2020. gada martā, salīdzinot ar 2019. gada martu, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 1,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 7,1%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 8,3%, autodegvielas – samazinājās par 3,3%.

Salīdzinot ar 2019. gada martu, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 26,8%) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 15,5%). Nozīmīgākais apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 45,6%), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 24,2%) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 17,1%).

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, palika nemainīgs.

Mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksi (2015=100)

ibizness_grafiki_mazumtirdzniecibas_apgrozijuma_indeksi.png

2020. gada martā, salīdzinot ar februāri, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums samazinājās par 5,9%. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 2,9%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 14,1%, autodegvielas – samazinājās par 1,5%.

Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 14,2%). Nozīmīgākais apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 46,3%), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 29,8%) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 29,7%).

Uzņēmumiem, kuru pamatdarbība ir mazumtirdzniecība pa pastu un interneta veikalos, martā nebija vērojams apgrozījuma pieaugums, taču jāņem vērā, ka šo uzņēmumu dati raksturo tikai daļu no e-komercijas apmēra. Šī nozare neiekļauj to uzņēmumu pārdošanas apgrozījumu internetā, kuriem tā nav pamatdarbība, piemēram, ražotāji vai mazumtirgotāji, kuri preces realizē galvenokārt tradicionālā veidā – veikalā vai tirgū.

2020. gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 4,6%.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības (salīdzināmajās cenās)

2020. gada marts %, salīdzinot ar

2020. gada februāri (sezonāli izlīdzināts)

2019. gada martu (kalendāri izlīdzināts)

Pavisam mazumtirdzniecība

94,1

98,2

mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm

102,9

107,1

mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā

85,9

91,7

mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces

76,7

89,4

informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos 

70,2

82,9

mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība

93,5

115,5

metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība 

98,8

93,6

kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība 

70,3

88,1

farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība 

114,2

126,8

kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība

87,7

96,4

apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība

53,7

54,4

mazumtirdzniecība stendos un tirgos

85,5

75,8

mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos

95,2

92,4

autodegvielas mazumtirdzniecība 

98,5

96,7

Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.