2020. gada martā, salīdzinot ar 2019. gada martu, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 1,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 7,1%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 8,3%, autodegvielas – samazinājās par 3,3%.
Salīdzinot ar 2019. gada martu, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 26,8%) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 15,5%). Nozīmīgākais apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 45,6%), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 24,2%) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 17,1%).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, palika nemainīgs.
Mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksi (2015=100)
2020. gada martā, salīdzinot ar februāri, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums samazinājās par 5,9%. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 2,9%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 14,1%, autodegvielas – samazinājās par 1,5%.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 14,2%). Nozīmīgākais apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 46,3%), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 29,8%) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 29,7%).
Uzņēmumiem, kuru pamatdarbība ir mazumtirdzniecība pa pastu un interneta veikalos, martā nebija vērojams apgrozījuma pieaugums, taču jāņem vērā, ka šo uzņēmumu dati raksturo tikai daļu no e-komercijas apmēra. Šī nozare neiekļauj to uzņēmumu pārdošanas apgrozījumu internetā, kuriem tā nav pamatdarbība, piemēram, ražotāji vai mazumtirgotāji, kuri preces realizē galvenokārt tradicionālā veidā – veikalā vai tirgū.
2020. gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 4,6%.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības (salīdzināmajās cenās)
2020. gada marts %, salīdzinot ar |
||
2020. gada februāri (sezonāli izlīdzināts) |
2019. gada martu (kalendāri izlīdzināts) |
|
Pavisam mazumtirdzniecība |
94,1 |
98,2 |
mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm |
102,9 |
107,1 |
mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā |
85,9 |
91,7 |
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces |
76,7 |
89,4 |
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos |
70,2 |
82,9 |
mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība |
93,5 |
115,5 |
metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība |
98,8 |
93,6 |
kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība |
70,3 |
88,1 |
farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība |
114,2 |
126,8 |
kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība |
87,7 |
96,4 |
apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība |
53,7 |
54,4 |
mazumtirdzniecība stendos un tirgos |
85,5 |
75,8 |
mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos |
95,2 |
92,4 |
autodegvielas mazumtirdzniecība |
98,5 |
96,7 |
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.