Uzņēmēja publiskais tēls nereti ir viņa panākumu atslēga – cilvēki vēlas iegādāties preces vai pakalpojumus no aroda meistariem, ar kuriem ir patīkami komunicēt. Reizēm reputācija iet pa priekšu cilvēkam. Kā panākt, lai publiskais tēls sniedz pozitīvu ietekmi uzņēmumam?

Vēl pirms publiskā tēla veidošanas jaunajam uzņēmējam ir svarīgi saprast, kas ir viņa produkta vai pakalpojuma unikālā pievienotā vērtība, kas to atšķir no konkurentiem, kāda veida ieguvumus uzņēmums sniedz klientiem vai kādas problēmas palīdz atrisināt. Kad tas ir definēts, publisko tēlu izdosies veidot daudz organiskāk.

Stratēģiska sava publiskā tēla izveide ir viens no veidiem, kā veicināt atpazīstamību un piesaistīt potenciālos klientus. Tēls būtībā ir veids, kā ātri un vienkārši nodot galveno ziņu par to, kādas vērtības uzņēmējs pārstāv, kāda ir produktu vai pakalpojumu kvalitāte. Publiskajā tēlā nemanāmi jāieliek viss tas, ko organizācija vēlas, lai klients par to uzzinātu.

Kas atvieglo publiskā tēla veidošanu?

Mūsdienās, kad tirgus jau ir piesātināts ar produktiem un pakalpojumiem, stāsti par to, cik produkts ir labs, kādas funkcijas, vai kāds dizains tam ir, vairs tik efektīvi nestrādā – vairāk uzrunā ieguvumi, kādus klients saņem, lietojot konkrēto produktu. Piemēram, esmu pamanījusi uzņēmumu, kas tirgo zīda spilvendrānas un uzsver to, cik veselīgi būs mati, guļot uz šī spilvena, un cik labi tie izskatīsies, pamostoties no rīta. Uzņēmums min ieguvumus gulētājiem, bet par pašu spilvendrānu stāsta maz, tāpēc šāda prece piesaistījusi manu uzmanību daudz vairāk nekā parasta gultasveļas reklāma. Otra lieta, par ko padomāt,– kādā produktu vai pakalpojumu klasē uzņēmums atrodas. Ja produkts pieder augstākajai klasei, tātad ir diezgan dārgs, jāsaprot, ka komunikācijai ar klientu jābūt kvalitatīvai – ar ātrām atbildēm uz jautājumiem, patīkamai un atsaucīgai, jāsniedz individuāla pieeja katras problēmas risināšanā. Turpretī, ja uzņēmējs darbojas zemo cenu segmentā, svarīgi, ka ir efektīvi, sakārtoti procesi, standartizēti risinājumi, lai klienti saņemtu maksimāli labāko vērtību par zemāko cenu.

__________________________________________________________________________

Pirmie darījumi ar klientiem rodas, uzticoties dibinātājiem un viņu paustajām vērtībām
__________________________________________________________________________

Viena no veiksmīgākajām uzņēmējdarbības un arī publiskā tēla stratēģijām ir strādāt pēc iespējas šaurākā nišā. Brīdī, kad dibina uzņēmumu, bieži vien ir bail izvēlēties vienu nišu, jo uzņēmējs vēlas klientiem piedāvāt dažādas iespējas, un uzskata, ka, diversificējot savu piedāvājumu, var vairāk nopelnīt. Taču ilgtermiņā daudz veiksmīgāki sava tēla veidošanā ir tie, kuri tomēr izvēlējušies specifisku nišu. Esot konkrētā jomā, ir daudz vieglāk komunicēt un sasniegt savu mērķauditoriju, piemēram, ja tiek sniegti karjeras konsultāciju pakalpojumi, tad var izvēlēties tik specifiskas nišas kā karjeras konsultācijas vidusskolēniem, jaunajām māmiņām, cilvēkiem pēc 50 gadiem. Jo specifiskāk tiks definēta nodarbošanās, jo vieglāk būs izveidot saturu, kas būs interesants tieši tiem cilvēkiem, kuri ir mērķauditorija. Specializēšanās konkrētā jomā palīdz klientiem izvēlēties labāko piedāvājumu. Līdzīgi, ja nepieciešama vizīte pie neirologa, protams, varētu pieteikties pie jebkura no Latvijā praktizējošajiem neirologiem, bet bieži vien iepriekš tāpat ievācam informāciju un dodamies pie tā, kurš šķiet zinošākais.Publiskā tēla veidošanai ļoti palīdz konkrēta joma, kurā darboties, jo tas ļauj sasniegt mērķauditoriju, komunicēt par noteiktām tēmām un jautājumiem daudz skaidrāk un detalizētāk.

