Starptautiskā audita un biznesa konsultāciju uzņēmuma sabiedrības ar ierobežotu atbildību “KMPG Baltics” veiktais mobilo sakaru nozares pētījumus, kurā analizēti publiskie iepirkumi Latvijā un ārvalstīs, atklāj, ka Latvijā analizētajos publiskajos iepirkumos izmantotie vērtēšanas kritēriji ierobežo pasūtītāja spēju izvēlēties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu. Šajā pētījumā arī konstatēts, ka pasūtītāji vērtējumā iekļauj cenu pozīciju kritērijus, kuri faktiski pārklājas ar pieslēguma maksas kritēriju, tādējādi nenodrošinot iespēju izvēlēties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu.

Analizējot publiskos iepirkumus, atklājies, ka iepirkumu kritērijos, piemēram, vienlaicīgi tiek vērtēta gan pieslēguma maksa (ikmēneša maksa) konkrētajam tarifu plānam, gan atsevišķi maksa par vienībām jeb pamatpakalpojumiem – zvaniem, īsziņām, datu pārraidei un citiem pakalpojumiem. Pieslēguma maksas kritērijs praksē jau iekļauj maksu par pamatpakalpojumiem, tātad tiek radīta situācija, kur pamatpakalpojumu cenas kategorijā faktiski nenotiek konkurence par labāko piedāvājumu. Saturiski identisku piedāvājuma vērtēšanas kritēriju dublēšana izraisa situāciju, kas ierobežo iespēju izvēlēties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu, jo pretendentiem ir iespēja manipulēt ar piedāvātajām cenu pozīcijām, lai nodrošinātu augstāku punktu skaitu cenu kritērijos. Tas attiecīgi var radīt paaugstinātas izmaksas pasūtītājiem, kā arī kopumā negatīvi ietekmēt konkurences situāciju, radot plašāku negatīvu ekonomisko ietekmi.

Šāda situācija, kur finanšu piedāvājumos tiek ietvertas vairākas savstarpēji pārklājošas cenu pozīcijas, tajā skaitā, pieslēguma maksa, pamatpakalpojumu un papildpakalpojumu cena, kas faktiski dublējas, ir vairumā analizēto iepirkumu. Tas atšķiras no starptautiskajā praksē novērotās tendences vērtēt vienu cenas kritēriju par visu piedāvājuma kopumu.