Zīmola aizsardzība e-komercijas platformās
2021-12-23
Ieva Zvejsalniece, SIA "Intellectual Agency", patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma vērtētāja
Ja zīmols vai produkts ir veiksmīgs, agrāk vai vēlāk uzradīsies kāds, kurš gribēs to nokopēt, atdarināt vai arī izmantot tā reputāciju, lai piesaistītu klientus savam biznesam. Plaši pazīstamu preču zīmju īpašnieki, lai aizstāvētu savas tiesības, diemžēl ir spiesti pastāvīgi risināt intelektuālā īpašuma konfliktus. Kāda ir nemateriālo vērtību aizsardzības stratēģija?
Ikvienam uzņēmējam, lai maksimāli saglabātu savas priekšrocības tirgū un atgūtu investētos resursus, kas ieguldīti produktā, sākot jau ar idejas rašanās brīdi, eksperimentējot, riskējot un nemitīgi pilnveidojot produktu, ir pamatota vēlme aizsargāt radīto intelektuālo īpašumu. Pretējā gadījumā visas investīcijas produktu izstrādē, dizainā, mārketingā, reklāmās un pārdošanas veicināšanā tiek pakļautas lielam riskam.
Fiziskās lietas tiek aizsargātas, tās aizslēdzot, noslēpjot vai apdrošinot, tāpat arī nemateriālajām vērtībām ir sava aizsardzības stratēģija. Katram intelektuālā īpašuma veidam ir citas aizsardzības metodes. Preču zīmes un svarīgākos dizainparaugus vislabāk aizsargāt ar reģistrāciju. Tiesības uz patentu iegūst tikai šādā ceļā. Autortiesības rodas līdz ar darba tapšanu, un tās nav atsevišķi jāreģistrē. Savukārt komercnoslēpumus, kas sākotnēji ir pamatā ikvienam intelektuālajam īpašumam, aizsargā, parūpējoties par to nenonākšanu atklātībā, tajā skaitā slēdzot neizpaušanas līgumus.
Intelektuālā īpašuma tiesību uzraudzība – paša īpašnieka rokās
Ar intelektuālā īpašuma tiesību nostiprināšanu darbs nebeidzas. Nākamais solis ir tiesību uzraudzība un aizsardzība.
Šobrīd lielākā daļa tirdzniecības norit tiešsaistē, un drīzumā arvien vairāk darījumu notiks pat “meta realitātē”. Tādēļ uzņēmējiem nepieciešams parūpēties par savu intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzību attiecībā uz darījumiem tiešsaistē un, iespējams, pat virtuālajā vidē.
Problēma, ar ko bieži saskaras atpazīstamu zīmolu īpašnieki, ir preču viltošana, atdarināšana, neatļauta importēšana vai zīmola reputācijas izmantošana. Tas neattiecas tikai uz pašiem slavenākajiem zīmoliem – pietiek ar to, ka ražotājs ir gana atpazīstams savā nozarē, lai konkurenti sāktu izmantot attiecīgā zīmola vārdu klientu ievilināšanai savā veikalā.
Biežākie pārkāpumi, ar ko zīmolu īpašnieki saskaras
- Preču zīme vai tās svarīgas daļas tiek izmantotas domēna vārdā, kas ved uz konkurenta interneta vietni. Piemēram, nebūtu likumīgi lietot domēnu “nikebestoutlet.com”, lai pārdotu dažādus lētus apavus, pievilinot pircējus vietnei ar “Nike” preču zīmi.
Nelikumīgi būtu arī lietot domēna vārdus, kas ir citu uzņēmumu preču zīmes, arī tad, ja attiecīgajā vietnē tiek tirgotas konkrētā zīmola preces, bet preču zīmes īpašnieks nav devis atļauju šāda domēna reģistrācijai un lietošanai.
- Konkurentu interneta veikalā tiek reklamētas atpazīstama zīmola preces par neticami pievilcīgu cenu, bet, kad klienti vēlas tās iegādāties, parādās paziņojums, ka šis produkts ir beidzies, un tā vietā tiek piedāvāts alternatīvs, konkurējošs produkts. Tā ir negodīga konkurence, kas ir aizliegta.
- Starp citu, arī konkurenta zīmola kā “atslēgas vārda” (adwords) lietošana, piemēram, “Google” reklāmas kampaņā, var traktēt kā negodīgu konkurenci.
- E-komercijas platformās tiek izveidots veikals, kura nosaukumā ietverta cita uzņēmuma zīmola vārds vai tā būtiska sastāvdaļa, ja tās īpašnieks nav devis piekrišanu viņa preču zīmes lietošanai.
- E-komercijas platformās tiek tirgotas viltotas zīmola preces vai preces, kas nav paredzētas attiecīgajam tirgum, vai zīmols tiek lietots reklāmās, kas maldina patērētājus.
Kā aizsargāt zīmolu e-komercijas platformās?
Reklāmas nogurums ir stāvoklis, kad patērētāji ikdienā saskaras ar pārlieku daudzām reklāmām un mārketinga ziņojumiem, kas rada vienaldzību pret piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem. Uzņēmējiem tā ir būtiska problēma, jo var ievērojami ietekmēt pārdošanas rezultātus un negatīvi ietekmēt zīmola tēlu. Kas to izraisa un kā to risināt?
Mārketings
06:00, 8. Nov. 2024
Ja agrāk intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģija tika uzskatīta, galvenokārt, par lielo uzņēmumu jautājumu, tad šodien katram uzņēmējam – no jaunuzņēmuma līdz globālai korporācijai – ir jāsaprot, ka efektīva intelektuālā īpašuma pārvaldība var būt izšķirošais faktors biznesa izaugsmei, drošībai un vērtībai. Kā tiešsaistē aizsargāt zīmolu un izvairīties no dārgām kļūdām?
