Špikeris mērķu noteikšanai un mērījumu sistēmas izveidei
2023-12-04
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Klausies
Gada nogale daudzos uzņēmumos ir laiks, kad tiek nosprausti mērķi nākamajam gadam. Pieejas un tradīcijas katrā organizācijā var būt atšķirīgas – vieni šo procesu sauc par stratēģijas pārskatu, daži – par biznesa plānošanu, citi – par budžeta veidošanu. Kam pievērst uzmanību, nosakot mērķus un veidojot uzņēmuma mērījumu sistēmu nākamajam periodam? Arī tad, ja uzņēmumā jau ir sava labi atstrādāta sistēma, šis špikeris varētu atgādināt par kādu svarīgu niansi vai neparastu aspektu.
Uzņēmumi patiešām ir dažādi. Lielākos uzņēmumos stratēģijas pārskats, biznesa plānošana un budžeta sastādīšana sākas jau vasarā vai agrā rudenī, un šī pieeja gadu no gada tiek pilnveidota. Starptautisku uzņēmumu filiāles parasti vadās pēc savu mātes uzņēmumu korporatīvajām vadlīnijām. Mazākos privātajos uzņēmumos plānošanas procesus nosaka īpašnieki vai vadītāji pēc saviem ieskatiem.
Mērķu noteikšanu ietekmē arī uzņēmuma pašreizējā situācija un gaidāmie izaicinājumi tirgū, iekšējo procesu sakārtotība un informācijas pieejamība, kā arī vadības un darbinieku prasmes. Ne velti par mērķu noteikšanu un mērīšanu tiek izdotas grāmatas un rīkoti semināri.
Mērķu noteikšana
Mērķu noteikšana ir viens no svarīgākajiem posmiem uzņēmuma stratēģijas izveidē. Šo posmu nosacīti varētu dalīt trīs daļās:
Mērķu noteikšanas gaitā vispirms vajadzētu vienoties, ko uzņēmums un vadības grupa pašreizējā situācijā vēlas sasniegt vai vismaz kurā virzienā doties. Vai uzņēmums vēlas strauju izaugsmi vai tomēr piesardzīgu attīstību? Varbūt atbilstošāk būtu nosargāt pašreizējo situāciju vai pat optimizēt savu darbību un fokusēties uz kādu specifisku nišu? Situācijas uzņēmumos, vadības ambīcijas, īpašnieku uzstādījumi var būt dažādi, tāpēc arī šādas izvēles nevar būt pareizas vai nepareizas, bet tās ir jāparāda un jāpaskaidro. Apgrozījuma, tirgus daļas vai peļņas rādītāji vien nenosaka, kāds ir uzņēmuma attīstības virziens vai kādas ir prioritātes.
Pēc Valsts prezidenta paziņojuma, ka valsts pārvaldē darbs klātienē būtu jāatjauno pēc iespējas ātrāk, aktualizējies jautājums – kā šo pāreju organizēt tā, lai nezaudētu darbinieku motivāciju, saglabātu darba efektivitāti un vienlaikus respektētu mūsdienīgas darba vides attīstību?
Personāla vadība
06:00, 1. Apr. 2025
Kopš reģistrēšanās brīža kādā no sociālās tīklošanās vietnēm visiem lietotājiem ir saistoši tajā norādītie autortiesību noteikumi. Tajos ir izskaidrots, kāda veida atļaujas tiek prasītas no tiem, kas augšupielādē darbus šajā vietnē. Šos noteikumus pirms parakstīšanas būtu svarīgi rūpīgi izlasīt, lai varētu saprast, kas var notikt ar personīgajām fotogrāfijām, video un dažādiem autordarbiem, kas tiktu ievietoti konkrētajā sociālās tīklošanās vietnē.
Personāla vadība
06:00, 21. Mar. 2025
Vadītāji arvien vairāk saprot un runā par to, ka darbinieki nav vienkārši nepieciešamās uzņēmējdarbības izmaksas, bet gan nozīmīgs resurss uzņēmuma mērķu sasniegšanā. No personāla resursu kvalitātes un kvantitātes, pareizas piesaistīšanas un izmantošanas, lielā mērā ir atkarīgs uzņēmuma darbības rezultāts. Šobrīd darbinieki izvēlas darba devēju, izvērtējot piedāvātās iespējas, tiešā vadītāja kompetenci un uzņēmuma zīmolu, proti – kā uzņēmums sevi pozicionē publiskajā telpā.
Personāla vadība
06:00, 13. Mar. 2025
Mūsu sabiedrībā parasti nav pieņemts runāt par algām, tomēr jautājums par algas lielumu un algas pielikumu ir svarīgs gan darbiniekiem, gan darba devējiem – vieniem tie ir ienākumi, otriem – izdevumi. Atalgojuma noteikšanā var būt vairākas pieejas, un visas ir vērā ņemamas.
Personāla vadība
06:00, 3. Mar. 2025
Nodrošinot atgriezenisko saiti, uzņēmums var paaugstināt darbinieku produktivitāti par 10–20% bez būtiskām finansiālām investīcijām. Uzņēmums var par piektdaļu paaugstināt efektivitāti un palielināt peļņu, tikai sniedzot darbiniekiem ikdienas atgriezenisko saiti un ievērojot dažas nianses. Kā to izdarīt? Apskatām dažus paņēmienus!
