Pirms ārkārtējās situācijas izziņošanas valstī saistībā ar Covid-19 vīrusa ierobežošanu, februārī mazumtirdzniecības apgrozījuma pieauguma tempi Latvijā pieauga un par 6% pārsniedza 2019. gada februāra rādītāju (neizlīdzināti dati salīdzināmajās cenās).

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums (izmaiņas % pret iepriekšējā gada atbilstošo mēnesi, salīdzināmās cenas, sezonāli neizlīdzināti dati)

ibizness_grafiki_mazumtirdzniecibas_uznemumu_apgrozijums.png

Līdzīgi kā iepriekš, februārī straujāk pieauga nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums. Šā gada februārī tas par 7,2% pārsniedza pagājušā gada februāra rādītāju. Nepārtikas preču mazumtirdzniecība nodrošināja lielāko daļu devuma kopējā tirdzniecībā. Nepārtikas preču kategorijā februārī, salīdzinot ar 2019. gada februāri, straujāks kāpums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (kāpums par 28,5%), īpaši sporta preču un spēļu kategorijā. Straujāk pieauga arī mājsaimniecības elektropreču (kāpums par 23,9%) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecības apgrozījums (kāpums par 21,1%).

Savukārt sarukums bija metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (kritums par 5,4%). Nedaudz saruka arī mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecība (sarukums par 0,5%). Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, straujāk mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga lietoto preču veikalos (pieaugums par 9,6%). Straujākais sarukums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos un pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem. Paredzams, ka turpmākajos mēnešos krīzes izraisītās sekas negatīvi atsauksies uz nepārtikas preču mazumtirdzniecības rādītājiem. To pastiprinās arī valstī izsludinātie ierobežojumi apmeklēt dažādus kultūras un sporta pasākumus un lielos tirdzniecības centrus. Varētu pieaugt tirdzniecība Interneta veikalos. 

Degvielas mazumtirdzniecībā šis gads iesākās ar degvielas mazumtirdzniecības apjomu kritumu un situācija īpaši nemainījās arī februārī, kad bija vērojams minimāls degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums – pieaugums par 1%, salīdzinot ar 2019. gada februāri.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums turpina pieaugt un šī gada februārī tas bija par 6,5% lielāks nekā iepriekšējā gada februārī. Turpmākajos mēnešos pārtikas mazumtirdzniecības apgrozījums varētu pieaugt, ņemot vērā, ka krīzes apstākļos iedzīvotāji vairāk tērē pirmās nepieciešamības preču iegādei un pirms ārkārtējā stāvokļa izziņošanas iedzīvotāji steidza veidot pārtikas uzkrājumus.

Līdzīgi kā visas nozares, arī mazumtirdzniecības turpmāko attīstību lielā mērā ietekmēs Covid-19 ierobežošanas pasākumi, to ilgums un apjoms. Situācijas pasliktināšanās būs jūtama arī darba tirgū – paredzams, ka pieaugs bezdarbs un atsevišķās nozarēs saruks darba samaksa. Nenoteiktības apstākļos pasliktināsies arī patērētāju noskaņojums un iedzīvotāji centīsies ierobežot savus tēriņus. Tas negatīvi ietekmēs pirktspēju un attiecīgi arī mazumtirdzniecības apgrozījuma rādītājus.