Kas tiek pārdots digitālajā vidē - tēls vai produkts?
2021-11-23
Valērijs Dombrovskis, RISEBA Bakalaura studiju programmas “Biznesa psiholoģija” direktors, Latvijas Kiberpsiholoģijas asociācijas valdes loceklis
Klausies
Mūsdienās vairs nevar iedomāties biznesa pasauli bez digitālām platformām, tehnoloģijām un programmatūras. Kādas tendences būtu jāņem vērā uzņēmējam, kurš vēlas kļūt veiksmīgs tirgotājs digitālajā pasaulē?
Digitālā pasaule līdz noteiktam brīdim tika uzskatīta par alternatīvu reālajai pasaulei – alternatīva realitāte. Alternatīva nozīmēja, ka cilvēks uz laiku varēja pārslēgt apziņu un funkcionēt fantāziju pasaulē, tā teikt – uz brīdi aizbēgt no realitātes. Joprojām šī ideja ir dzīva – ikviens vismaz vienreiz ir sastapies ar kādu, kurš apgalvo, ka digitālā pasaule ir kaut kas īslaicīgs un mākslīgs un cilvēki, kas tajā pavada daudz laika, ir atkarīgi.
Tendences un domas sāka mainīties, kad speciālisti pievērsa lielāku uzmanību digitālajā pasaulē notiekošajiem procesiem un pamazām attīstījās zinātnes nozare – interneta psiholoģija. Tika gūtas pirmās atziņas – digitālā pasaule nav tik vienkārša, iespēju robežas tajā ir bezgalīgas. Par interneta psiholoģijas idejas rašanās sākumu var uzskatīt Džona Šulera grāmatas “Kibertelpas psiholoģija” parādīšanos 1996. gadā. Šīs zinātnes nozares attīstības procesā tika mainīts tās nosaukums – tagad to sauc par kiberpsiholoģiju. Balstoties uz kiberpsiholoģijas ideju 2021. gadā, varam droši apgalvot, ka nav atsevišķas reālās un digitālās pasaules, bet ir viena realitāte, kurā dažādas pasaules ir saplūdušas kopā.
Ko nozīmē saplūšana vienā realitātē?
Līdz ar tehnoloģiju ienākšanu ikdienas dzīvē par vienkāršiem produktiem cilvēku prātā tiek veidoti jauni tēli (detalizētāki un sarežģītāki), mainās attieksme pret tiem. Attieksmes pamatā ir šī produkta nozīmīgums patērētājam, sabiedrībai un telpām (fiziskā un/vai digitālā), kur tie eksistē. Tas nozīmē, ka tendences no dažādām pasaulēm, pateicoties tehnoloģijām, ir apvienojušās, lai radītu pilnīgi jaunus tēlus par produktiem, kurus lietojam katru dienu. Tāpēc, atgriežoties pie galvenā jautājuma par produkta pārdošanu, izskatīsim šādas idejas:
- tēla veidošana par produktu;
- digitāla produkta kodēšana;
- digitāla tēla pārdošanas process.
Tēla veidošana par produktu
Visapkārt sastopamies ar dažādiem objektiem un informāciju par tiem. Ikvienam veidojas savs priekšstats par konkrēto objektu. Līdz ar tehnoloģiju ienākšanu mūsu ikdienā parādījās arī iespēja dažnedažādi manipulēt ne tikai ar informāciju, bet arī tēliem, kas “dzīvo” patērētāju prātā. Digitāla informācija kļuva par visvērtīgāko preci un ik sekundi auga eksponenciāli, tomēr cilvēka spējas uztvert informāciju ir ierobežotas. Lai nepārsātinātu sevi ar informāciju, cilvēce bija spiesta piedzīvot transformāciju, tā kļuva izvēlīgāka, kādai informācijai pievērst uzmanību un kādu ignorēt – laist gar ausīm.
Fiziskajā pasaulē esam spiesti konfrontēties ar dažādiem objektiem to specifisko īpašību dēļ (piemēram, izteiktas skaņas, spilgtuma vai atšķirīguma no normas dēļ), bet digitālajā pasaulē, pateicoties tehnoloģijām un programmatūrai, esam iemācījušies vairāk kontrolēt savu uztveri un uzmanības lauku – ir iespēja “izslēgt” traucējošus signālus.
Arī objektu uztveres process ir piedzīvojis transformāciju – patērētāji mūsdienās mērķtiecīgāk pievērš uzmanību konkrētu objektu izpētei, bet vienlaikus ir kļuvuši izklaidīgāki. Izklaidība jeb zinātniskais “aklums” veidojas, fokusējoties uz vienu objektu un pilnībā ignorējot citus signālus. Tas ir, iepriekš visa iespējamā informācija “iekrita” uzmanības laukā, bet tagad patērētāji redz tikai to, ko vēlas redzēt, un par pārējo viņiem ir vienalga. Līdz ar cilvēces transformāciju produktu un pakalpojumu pārdošanas process ir kļuvis daudzslāņaināks un sarežģītāks. Tas nozīmē, ka konkurence ir ļoti sīva. Šobrīd ir grūti ietekmēt patērētāju uztveri. Ja vēlamies nodot informāciju patērētājam, mums viņš ir jāieinteresē, taču uztveres procesa transformācijas dēļ tas šobrīd vairs nav tik vienkārši izdarāms kā senāk.
