepazīstinās ar saviem uzņēmumiem, to darbību, sasniegtajiem mērķiem un iemesliem, kāpēc tieši viņi ir pelnījuši balvu “Biznesa lepnums 2023”!
Plkst.14.50.
Kategorijā “Mikrouzņēmums” pirmie ar sevi iepazīstina stādu audzētava no Jēkabpils – “SIA Ārītes”. Četru cilvēku ģimenes uzņēmums enerģiski strādā jau kopš 2006.gada un piedāvā saviem klientiem vairāk nekā 600 rožu šķirņu, kā arī citus košus un smaržīgus augus. Kā galvenos sasniegumus uzņēmēju četrotne min iespēju pārvērst savu hobiju biznesā, veiksmīgi izveidotu mājaslapu un produktīvi noorganizētas preču piegādes, kā arī apmierinātus klientus un atpazīstamību novadā. Uzņēmuma nākotnes mērķi saistās ar ražošanas modernizēšanu, vēlmi saglabāt veiksmi arī turpmāk un popularizēt Sēliju.
Plkst.15.06.
Otrs kategorijas “Mikrouzņēmums” finālists ir uzņēmums “DE Sign”, kas dibināts 2020.gadā Smiltenes novadā un darbojas ceļu un ceļu 3D modeļu projektēšanā. Uzņēmuma vīzija ir realizēt augstas kvalitātes, viegli lietojamus transportbūvju projektus. Svarīgāko mērķu vidū ir uzņēmuma vēlme radīt ceļu modelēšanas prakses vietas Smiltenes tehnikuma audzēkņiem, piesaistīt Smiltenes novadam jauniešus, radīt augsta līmeņa 3D modeļus transportbūvju nozarē un attīstīt ģeoloģisko izpēti. “DE Sign” jau ir guvuši sasniegumus – uzņēmumu atbalsta Smiltenes novads, pieaug pasūtītāju loks, uzņēmuma komandā darbojas sertificēti speciālisti. Tāpat komanda ar savu pieredzi dalās arī ievadlekcijās jauniešiem Smiltenes tehnikumā.
Plkst.15.30.
Arī kategorijas “Pirmais miljons” finālistes Ineses Tiesneses uzņēmums, kas dibināts 1996.gadā Jelgavas novadā, darbojas “zaļajā” sfērā – piedāvā pilsētas apzaļumošanu un kopšanu, vides un telpu dekoru veidošanu, nodarbojas ar stādu audzēšanu. Uzņēmumam ir liela pieredze dalībā konkursos, jo tā bija iespēja attīstīties, iegūstot arī vērtīgus sadarbības partnerus, piemēram, veikalu tīklu "Rimi", Mārupes un Jelgavas novadu pašvaldības u.c. Viens no svarīgiem uzņēmuma mērķiem ir piedāvāt klientiem adekvātas cenas – tas palīdz veidot stabilu un uzticamu klientu loku. I.Tiesnese uzskata, ka svarīgākais ir just gandarījumu par savu darbu, piemēram, ejot pa Jelgavas ielām un redzot pašveidotus dekorus. Tos novērtē arī pilsētas iedzīvotāji, it sevišķi bērni. Viens no ierobežojošiem faktoriem I.Tiesneses uzņēmējdarbībā ir saimniecības ierobežotā platība, taču to atsver produktīvā uzņēmuma darbība.
Plkst.15.36.
SIA “Aizputes betons” ir dibināts 2004.gadā un tā galvenā darbības sfēra ir sīkbetona izstrādājumu ražošana. Uzņēmums ir vadošais betona izstrādājumu ražotājs Kurzemes reģionā un viena no vecākajām betona ražotnēm Latvijā, tās pirmsākumi meklējami jau 1958.gadā un tā laika veiksmīgākajos brīžos uzņēmumā darbojās ap 60 darbinieku. Lai arī šobrīd uzņēmuma komanda ir 15 cilvēku liela, “Aizputes betons” ir izvirzījis būtiskus mērķus nākotnei – modernizēt un labiekārtot ražotni, ieviest jaunas produktu grupas un attīstīt eksporta tirgu Baltijas jūras reģionā. Par galvenajiem veiksmes faktoriem uzņēmums uzskata neatlaidību, komandas darbu, produkcijas kvalitāti, taču tie nav vienīgie, tāpēc uzņēmums raugās nākotnē ar uzņēmību un pārliecību.
