Ņemot vērā augsto bāzi 2022. gada martā, kad tika atcelti visi ar Covid-19 izplatību saistītie tirdzniecības ierobežojumi un bija vērojams straujš mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums, kā arī šobrīd joprojām pastāvot augstam cenu līmenim, šā gada martā mazumtirdzniecības apgrozījums strauji samazinājās.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās gada laikā bija bez izmaiņām, bet, ņemot vērā straujo cenu kāpumu, salīdzināmajās cenās tas saruka par 8,8% (neizlīdzināti dati). Mazumtirdzniecības apjoma kritums ir vērojams arī mēneša griezumā. Šā gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības apgrozījums saruka par 2,7% (sezonāli koriģēti dati), ko ietekmēja straujš pārtikas preču mazumtirdzniecības kritums.
Gada griezumā straujāk samazinājās pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums, savukārt nepārtikas preču un degvielas mazumtirdzniecības apgrozījumam kritums bija nedaudz mērenāks.
Martā nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā samazinājās par 7,4%. Tas samazinājās visās galvenajās nepārtikas preču grupās. Straujākais apgrozījuma kritums bija sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 31,1%). Mazumtirdzniecības apgrozījums turpināja samazināties pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 21,8%), ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 13%) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībai specializētajos veikalos (par 8,2%). Pēc strauja kāpuma iepriekšējos mēnešos kritums bija vērojams metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas tirdzniecībā (par 9%), kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 6,5%), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 3,6%), farmaceitisko, medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 2,8%) un tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 2,2%). Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums praktiski bija bez izmaiņām (kritums par 0,1%) grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā.
Sadalījumā pa tirdzniecības vietām apgrozījuma pieaugums bija vērojams mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 1,1%) un pārējā mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (par 1,5%). Pēc strauja pieauguma gada pirmajā mēnesī martā tāpat kā februārī samazinājās mazumtirdzniecība pa pastu vai internetā (par 4,4%).
Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums martā saruka sesto mēnesi pēc kārtas un martā tas samazinājās īpaši strauji - par 11,2%, ko turpināja noteikt augstais cenu līmenis pārtikas produktiem.
Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās pēc kāpuma iepriekšējos septiņos mēnešos martā saruka par 7,9%, salīdzinot ar 2022. gada martu. To lielā mērā noteica augsts degvielas mazumtirdzniecības apjoms iepriekšējā gada martā.
Kopumā š.g. janvārī-martā mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 1,4% zemāks nekā 2022.gada janvārī-martā, ko lielā mērā noteica pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kritums par 5,5% pārtikas preču augto cenu dēļ. Nepārtikas preču un degvielas mazumtirdzniecība pieauga ļoti mēreni – attiecīgi tikai par 0,8% un 1,2%, ko noteica augstā bāze 2022.gada sākumā, kad pakāpeniski tika atcelti visi tirdzniecības ierobežojumi un mazumtirdzniecības apgrozījums ievērojami pieauga.
Prognozējams, ka tuvākajos mēnešos mazumtirdzniecības apjomus turpinās ietekmēt augstās cenas - iedzīvotāji būs piesardzīgāki lielāku pirkumu veikšanā, dos priekšroku iepirkties zemo cenu veikalos. Tomēr negatīvo ietekmi uz mazumtirdzniecības apgrozījumu aprīlī vēl turpinās mazināt valsts atbalsts iedzīvotājiem siltumenerģijas izmaksu segšanai, kā arī cita veida atbalsts iedzīvotāju pirktspējas palielināšanai.