Personāla vadība
06:00, 28. Feb. 2025
Cilvēki ar nepacietību gaida katru valdības lēmumu saistībā ar darba vidi un apsver, kādas pārmaiņas tas nesīs viņu dzīvē. Jautājumu un pētījumu šajā jomā ir daudz, jo visiem interesē, kādas izmaiņas būs un kā tām pielāgoties.
Personāla vadība
06:00, 21. Feb. 2025
Latvijas darba tirgū 2025.gads sola ievērojamas izmaiņas un izaicinājumus. Straujā tehnoloģiju attīstība, demogrāfiskās izmaiņas un globālie ekonomiskie faktori ietekmēs gan darbaspēka pieprasījumu, gan algu līmeni. Kurās nozarēs gaidāmi lielākie izaicinājumi un izmaiņas? Kuri amati kļūs arvien pieprasītāki, un kuri zaudēs savu aktualitāti? Kuras nozares piedzīvos algu pieaugumu vai samazinājumu?
Personāla vadība
06:00, 12. Feb. 2025
Neatļautas izmantošanas riskam ir pakļauts ikviens autordarbs, kas ievietots kādā no sociālās tīklošanās vietnēm. Tie var būt gan ģimenes foto, kas augšupielādēti “Instagram” vai “Facebook”, kurus tālāk bez atļaujas kopīgo citi sociālo tīklu lietotāji. Savukārt videoklipi var tikt padarīti pieejami citai auditorijai bez satura veidotāja atļaujas tādās platformās kā “YouTube” vai “TikTok”. Pirms autors vēlas savu darbu nodot kādai tīmekļa vietnei, viņam vispirms vajadzētu apzināties, kādas ir viņa tiesības.
Personāla vadība
06:00, 12. Feb. 2025
Laikā, kad darbaspēka piesaiste rada izaicinājumu darba devējiem, bet piemērotas darbavietas atrašana teju dzen izmisumā darba meklētājus, rodas jautājums – vai darba tirgus ir sava veida arēna, kurā notiek cīņa par to, kurai no pusēm izdosies gūt lielāku labumu ar iespējami mazāku ieguldījumu? Kā salāgot vadības un darbinieku intereses, lai “vilks paēdis un kaza dzīva”?
Personāla vadība
06:00, 7. Feb. 2025
Reputācija ir viens no uzņēmuma lielākajiem aktīviem – tā nav tikai abstrakts jēdziens, bet gan faktors, kas tieši ietekmē uzņēmuma darbību, konkurētspēju un pat pastāvēšanu. Tomēr tā ir trausla vērtība – viena kļūda, neatbilstoša darbinieka rīcība vai slikti pārvaldīta krīze var radīt neatgriezeniskus zaudējumus. Šajā kontekstā zinoši un kompetenti darbinieki kļūst par uzņēmuma drošības spilvenu. Viņi ne tikai pasargā no reputācijas riskiem, bet arī palīdz uzņēmumam tos aktīvi novērst.
Personāla vadība
06:00, 27. Jan. 2025
Darba devējam ir ne tikai tiesības, bet Darba likumā paredzēts pienākums noteiktos gadījumos pieprasīt no darbinieka paskaidrojumu. Taču praksē bieži vien rodas daudz papildu jautājumu šīs normas īstenošanai – kā un kad jārīkojas darba devējam un darbiniekam, kādi dokumenti nepieciešami un kas tajos iekļaujams? Skaidrojam!
Klausies
Personāla vadība
06:00, 9. Jan. 2025
Lasītājs jautā: Uzņēmums dokumentu apritei izmanto personāllietvedības programmu. Vai darbinieks drīkst atteikties strādāt ar dokumentiem e-vidē? Ko darīt, ja darbinieks atsakās strādāt e-vidē? Vai darba devējam jānodrošina dokumentācija papīra formātā?
Personāla vadība
09:00, 8. Jan. 2025
Pēdējos gados uzņēmumu darba vide ir ievērojami mainījusies. Viens no lielākajiem izaicinājumiem gan darbiniekiem, gan vadītājiem ir pielāgošanās šīm pārmaiņām. Strauji attīstās tehnoloģijas, palielinās konkurence, mainās darba prasības un pieaug nepieciešamība ne tikai pēc specializētām zināšanām, bet arī pēc prasmēm, kas ļauj darbiniekam veiksmīgi orientēties dažādās jomās. Šo prasmju komplektu dēvē par starpdiciplinārajām prasmēm. Bet kas tās īsti ir, kāpēc tās ir kļuvušas tik svarīgas un kā tās sekmīgi izmantot darba vidē?
Personāla vadība
06:00, 25. Nov. 2024
Mēs dzīvojam brīvā pasaulē, kurā katram ir iespējas izvēlēties darbu un arī mainīt darba vietu. Tomēr katrs darbinieks, kurš aiziet, rada uzņēmumam zaudējumus vai vismaz neērtības. Vēl sliktāk, ja tas notiek pēkšņi, negaidīti, neplānoti.
Klausies
Personāla vadība
06:00, 11. Nov. 2024
Rūpniecības un tehnoloģiju attīstība liek sabiedrībai un uzņēmumiem mainīties līdzi laikam. Ja iepriekšējos gadsimtos cilvēks varēja iegūt izglītību vienā profesijā un visu mūžu tajā nostrādāt, tad šobrīd tā nav. Vai pārkvalificēšanās ir risinājums darbaspēka trūkuma mazināšanai?
Personāla vadība
06:00, 30. Okt. 2024