Vadītājs – uzņēmuma vizītkarte

Nedrīkst aizmirst, ka uzņēmuma vadībai ir ļoti liela nozīme, jo cilvēki pērk no cilvēkiem, un attiecības sākotnēji veidojas starp cilvēkiem un tikai tad biznesā. Pirmie darījumi ar klientiem rodas, uzticoties dibinātājiem un viņu paustajām vērtībām. Izsakot savas domas, vadītāji principā veido organizācijas tēlu. Ja auditorijai konkrēta vadītāja nostāja šķitīs tuva, tad būs lielāka interese ieskatīties, kādas preces vai pakalpojumus piedāvā viņa vadītais uzņēmums. Svarīgi pievērst uzmanību ne tikai tam, ko cilvēks stāsta, bet arī viņa ārējam izskatam, jo tas kalpo kā vēl viens instruments, kas palīdz veidot priekšstatu par organizāciju – vai tai var uzticēties, kāda būs sniegto pakalpojumu kvalitāte un vadības profesionalitāte. Vizuālā tēla izveidē lieliski var palīdzēt imidža speciālisti.

Labs veids, kā smelties idejas par to, ko vajadzētu ietvert publiskā tēla izveidē, ir paskatīties uz citiem nozares profesionāļiem, kuriem jau ir veiksmīgs tēls sabiedrībā,– kā viņi pauž sevi ārēji, kādos veidos virza savus pakalpojumus vai produktus tirgū. Pietiek ar divu trīs šādu cilvēku analīzi, lai ieraudzītu metodes, ko veiksmīgi cilvēki izmanto, un pēc tam izvērtētu, ko no tā visa varētu darīt sava publiskā tēla veidošanas labā. Vai, piemēram, esat gatavi veikt vizuālas pārmaiņas, regulāri uzstāties semināros un konferencēs vai uzsākt blogu rakstīšanu, intervēt klientus un apkopot atsauksmes. Ir svarīgi saprast, kas ir veiksmes atslēgas tiem, kuri jau ir publiski atpazīstami cilvēki, un kas no tā padotos un ko labprāt pielietotu arī jūs. Šādā veidā var izveidot publicitātes ceļu, un tad to sākt, uzstādot mērķus un katru dienu sperot kaut nelielu soli uz priekšu. Atpazīstamība nerodas vienā dienā, lai to izveidotu nepieciešami divi līdz trīs gadi regulāra darba.

Uzņēmuma publiskā tēla veidošana

Tad, kad ir skaidrība par to, kurā segmentā uzņēmējdarbība norisināsies un kāda ir produktu, pakalpojumu pievienotā vērtība, var veidot savu publisko tēlu. Publiskā tēla izveide nav kas tāds, ar ko jātiek galā vienatnē, iespējams piesaistīt dažādus speciālistus, piemēram, imidža konsultantus ārējā tēla veiksmīgai izveidei, sabiedrisko attiecību speciālistus stratēģijas plānošanai un pat daļējai realizācijai, jo viņi var, piemēram, uzņemties rakstīšanu, ja uzņēmējam tas nepadodas, tomēr saturu gan būtu vēlams ģenerēt pašiem. Vēl palīgos var piesaistīt sociālo mediju un digitālos speciālistus, kuri varētu palīdzēt virzīt produktus un uzņēmuma tēlu sociālajos medijos. Digitālajā vidē ļoti svarīgs ir kvalitatīvs, piesaistošs saturs, piemēram, fotogrāfijas un infografikas, tāpēc lieliski palīgi ir profesionāli fotogrāfi un grafikas dizaineri. Sadarbība ar influenceriem var palīdzēt popularizēt jau radītu materiālu.

