Ik gadu podkāstu klausījumi un lejupielāžu skaits aug apmēram par 20%, un pēc "Nielsen" prognozēm laika periodā no 2020. līdz 2023. gadam aplādes auditorija dubultosies. Latvijā pašreiz izveidoti ap 140 dažādu podkāstu, daļa no tiem ir klasiski radio raidījumi, citi – neatkarīgi producēti, kopumā sasniedzot ap 233 000 lokālo klausītāju.
Pēc "BSMS"/"Norstat" 2021. gadā veiktā pētījuma 44% Latvijas iedzīvotāju zina, kas ir podkāsts jeb aplāde, bet 52% pēdējā pusgada laikā nav klausījušies nevienu raidījumu, kas liek domāt, ka šis kanāls šeit vēl tikai attīstās. Datos balstītās mārketinga aģentūras "BSMS" vadītāja Inta Buša komentē, ka podkāsts ir rīks ar vairākām priekšrocībām.
Kad uzņēmumam nepieciešams podkāsts?
Vēlme dalīties
Ja uzņēmumam ir zināšanas, ar ko dalīties, iespējams, ir auditorija, kura sagaida saturu tieši konkrētajā nozarē vai nišā. Lai gan 52% aptaujāto podkāstus klausās, jo tie ir izklaidējoši (sevišķi svarīgi šis ir vīriešiem 57%, kamēr sievietēm – 46%), 39% vēlas uzzināt ko jaunu ("BSMS"/"Norstat", 2021.), un jāpiebilst, ka abas šīs motivācijas vienu otru neizslēdz. Podkāsts ir lielisks un gana vienkāršs rīks, ar kura palīdzību nodot informāciju.
Uzņēmuma tēla veidošana
Kā jebkurš komunikācijas kanāls un rīks, podkāstam ir jāiekļaujas kopējā uzņēmuma stratēģijā. Formalitātes līmenis, balss tembri, tēmas, aicinātie viesi, podkāsta vadītāji, identitāte un "džingls" – tie ir tikai daži no rīkiem, ar kuru palīdzību var "spēlēties". "Ir jābūt skaidrai vīzijai par podkāsta mērķi, taču tajā pašā laikā nevajag baidīties eksperimentēt un izmēģināt dažādas tehnikas, ieklausoties pašu klausītāju atsauksmēs un vēlmēs," norāda podkāsta "Tirgziņu Tērzes" vadītāja I. Buša. Kopumā, ja podkāsts veidots mērķtiecīgi un pārdomāti, tas noķer auditorijas uzmanību un ceļ zīmola atpazīstamību.
Kontaktu paplašināšana
Ja uzņēmums darbojas B2B sektorā, tad podkāsts var tikt izmantots kā veids, lai dibinātu un nostiprinātu attiecības ar sadarbības partneriem, ja B2C – ar gala patērētāju. T.s. "attiecību biznesos" tā var atbalstīt citus uzņēmumus, veidot jaunus kontaktus un nostiprināt esošos.
Šodien podkāsta producēšana ir daudz pieejamāka un vienkāršāka kā pirms pāris gadiem, tomēr tāpat ir vairāki jautājumi, kas iepriekš jāpārdomā, protams, sākot ar tā konceptu, auditoriju un formātu. Aplādes iespējams izplatīt tādās platformās kā "iTunes", "Spotify", "Google Play" un "Apple Podcast", un tieši pēdējais ar vairāk kā 2 milj. unikāliem podkāstiem pārliecinoši ieņem tirgus līdera pozīciju. "Apple Podcast" kā vadošajai platformai ir divreiz vairāk unikālo klausītāju un trīs reižu vairāk lejupielāžu kā to ir "Spotify", tomēr, protams, Latvijas uzņēmumiem ir nopietni jāpārdomā, vai konkurēt ar globālo tirgu, saturu veidojot, piemēram, angļu valodā, būtu pieeja, ko izvēlēties, vai tomēr labāk palikt lokāliem. Ņemot vērā pieejamās tehnoloģijas, patiesībā nekas neliedz uzņēmumiem iekļūt aplādes vidē, tomēr šodien klausītājs jau par pašsaprotamu pieņems, ka audio kvalitāte ir izcila un pats podkāsts – pārdomāti producēts.