5 tendences uzņēmumu darbībā 2024.gadā
2024-01-08
Viesturs Slaidiņš, "Jumis Pro" vadītājs
Jauns gads mūsu dzīvē ierasti ienāk ar jaunām cerībām, sapņiem un arī ar tikai tam raksturīgām tendencēm. Šis gads nebūs izņēmums, un jau tagad izkristalizējas svarīgākie attīstības virzieni Latvijas uzņēmējdarbības vidē. Aplūkojam piecus nozīmīgākos!
Rēķini kļūst elektroniski
Ministru kabinets (MK) 2021.gada 12.oktobrī izskatīja un atbalstīja Finanšu ministrijas (FM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par attaisnojuma dokumentu un preču piegādes dokumentu elektroniskās aprites sistēmas ieviešanu. Ziņojumā paustā koncepcija paredz no 2025.gada 1.janvāra ieviest elektronisku rēķinu (e-rēķinu) izmantošanu kā obligātu apritē starp komersantiem, kā arī starp komersantiem un valsts un pašvaldību iestādēm. Ja vien pēdējā brīdī netiks veiktas korekcijas koncepcijā, tad uzņēmumiem un publiskajam sektoram atlicis viens gads, lai pilnībā pārietu uz mašīnlasāmu rēķinu apriti. Tas nozīmē atbilstošu grāmatvedības sistēmu ieviešanu tiem, kuriem tādas vēl nav, un nepieciešamo prasmju apgūšanu. Šis process sagaida vairāk nekā pusi Latvijas uzņēmumu un iestāžu. Pērnā gada nogalē veiktajā pētījumā “Vadītāja digitālais portrets” tika noskaidrots, ka šobrīd e-rēķinu aprite funkcionē aptuveni 42-46% Latvijas uzņēmumu un iestāžu, galvenokārt lielajos, daudzus cilvēkus nodarbinošajos. Savukārt mazo un vidēju uzņēmumu vidū joprojām ir populāri elektroniski sagatavoti, taču PDF formātā saglabāti un pa e-pastu vai saziņas lietotnēm nosūtīti dokumenti. Līdz ar to šajā jomā uzņēmējiem būs darba pilnas rokas.
Dati tikai mākonī
Mākoņpakalpojumi uzņēmumu dienaskārtībā lielākā vai mazākā mērā figurējuši vismaz pēdējos 10 gadus, taču šis varētu būt pēdējais gads, kad par tiem tiek runāts tendenču kontekstā. Proti, 2024.varētu būt tas gads, kad pāreja uz mākoņpakalpojumiem biznesa pasaulē tiks pabeigta pilnībā, un dažādu programmu lokālās, datorā vai uzņēmuma serverī glabātās versijas «atmirs». Jau šobrīd programmu izstrādātāji lielākoties fokusējas uz mākoņservisu pilnveidošanu, lokālās versijas atstājot novārtā. Sagaidāms, ka ļoti drīzā nākotnē tās vairs vispār nesaņems uzlabojumus un drošības atjauninājumus, un lietotāji faktiski būs spiesti izvēlēties mākoņpakalpojumu, lai varētu izmantot jaunākās iespējas un drošākos risinājumus.
Sekojot līdzi Latvijas strādājošo apmierinātības un noskaņojuma tendencēm, pētījumu kompānija “Kantar” veica pētījumu, kurā noskaidroja darbinieku kopējo apmierinātību gan ar dzīvi, gan ar darbu, kā arī identificēja apmierinātības rādītāju izmaiņas dinamikā.
Pētījumi
10:51, 5. Nov. 2024
2024.gadā Latvijā internetu lieto praktiski visos uzņēmumos (100%), un šis rādītājs ir nemainīgs jau 5.gadu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes ikgadējā aptauja par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju lietošanu un e-komerciju uzņēmumos.
Pētījumi
14:55, 1. Nov. 2024
2024.gads Baltijas valstu uzņēmumiem ir bijis kopumā labvēlīgāks, nekā iepriekšējais gads, bet attiecībā uz 2025.gadu ir virkne faktoru, kas ļauj saglabāt piesardzīgu optimismu, liecina akciju sabiedrības (AS) “SEB banka” veiktā Baltijas lielo uzņēmumu finanšu direktoru aptauja. Par pētījuma rezultātiem informē AS “SEB banka” valdes loceklis Ints Krasts.
Pētījumi
14:52, 11. Okt. 2024
Negatīvie ārējie apstākļi un ekonomikas izaugsmes sabremzēšanās galvenajās eksporta valstīs, kā arī straujais izmaksu pieaugums, kas skāris ražotājus Latvijā, aizvadītajā gadā negatīvi ietekmējis Latvijas kopējos eksporta rādītājus. 2023.gadā Latvijas eksports sasniedzis 26,5 mljrd. eiro, kas ir par 7,1% mazāk nekā 2022.gadā, liecina Latvijas Eksportētāju asociācijas “The Red Jackets” veidotais “Eksporta barometrs”, kas tapis kopā ar Centrālo statistikas pārvaldi un vadošo telekomunikāciju uzņēmumu LMT. Lielāko apgrozījumu eksportā uzrādījušas tādas nozares kā tirdzniecība, rūpniecība, transports un uzglabāšana, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
Pētījumi
09:43, 11. Okt. 2024
Neraugoties uz pēdējo gadu nemierīgo makroekonomisko un ģeopolitisko situāciju, Baltijas M&A (iegādes un apvienošanās) tirgus ir bijis samērā aktīvs, īpaši jau Lietuvā, atklāj jaunais “Sorainen” “Baltijas privāto M&A darījumu punktu pētījums 2024”.
