Uzņēmēju noskaņojums 2023.gada oktobrī uzlabojies mazumtirdzniecībā, pasliktinājies būvniecībā un pakalpojumu sektorā, bet apstrādes rūpniecībā saglabājies bez būtiskām izmaiņām, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles – negatīvs uzņēmēju noskaņojums.

Mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums pozitīvs

Oktobrī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 4,4, un, salīdzinot ar septembri, tas pieaudzis par 1,8 procentpunktiem. Pārtikas preču mazumtirdzniecībā pēc sezonāli nekoriģētiem datiem konfidences rādītājs oktobrī, salīdzinot ar septembri, ir pieaudzis par 2,9 procentpunktiem un atkal ir pozitīvs (0,6). Arī nepārtikas preču mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums saglabājies pozitīvs (0,9), taču, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, pasliktinājies par 6,4 procentpunktiem. Izteikta uzņēmēju noskaņojuma pasliktināšanās (par 13,8 procentpunktiem) oktobrī, salīdzinot ar septembri, bija degvielas mazumtirdzniecībā, kur konfidences rādītājs samazinājies līdz – 12,3. Arī automobiļu tirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums turpina pasliktināties (par 3,1 procentpunktu) un otro mēnesi pēc kārtas ir negatīvs (-6,4). Taču automobiļu detaļu un piederumu tirdzniecībā, kā arī auto remontā un apkopē konfidences rādītājs, salīdzinot ar septembri, ir uzlabojies un saglabā pozitīvu vērtību (7,1).

Oktobrī 22% mazumtirgotāju atzīmēja, ka neizjūt nekādus ierobežojošus faktorus savai saimnieciskajai darbībai, un to īpatsvars, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir pieaudzis par 2 procentpunktiem. Joprojām turpina pieaugt to mazumtirgotāju īpatsvars, kuri kā ierobežojošu faktoru norāda konkurenci savā tirdzniecības sektorā. Šis rādītājs oktobrī atkal sasniedzis jaunu maksimālo vērtību (55%) kopš 2017.gada janvāra, un jau trīs mēnešus pēc kārtas vairāk nekā puse mazumtirgotāju konkurenci atzīmē kā ierobežojošu faktoru. 29% mazumtirgotāju kā ierobežojošu faktoru norādīja nepietiekamu pieprasījumu, bet 21% – darbaspēka trūkumu. 10% mazumtirgotāju kā ierobežojošu faktoru atzīmēja finansiālas grūtības, un tas ir kāpums par 2 procentpunktiem, salīdzinot ar septembri.