Procesu, kā cilvēks veido tēlu par konkrētu produktu, var sadalīt sešos posmos:
- uzbudinājums – cilvēks piedzīvo diskomfortu, jo nespēj apmierināt vajadzību;
- meklēšanas aktivitāte – cilvēks meklē objektu, kas apmierinātu viņa vajadzību;
- sajūtu aktivizēšana – cilvēks izmanto sajūtu sistēmu, lai pārbaudītu, vai objekts spēj apmierināt viņa vajadzību;
- raksturojumu identificēšana – cilvēks meklē detaļas, kurās šis objekts ir ievērojami labāks vai atšķirīgs no citiem objektiem;
- tēla veidošana – identificējot apmēram septiņus unikālus raksturojumus, cilvēks savā prātā veido šablonu par objektu. Tēli par objektu ir virtuāli produkti, kas ir pakļauti fantāzijai. Tas ir, tie ir visi tēli, kuri dzīvo mūsu galvā un ar kuriem mēs manipulējam;
- vajadzību apmierināšana:
- manipulēšana ar tēliem – fantāzijas apmierināšana;
- objektu izmantošana, kas atbilst izveidotā šablona raksturojumiem, – sajūtu sistēmas apmierinātība.
Katru dienu, lai nonāktu cita cilvēka uzmanības laukā un tur uzkavētos, ir jāveic iejaukšanās process – pareizi jāpārdod savas idejas. Ja uzņēmums vēlas pārdot savu ideju, produktu vai tēlu par objektu, ir jāsaprot, ko nozīmē laikus iejaukšanās.
Digitālā mārketinga vide piedzīvo straujākas pārmaiņas nekā jebkad agrāk, un mākslīgais intelekts (MI) kļūst par vienu no ietekmīgākajiem spēlētājiem šajā pārmaiņu virpulī. Viens no spilgtākajiem piemēriem ir “ChatGPT” – teksta ģenerēšanas rīks, kas ļauj uzņēmējiem ātri, kvalitatīvi un radoši veidot dažāda veida saturu. Šis rīks būtiski maina mārketinga spēles noteikumus, padarot satura radīšanu ne tikai ātrāku, bet arī precīzāk pielāgojamu mērķauditorijas vajadzībām.
Mārketings
06:00, 18. Jūl. 2025
Pārtikas zīmols nav tikai nosaukums vai vizuālā identitāte – tas ir viens no uzņēmuma vērtīgākajiem aktīviem, kas iemieso kvalitātes solījumu, garšas pieredzi un pircēju uzticību. Jo augstāka ir zīmola atpazīstamība, jo lielāks ir risks, ka šo vērtību centīsies izmantot konkurenti – apzināti vai netīši. Kāpēc pārtikas uzņēmumiem ir kritiski nozīmīgi savlaicīgi un pareizi izvēlēties zīmola aizsardzības instrumentus?
Mārketings
06:00, 17. Jūn. 2025
Tiešsaistes mārketings pēdējos gados ir būtiski mainījis uzņēmējdarbības vidi. Vairs nav nepieciešami lieli reklāmas budžeti, lai sasniegtu auditoriju – pietiek ar pārdomātu stratēģiju, radošumu un piemērotu rīku izvēli. Internets piedāvā plašas iespējas, un to veiksmīga izmantošana ir katra uzņēmēja rokās.
Mārketings
09:00, 3. Jūn. 2025
Preču zīmes reģistrācija ir būtisks solis jebkura zīmola aizsardzībā un attīstībā – tā ne tikai nostiprina uzņēmuma tiesības uz nosaukumu vai logotipu, bet arī kalpo kā juridisks instruments, kas ļauj aizsargāt zīmolu pret viltojumiem, negodīgu konkurenci un reputācijas aizskaršanu. Tomēr arī pareizi sagatavotam pieteikumam var sekot atteikuma paziņojums no reģistrācijas iestādes. Ko darīt, ja preču zīmes reģistrācija atteikta?
Mārketings
09:00, 16. Mai. 2025
Laba valsts pārvalde vairs nav iedomājama bez datu analītikas un personalizētas komunikācijas. Valsts ieņēmumu dienests (VID) šo principu aktīvi ievieš savā stratēģijā. Masu izsūtņu kampaņas nav tikai informatīvi paziņojumi – tās ir rūpīgi izstrādātas sistēmas, kas, izmantojot detalizētu uzvedības analīzi, palīdz mainīt sabiedrības attieksmi un rīcību nodokļu jautājumos. Kāda loma masu komunikācijā ir zinātniekiem? Un ko uzņēmumi var mācīties no VID?
