Neraugoties uz ekonomikas izaicinājumiem, 2023.gadā digitālās reklāmas nozare Eiropā demonstrējusi ievērojamu izaugsmi, secināts lielākajā Eiropas digitālās reklāmas tirgus pētījumā “IAB Europe AdEx Benchmark”, kuru veikusi digitālās reklāmas nozares asociācija Interactive Advertising Bureau. Eiropas digitālās reklāmas tirgus pērn pieaudzis par 11,1%, sasniedzot vēsturiski augstāko līmeni un apsteidzot Amerikas Savienoto Valstu izaugsmes tempu.
“IAB Europe AdEx Benchmark” ir lielākais Eiropas mēroga ziņojums par investīcijām digitālajā reklāmā, analizējot un salīdzinot digitālās reklāmas izdevumus 29 Eiropas valstīs, tostarp Baltijā. Šogad rezultāti publicēti jau 18.reizi, jaunākajā ziņojumā apkopojot ne vien reklāmas izdevumu izmaiņas, bet arī tirgus attīstības tendences.
Digitālās reklāmas izaugsme pērn bijusi lielāka nekā prognozēts – ja 2022.gadā izaugsme bija 9,9%, pērn tā sasniedza jau 11,1% jeb 96,9 mljrd. eiro. Lielākā daļa digitālās reklāmas izdevumu Eiropā jeb 69% no kopējiem izdevumiem koncentrēti piecos galvenajos tirgos – Apvienotajā Karalistē, Vācijā, Francijā, Spānijā un Itālijā. Tajā pašā laikā novērots iespaidīgs pieaugums arī citās valstīs, piemēram, Turcijā, kur tēriņi uz digitālo reklāmu pērn palielinājušies pat par 50%.
Eiropas digitālās reklāmas tirgus pērn stiprinājis savu pozīciju, pierādot un veicinot reģiona konkurētspēju. “IAB Europe AdEx Benchmark” pētījumā papildus ieguldījumam reklāmā fiksētas arī vispārīgas tirgus attīstības tendences un inovācijas. Piemēram, uzmanības vērta ir e-komercijas straujā transformācija un digitālās reklāmas ieplūšana mazumtirdzniecības platformās, lai tādējādi sasniegtu patērētājus vēl tiešāk un efektīvāk.
2023.gadā Eiropā vēl joprojām dominēja programmatiskā reklāma, tai veidojot vairāk nekā pusi jeb 51,9% no kopējā displeja reklāmu apjoma. Tajā pat laikā pieaudzis arī video reklāmas apjoms (+20,9%), un strauja izaugsme bijusi arī audio reklāmai ar 23,1% pieaugumu, ko noteica pieaugošā podkāstu popularitāte (+23,5%).
Baltijas valstīs digitālās reklāmas tirgus dinamika pērn bija līdzīga citām Eiropas valstīm, digitālās reklāmas izdevumu apjomam sasniedzot aptuveni 420 milj. eiro. Līdere Baltijas valstu vidū ir Igaunija, kur tirgus apjoms palielinājās par 10,1%, tai seko Lietuva ar 8,7% un Latvija ar 7% pieaugumu.
Latvijā digitālās reklāmas tirgus daļa palielinājusies par 7% jeb 10,1 milj. eiro. 30% no digitālās reklāmas izdevumiem tiek tērēti Latvijas medijos – uzņēmumos un platformās, bet 70% starptautisko tehnoloģiju gigantu medijos (tajā skaitā “Google” un “Meta”). Arī kaimiņvalstīs, Lietuvā un Igaunijā, situācija ir līdzīga, un reklāmdevēji dod priekšroku sadarbībai ar globālajiem tehnoloģiju uzņēmumiem.
Digitālā reklāma “IAB Europe AdEx Benchmark” ziņojuma tvērumā ir interneta baneri, video, apmaksāta reklāma sociālajos plašsaziņas līdzekļos, reklāma meklētājprogrammās un tematiski sludinājumi.