Pētījumi
13:35, 4. Okt. 2024
Cilvēkiem ir atšķirīgi viedokļi par to, ko darīt ar saplēstām un salauztām precēm. Vieni uzskata, ka labāk ir iegādāties jaunas, taču citi domā, ka tās vajadzētu remontēt. Patērētāju tiesību aizsardzības centra pasūtījuma pētījumu centra “SKDS” veiktās aptaujas “Latvijas iedzīvotāju attieksme, paradumi un pieredze saistībā ar iegādāto preču remontu” rezultāti norāda, ka 73% iedzīvotāju ir svarīgi, lai salauztas un salūzušas mājsaimniecības preces būtu iespējams remontēt.
Pētījumi
11:31, 4. Okt. 2024
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) ir publicējusi jaunākos LTRK indeksa rezultātus, kas atspoguļo Latvijas uzņēmēju noskaņojumu 2024.gada 2.ceturksnī. Indeksa vērtība ir sasniegusi 48,39 punktus, kas norāda uz mērenu pesimismu uzņēmējdarbības vidē, neskatoties uz 0,7 punktu pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni.
Pētījumi
16:37, 16. Sep. 2024
Jaunākais "Ernst & Young" Restructuring Pulse pētījums, kas aptaujā banku ekspertus Austrumeiropā, Dienvideiropā un Centrāleiropā, ieskaitot Latviju, par grūtībās nonākušu uzņēmumu restrukturizāciju, atklāj, ka 47% baņķieru sagaida, ka tieši šī gada otrajā pusē gaidāms visvairāk uzņēmumu darbības un to saistību restrukturizācijas gadījumu.
Pētījumi
15:39, 13. Sep. 2024
Lai gan mūsdienās arvien biežāk tiek uzsvērts, cik nozīmīgi ir dažādības, vienlīdzības un iekļaušanas principi, tikai 48% Latvijas organizāciju šos principus integrē savu uzņēmumu stratēģijās. Salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm, vienlīdzības un iekļaušanas principus stratēģijās integrē 59% Lietuvas uzņēmumu, bet Igaunijā –72%. Tas noskaidrots "Norstat" veiktajā aptaujā pēc komunikācijas aģentūras "Olsen+Partners" pasūtījuma.
Pētījumi
15:53, 5. Sep. 2024
Vasara – šķietami populārākais laiks atpūtai, taču pēc "NielsenIQ" pētījuma, kas veikts pēc apdrošināšanas sabiedrības "Gjensidige" pasūtījuma, atklājas, ka katrs septītais Latvijas un Lietuvas iedzīvotājs šovasar strādā bez atvaļinājuma. Tā rīkoties plānoja arī desmitā daļa igauņu. Eksperti uzsver, ka darbs bez atpūtas ir tiešs ceļš uz emocionāliem un fiziskiem veselības traucējumiem un strādājošam cilvēkam pienācīgai atpūtai būtu nepieciešamas 2–3 nedēļas gadā.
Pētījumi
10:40, 5. Sep. 2024
Multipakalpojumu uzņēmuma sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Tele2” veiktās mazo un vidējo uzņēmumu aptaujas dati rāda, ka lielākā daļa aptaujāto uzņēmumu nav domājuši par mākslīgā intelekta (MI) risinājumu ieviešanu savā ikdienā un tuvākajā laikā arī neplāno to darīt. Vienlaikus 10% uzņēmumu ir ieviesuši un vēl 18% strādā pie MI risinājumu ieviešanas savā ikdienā.
Pētījumi
16:13, 8. Aug. 2024
Informācijas tehnoloģiju grupas “Tietoevry” īstenotajā sabiedriskās domas aptaujā, kas veikta sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat”, noskaidrots, ka 16% no Latvijā strādājošajiem attālināta darba iespēju uzskata par ļoti būtisku un neapsvērtu jaunu darba piedāvājumu, ja tajā šādas iespējas nebūtu. Vēl 28% no aptaujātajiem iedzīvotājiem atzīst, ka, ja darbs tādu iespēju piedāvā, varbūt to izmantotu.
Pētījumi
10:17, 5. Aug. 2024
Domājot par šī gada aktuālajiem uzņēmējdarbības izaicinājumiem, uzņēmēji visbiežāk jeb 40% gadījumu norāda, ka nāksies pielāgoties inflācijai un paaugstinātām izmaksām, – tā noskaidrots akciju sabiedrības “Luminor Bank” Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu aptaujā. Tāpat nozīmīgāko jautājumu augšgalā aizvien saglabājas nodarbinātības jautājumi – darbavietu saglabāšana un jaunu darbinieku meklējumi, kā arī pakalpojumu kvalitāte un produktu klāsts.
Pētījumi
11:19, 31. Jūl. 2024
Darbinieki ilgtermiņā fokusējas uz profesionālo prasmju pilnveidi, lai veicinātu savu personīgo izaugsmi un spētu pielāgoties mūsdienu straujajam tempam un pārmaiņām darba tirgū, liecina SIA “PricewaterhouseCoopers” aptaujas "Global Workforce Hopes and Fears 2024" rezultāti.
Pētījumi
09:01, 25. Jūl. 2024
Neraugoties uz ekonomikas izaicinājumiem, 2023.gadā digitālās reklāmas nozare Eiropā demonstrējusi ievērojamu izaugsmi, secināts lielākajā Eiropas digitālās reklāmas tirgus pētījumā “IAB Europe AdEx Benchmark”, kuru veikusi digitālās reklāmas nozares asociācija Interactive Advertising Bureau. Eiropas digitālās reklāmas tirgus pērn pieaudzis par 11,1%, sasniedzot vēsturiski augstāko līmeni un apsteidzot Amerikas Savienoto Valstu izaugsmes tempu.
Pētījumi
14:44, 19. Jūl. 2024