Mārketings
09:00, 30. Apr. 2025
Lai gan dzīvojam laikmetā, kurā dominē personalizēta reklāma, plašai auditorijai domātā komunikācija joprojām ir ļoti nozīmīga. Sadarbība ar zinātniekiem, lielo datu analīze un jauno tehnoloģiju izmantošana ir atslēga uz masu komunikācijas efektivitāti mūsdienās.
Mārketings
06:00, 25. Apr. 2025
Dzenoties pēc skatījumiem sociālajos tīklos un pirkumiem tīmekļa vietnē, sekojot dažādu satura veidotāju padomiem, uzņēmumi nereti izmanto šķietami legālas metodes pircēja uzmanības piesaistīšanai, tomēr ne vienmēr tās ir ētiskas un godīgas pret pircējiem. Kāda prakse tiek uzskatīta par maldinošu, un kas jāatceras uzņēmējiem, tirgojot preces tiešsaistes veikalā?
Mārketings
06:00, 15. Apr. 2025
Ikviens uzņēmums, neatkarīgi no tā lieluma vai nozares, agri vai vēlu ir saskāries ar nepieciešamību mārketingu veidot no nulles. Tas nav vienkāršs uzdevums, tāpēc apskatām, kam pievērst uzmanību, būvējot savu mārketinga stratēģiju.
Mārketings
06:00, 7. Mar. 2025
Digitālajā vidē uzticība ir vairāk nekā tikai modes termins – tā ir fundamentāla zīmola un tā klientu attiecību sastāvdaļa. Sākot no lietotnes līdz mājaslapai, uzticēšanās balstās uz zīmola konsekvenci visos lietotāja mijiedarbības punktos. Ja lietotāja pieredze atgādina šķīvi ar nejauši sajauktām sastāvdaļām, tas ne tikai rada apjukumu, bet arī grauj uzticību. Klienti vēlas drošību, nevis pārsteigumus.
Mārketings
06:00, 14. Feb. 2025
Inovāciju sacensībās digitālie pakalpojumi strauji attīstās, taču uzticamība nereti paliek otrajā plānā. Rezultāts? Plaisa starp zīmolu un lietotājiem, kas var šķist tikpat dziļa kā kanjons. Uzticamība nav tikai viena no prasībām digitālā produkta izstrādē, tā ir emocionāla saikne, kas lietotājus vieno ar zīmolu. Bez tās pat visinovatīvākās funkcijas digitālajā produktā lietotājiem var izklausīties pēc tukšiem solījumiem.
Mārketings
06:00, 24. Jan. 2025
Mūsdienu pasaulē, kurā vides un sociālās problēmas kļūst arvien aktuālākas, uzņēmumiem un organizācijām ir jāpārveido savas inovāciju stratēģijas, lai veicinātu ilgtspēju. Ilgtspējīga ideju vadība ir kļuvusi par nozīmīgu elementu šajā procesā, nodrošinot, ka jaunās idejas un risinājumi ne tikai uzlabo uzņēmumu darbību, bet arī palīdz aizsargāt planētu un radīt vērtību sabiedrībai.
Uzņēmēji pastāvīgi meklē jaunas metodes, lai sasniegtu vēlamo mērķauditoriju digitālajā vidē. Viena no šādām metodēm ir raidieraksts jeb podkāsts – vienkāršs, bet joprojām ļoti efektīvs formāts. Podkāsti ir kļuvuši par neatņemamu mārketinga stratēģijas sastāvdaļu, īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem. Kā to ieviest savā uzņēmuma mārketinga stratēģijā?
Mārketings
06:00, 29. Nov. 2024
Reklāmas nogurums ir stāvoklis, kad patērētāji ikdienā saskaras ar pārlieku daudzām reklāmām un mārketinga ziņojumiem, kas rada vienaldzību pret piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem. Uzņēmējiem tā ir būtiska problēma, jo var ievērojami ietekmēt pārdošanas rezultātus un negatīvi ietekmēt zīmola tēlu. Kas to izraisa un kā to risināt?
Mārketings
06:00, 8. Nov. 2024
Ja agrāk intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģija tika uzskatīta, galvenokārt, par lielo uzņēmumu jautājumu, tad šodien katram uzņēmējam – no jaunuzņēmuma līdz globālai korporācijai – ir jāsaprot, ka efektīva intelektuālā īpašuma pārvaldība var būt izšķirošais faktors biznesa izaugsmei, drošībai un vērtībai. Kā tiešsaistē aizsargāt zīmolu un izvairīties no dārgām kļūdām?
Mārketings
09:00, 15. Okt. 2024
Lai arī daļa uzņēmumu izvēlas algot mārketinga speciālistu, kas veic publicitātes aktivitātes uzņēmuma sociālajos kontos, e-pastos un citur, šobrīd lielu popularitāti gūst arī sadarbība ar mārketinga aģentūrām. Kā izvēlēties savām vajadzībām atbilstošāko variantu?
Mārketings
06:00, 12. Sep. 2024