Desmitā daļa jeb 14% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka pēc Ziemassvētkiem būs lielākos parādos nekā jebkad agrāk, liecina Eiropas vadošā kredītu pārvaldības uzņēmuma “Intrum” ikgadējais Eiropas patērētāju maksājumu ziņojums. Šī gada laikā, saskaroties ar inflācijas straujo kāpumu un no tā izrietošajām sekām, daudzi Latvijas iedzīvotāji ir piedzīvojuši finansiālus izaicinājumus.

Iepriekšējos gados 10% aptaujāto Latvijā aptaujāto iedzīvotāju domāja, ka Ziemassvētku tēriņi varētu radīt lielākas parādsaistības. Salīdzinājumā ar citām Baltijas valstīm Lietuvā šis rādītājs ir nedaudz lielāks (16%), savukārt pozitīva tendence ir novērojama Igaunijā, kur tikai 9% iedzīvotāju ir bažas par savu finansiālo situāciju pēc-svētku periodā. Eiropā vidēji nedaudz vairāk nekā piektdaļa jeb 21% iedzīvotāju paredz lielākas parādsaistības nekā jebkad agrāk.

Kaut gan Ziemassvētki vienmēr ir asociējušies ar priekpilnu cerību laiku, šogad Latvijas sabiedrībā ir manāmi nomākts noskaņojums. 41% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka Ziemassvētki vairs nekad nebūs tādi kā pirms pandēmijas neparedzamās ekonomiskās, ģeopolitiskās un arī epidemioloģiskās situācijas dēļ. Starp Baltijas valstīm lietuviešiem ir vispozitīvākais skats uz svētkiem, tikai nepilnai trešdaļai (31%) atzīstot, ka Ziemassvētki vairs nekad nebūs tādi kā agrāk, kam seko igauņi ar 36% ( Eiropā vidēji 40% ).

Eiropas patērētāju maksājumu ziņojuma dati liecina, ka, lai mazinātu inflācijas radīto finansiālo spriedzi mājsaimniecību budžetā, vairums iedzīvotāju plāno vairāk iepirkties zemo cenu un atlaižu preču veikalos (61%), mazāk apmeklēt kultūras pasākumus un restorānus (57%) un meklēt izdevīgākus darījumus internetā (45%), kam seko taupīgāka naudas tērēšana dāvanām (37%), mazāka ienākumu daļas atlikšana uzkrājumos (24%) un labdarībai (20%).

Eiropas patērētāju maksājumu ziņojums 2022 ir balstīts uz pētījumu, ko vienlaicīgi 24 Eiropas valstīs 2022.gada jūlijā un augustā veica starptautiska pētījumu kompānija “Longitude”,
“Financial Times” grupas uzņēmums, apkopojot iegūtos datus no 24 011 patērētāju, kas galvenokārt vai daļēji atbild par finanšu un maksājumu jautājumiem savā mājsaimniecībā.