Vērtīgi ir arī piestrādāt pie zīmolvedības, atrast labus grafikas dizainerus, kas palīdzētu izvēlēties atbilstošas krāsas, burtveidolus, animācijas un citus risinājumus, kas atbilstu tam, kā uzņēmums vēlas izskatīties un kādas vērtības paust. Jāņem vērā, ka uzņēmumam ir jādalās ar savu informāciju vienotā stilā, lai cilvēkiem, ieraugot konkrētu krāsu salikumus, burtus, nepārprotami veidojas asociācija ar šo zīmolu. Jo spilgtāk veidosies asociācijas, jo vieglāk cilvēkiem uzņēmums paliks atmiņā. Saka, ka cilvēkam no vienas nišas uzņēmumiem atmiņā paliek tikai divi vai trīs, tāpēc ar veiksmīga zīmola izveidi noteikti izdosies palikt atmiņā daudz spilgtāk.

__________________________________________________________________________

Atpazīstamība nerodas vienā dienā, lai to izveidotu nepieciešami divi līdz trīs gadi regulāra darba
__________________________________________________________________________

Ir dažādas iespējas, kā veidot savu publisko tēlu, bet viena no populārākajām ir rakstu, blogu rakstīšana, proti, autors regulāri apkopo informāciju par tēmām, kas saistītas ar viņa profesionālo darbību. Piemēram, grāmatvedības uzņēmums varētu rakstīt salīdzinājuma pētījumus nodokļu jomā – kā konkrētu nodokli piemēro Latvijā un kāda ir prakse citās blakus valstīs. Var rakstīt par to, cik ērti ir uzņēmuma sniegtie pakalpojumi klientiem, stāstīt par savu pašapkalpošanās portālu, kas ir brīvs no birokrātijas – tajā atliek nospiest divus trīs klikšķus, lai iesniegtu visu vajadzīgo. Mērķētajām auditorijām šāda veida raksti interesē, tāpēc tas ir viens no ceļiem, kā piesaistīt jaunus klientus.

Vēl vērts atcerēties, ka, vienreiz kaut ko pasakot, to dzirdēs un atminēsies salīdzinoši maz cilvēku, tāpēc nepieciešams regulāri atkārtot informāciju dažādās formās. Te uzņēmums var būt ārkārtīgi radošs, it sevišķi sociālo mediju vidē, kur ir gana daudz iespēju realizēt idejas dažādos formātos. Turklāt uzņēmējam jau sekos tie cilvēki, kuri pauž uzticību un kuriem ir interese redzēt, ko šis uzņēmums dara,– tieši caur jau esošajiem sekotājiem iespējams sasniegt jaunu auditoriju.

__________________________________________________________________________

Cilvēkam no vienas nišas uzņēmumiem atmiņā paliek tikai divi vai trīs, tāpēc ar veiksmīga zīmola izveidi noteikti izdosies palikt atmiņā daudz spilgtāk
__________________________________________________________________________

Ja jaunajam uzņēmējam ir vēlme iekarot ne tikai Latvijas, bet arī citu valstu tirgus, vērtīgi sadarboties ar mediju aģentūrām, kuras var palīdzēt saprast, kurās valstīs produkts vai pakalpojums būs ejošāks un kādas stratēģijas izmantot publiskā tēla veidošanai citviet pasaulē. Jāņem vērā, ka dažādās valstīs ir atšķirīgas kultūras, tāpēc arī saturs, vai tā būtu reklāma par produktu vai cita informācija, ir jāpieskaņo katras valsts iedzīvotāju paradumiem un vēlmēm. Piemēram, Vācijā cilvēki slikti uztver tekstus angļu valodā, labprāt vēlas redzēt kvalitatīvus tulkojumus savā valodā. Jāanalizē, kādus sociālos medijus katrā valstī uzņēmuma mērķauditorija izmanto visbiežāk – “LinkedIn”, “Facebook” vai kādu citu vietni – un jādalās ar savu informāciju tieši tur.

Sava publiskā tēla veidošana ir viens no faktoriem, kas noteiks to, cik uzņēmums būs veiksmīgs un dzīvotspējīgs. Īpaši, ja gribam darboties globālā mērogā, jāatceras, ka mūsdienās svarīga ir atpazīstamība un redzamība, tāpēc jāizmanto mūsdienīgas platformas, un, ja ir iespēja, jāpiesaista cilvēki, kas ik dienu darbojas ar uzņēmumu publiskā tēla stratēģijām, lai tas veidotos pēc iespējas saprotamāks, patiesāks un iedarbīgāks uz cilvēkiem, kurus vēlaties sasniegt. Vienkāršība, cilvēcīgums un saprotamība – atslēgas vārdi, par ko domāt, veidojot publisko tēlu!