Mārketings
09:00, 15. Okt. 2024
Lai arī daļa uzņēmumu izvēlas algot mārketinga speciālistu, kas veic publicitātes aktivitātes uzņēmuma sociālajos kontos, e-pastos un citur, šobrīd lielu popularitāti gūst arī sadarbība ar mārketinga aģentūrām. Kā izvēlēties savām vajadzībām atbilstošāko variantu?
Mārketings
06:00, 12. Sep. 2024
Mūsdienās lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz datiem. Efektīvai klientu piesaistei nepieciešama rūpīga datu analīze, lai sasniegtu vēlamos mērķus. Kā nonākt līdz pārdomātai biznesa stratēģijai, analizējot datus?
Mārketings
09:00, 30. Aug. 2024
Mūsdienu konkurences apstākļos, kad labas idejas ir viegli nokopēt un atdarināt, produktu dizainu aizsardzība ir būtiska priekšrocība. Neatkarīgi no tā, vai dizains ir divdimensionāls (2D) vai trīsdimensionāls (3D), to var aizsargāt ar dizainparauga reģistrāciju. Kā to izdarīt?
Mārketings
06:00, 22. Aug. 2024
Vispārīgā datu aizsardzības regula, kas Eiropas Savienībā stājās spēkā 2018.gada 25.maijā, ir būtiski (un sāpīgi!) mainījusi digitālā mārketinga ainavu. Tika ieviestas stingras privātuma prasības, kas ievērojami apgrūtināja lietotāju informācijas vākšanu un apstrādi. Sīkdatnes kļuva mazāk efektīvas, reklāma sociālajos tīklos, tostarp “Meta” pasaulē, kļuva mazāk “mērķtiecīga”. Ko darīt šajos sarežģītajos apstākļos?
Mārketings
09:00, 15. Aug. 2024
Lai radītu lieliskas idejas, ir nepieciešams laiks, bet ideju realizācija mūsdienu apstākļos ir jāveic paātrinātā tempā, lai produkts vai pakalpojums klientus sasniegtu pēc iespējas ātrāk un iegūtu priekšrocības tirgū. Šajos apstākļos lieliski var izmantot slowstorming pieeju sistemātiskai un pārdomātai inovāciju vadībai un ātram inovāciju procesam.
Mārketings
06:00, 9. Aug. 2024
Reklāma ir spēcīgs instruments, kas var veidot viedokli, mainīt uzvedību un ietekmēt lēmumus. Tā ir klātesoša visos cilvēka dzīves aspektos – no televīzijas līdz sociālajiem plašsaziņas līdzekļiem. Tomēr ar lielu varu saistās arī liela atbildība. Kā reklāmas veidošanā neaizmirst par ētikas normām?
Mārketings
06:00, 26. Jūl. 2024
Komunikācijai uzņēmējdarbībā ir ļoti liela nozīme. Ne velti pārliecināšanas prasme ir viena no kompetencēm, kas mūsdienīgā vadītājā tiek vērtēta visaugstāk. Ja cilvēks ar mērķauditoriju vai darbiniekiem sazinās saistošā veidā, tad tie viennozīmīgi būs gatavi sekot paustajam viedoklim, iegādāties produktus vai pakalpojumus no konkrētā uzņēmuma vai nodibināt darba attiecības. Kā veiksmīgi virzīt komunikāciju?
Mārketings
06:00, 15. Jūl. 2024
Mūsdienās, kad tirgū nonākušās preces vai pakalpojumus nokopēt un atdarināt ir kļuvis ievērojami vieglāk un ātrāk, uzņēmēju vidū arvien aktuālāka kļūst produktu un iepakojumu dizainu aizsardzība. Proti, ir būtiski iegūt tiesības aizliegt konkurentiem kopēt veiksmīga produkta un iepakojuma dizainu.
Mārketings
06:00, 21. Jūn. 2024
Uzņēmumam, kas veic darījumus ar citiem uzņēmumiem (B2B), galvenais mārketinga uzdevums ir jaunu potenciālo klientu piesaistīšana. Tomēr lielākajai daļai uzņēmumu ar mārketinga palīdzību neizdodas sasniegt izmērāmus un jēgpilnus rezultātus. Kāpēc tā? Kā mazi un vidēji uzņēmumi var būtiski palielināt mārketinga ietekmi un panākt labus rezultātus?
Mārketings
06:00, 31. Mai. 2024
Pārliecinošas uzstāšanās prasmes ir būtisks elements jebkura vadītāja arsenālā. Spēja pārliecināt un iedvesmot publiku ir nepieciešama jebkurā jomā, lai veiksmīgi vadītu gan nelielas komandas, gan lielas organizācijas.
Klausies
Mārketings
06:00, 24. Mai. 2024
Uzņēmējiem, dizaineriem un radošām personām bieži vien rodas jautājums par efektīvāko veidu, kā nodrošināt sava dizaina aizsardzību. Kādos gadījumos nepietiek vien ar autortiesībām un kā reģistrēt savu dizainparaugu Latvijā?
Mārketings
06:00, 3. Mai. 2024
Apģērbs ir viena no spēcīgākajām neverbālās komunikācijas izpausmēm, tas runā un stāsta par cilvēku, pirms vēl pagūts izveidot acu kontaktu un sasveicināties. Vizuālais tēls ir tas, ko smadzenes novērtē automātiski, savukārt prāts analizē, klasificē un sintezē neatkarīgi no tā, vai cilvēks pats to vēlas vai nē. Paralēli tādi paši procesi norisinās arī citu cilvēku prātos. Kā ģērbties, lai radītu patīkamu pirmo iespaidu?
Mārketings
06:00, 19. Apr. 2024
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Klausies
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024