Plkst.15.55.
Kategorijas “Mazais uzņēmums” finālisti SIA “Zemgales tehnoloģiskais centrs” savu darbību sāka 1991.gadā, Jelgavā, lai strādātu paneļu koka māju ražošanā. Uzņēmumā darbojas 30 darbinieku un tā devīze ir “Jātiecas uz labāko – mazāk nav vērts”. Uzņēmums par savām pamatvērtībām uzskata augsto darba kvalitāti, darbiniekus, kuriem jānotic un jāspēj procesos piedalīties, un piedāvāto pakalpojumu attīstību. Runājot par nākotni, “ZTC” vēlas optimizēt tehnoloģiskos procesus, izglītot mērķauditoriju un veidot līdzdalību darbaspēka izglītošanā. Lai to panāktu, uzņēmuma vadītājs Māris Avotiņš uzskata, ka ir “jāspīd acīm” un jāapbruņojas ar nesatricināmu ticību, paužot arī cerību, ka darbam kokbūvē pievērsīsies arvien vairāk izglītotu jauniešu.
Plkst.16.13.
SIA “IDT Media” piedāvā pilna servisa e-komercijas attīstības pakalpojumus un savu darbību uzsāka 2013.gadā, Rīgā. Uzņēmums apkalpo klientus visā pasaulē, sākot no ASV un Austrālijas, beidzot ar pašmāju sadarbības partneriem, starp zināmākajiem – “Madara Cosmetics”, “Volkswagen”, “Capital” u.c. Uzņēmuma gada apgrozījums ar katru gadu pieaug un ir pārsniedzis 4 milj. eiro. Viena no uzņēmuma vērtībām – netiek piedāvāti sērijveida pakalpojumi, katrs no tiem ir unikāls, to arvien vairāk novērtē klientu loks, kas nemitīgi pieaug. Nākotnē “IDT Media” strādās, lai attīstītu enerģiskāku darba vidi, vērtībās balstītu cenu politiku un popularizētu Latvijas vārdu pasaulē. Tāpat uzņēmums vēlas paplašināt savu darbību, atverot darba birojus arī citās valstīs. Uzņēmuma pārstāvji pauž vēlēšanos izglītot programmētājus ne tikai savā, bet arī citās saistītajās nozarēs, tādējādi ar savu veiksmīgo pieredzi daloties arvien plašākā vidē. Tāpat "IDT Media" finansiāli atbalsta jaunuzņēmējus un cer, ka tas iedvesmos cilvēkus realizēt savus mērķus un tiekties pēc iespējām.
Plkst.16.17.
Noslēgusies finālistu uzstāšanās. Sākas balsošana Skatītāju simpātijas ieguvēja noteikšanai.
Plkst.16.24.
Uzstājas čelliste Erna Daugaviete.
Plkst.16.52.
Izskan Ernas Daugavietes priekšnesums. Pēc brīža uzzināsiet "Biznesa lepnums 2023" balvas ieguvējus vairākās nominācijās!
Plkst.16.57.
Sākas apbalvošanas ceremonija. Balvas pasniedz "Biznesa lepnums" idejas autore, "Izdevniecības iŽurnāli" galvenā redaktore Kristīne Dzelstiņa.
Kā uzņēmums ar straujāko apgrozījuma pieaugumu tiek sveikts SIA “DE Sign”.
Par produktīvāko uzņēmumu kļūst SIA "WILL SENSORS".
Rentablākā uzņēmuma nomināciju saņem SIA "UXDA".
Balvu “Zīmols 2023” iegūst uzņēmums SIA "Optic Guru".
"Lursoft" simpātiju balvu saņem SIA "Zemgales tehnoloģiskais centrs".
Skatītāju simpātiju balvu saņem uzņēmums SIA "IDT Media".
Balvu “Biznesa lepnums 2023” kategorijā “Mikrouzņēmums” iegūst SIA "DE Sign".
Balvu “Biznesa lepnums 2023” kategorijā “Pirmais miljons” iegūst SIA "Aizputes betons".
Balvu “Biznesa lepnums 2023” kategorijā “Mazais uzņēmums” iegūst SIA “IDT Media”.
Plkst.17.11.
Izskan apbalvošanas ceremonija "Biznesa lepnums 2023"! Paldies uzņēmumiem, kas piedalījās, viņu draugiem, kuri uzņēmējus ieteica un ikvienam, kurš sekoja līdzi tiešraidei!