Zīmola reputācijas paaugstināšanas stratēģija
2021-10-15
Linda Zaikovska-Daukste, dizaina aģentūras “UXDA” līdzīpašniece
Kas ikvienā uzņēmumā ir visvērtīgākais, ko var būvēt un attīstīt 20 gadus, taču sabojāt piecās minūtēs? Tā ir zīmola reputācija. Nesen dzirdēts stāsts, kad uzņēmums bija zaudējis visu – aprīkojumu, finanses, biroju, darbiniekus – un tomēr veiksmīgi atgriezās biznesā. Tas nebija brīnums. Šim uzņēmumam palīdzēja spēcīga zīmola reputācija. Klienti pieprasīja un bija tik ļoti iemīļojuši šo produktu, ka bija gatavi gaidīt, kamēr uzņēmums atsāks ražošanu.
Ko nozīmē zīmola reputācija?
Zīmola reputācija nosaka to, kā klienti, citas ieinteresētās personas un tirgus kopumā uztver konkrēto uzņēmumu, produktu vai pakalpojumu. Tas ir ar produktu un klientu apkalpošanu saistīts pieredzes, ideju un emociju kopums – tas, ko sagaida potenciālais vai kādu pieredzi piedzīvo esošais klients, iegādājoties un izmantojot uzņēmuma preci vai pakalpojumu, kā arī saņemot pēcpārdošanas servisu. Tas ietver visu, sākot ar zīmola servisa kvalitāti līdz uzņēmuma attieksmei pret klientiem un darbiniekiem, ko tas apzināti vai neapzināti pauž publiski pieejamos kanālos.
Lieliska zīmola reputācija parāda patērētāju uzticību tam un viņu pārliecinātību par tā sniegto produktu vai pakalpojumu. Tādējādi zīmols ir ikvienas nobriedušas organizācijas visvērtīgākais aktīvs – tā reputācijas kaitējums ir galvenais riska faktors uzņēmumu vadītājiem visā pasaulē. Saskaņā ar “Deloitte” pētījumu 88% vadītāju uztver reputācijas risku kā galveno biznesa izaicinājumu.
Daudziem šķiet, ka zīmols sākas ar logotipa izstrādi, bet tas nav pareizi. Ir svarīgi saprast, ka zīmola reputāciju veido tā nozīmīgums, kurš rezonē ar patērētājiem un veido emocionālu saikni, kas atšķir šī zīmola produktu vai piedāvāto pakalpojumu no konkurentiem. Spilgts dizains vai citi vizuālie elementi ir tikai viens no gandrīz simts veidiem, kā nodot šo nozīmi saviem patērētājiem. “Apple”, “Nike” un citi pazīstami zīmoli šo nozīmi nodod nevis ar skaistu zīmola logotipu, bet plašu kontekstu, kas saistīts ar to.
Lielo zīmolu paraugs
Kā “Apple”, “Nike”, “Mastercard” vai “Dove” zīmoli ir kļuvuši par ikoniskiem? Kāds ir to veiksmes noslēpums? Protams, šo zīmolu produktiem ir iespaidīgs dizains, tie ir draudzīgi lietotājam un kvalitatīvi izstrādāti, taču ir kaut kas vairāk, kas padara tos tik īpašus, – kaut kas atšķir tos no konkurentu pārpilnības:
- “Apple” atraisa cilvēkos radošumu, neņemot vērā bailes izcelties no pūļa;
- “Nike” atbrīvo cilvēkudrosmi sasniegt mērķus, kuriem tie tic, neņemot vērā visas pasaules pretestību;
- “Mastercard” veicina vēlmi pēc nenovērtējamas pieredzes, neraugoties uz ieguldītajiem centieniem un naudu;
- “Dove” atraisa cilvēku patieso skaistumu un pašcieņu, neņemot vērā spiedienu ievērot standarta skaistuma stereotipus.
Minēto zīmolu vēstījumi uzrunā jebkura sirdi, jo skar mūsu cilvēcisko pusi un iedvesmo. Šie zīmoli uztver klientus nevis kā peļņas avotu, bet gan kā cilvēkus un veido humānāku komunikāciju.
Nav viegli nodot auditorijai zīmola vērtības. Tam nepieciešama dvēsele, lai sasniegtu un iegūtu klientu piekrišanu, atbalstu un uzticību. Zīmola reputācijas veidošana vienmēr ir ilgs process, un tas var aizņemt pat vairākus gadus.
Cilvēkcentrēti zīmoli ļauj klientiem justies citādi, tādējādi radot pilnīgi jaunu pieredzes kvalitāti. Vienīgais veids, kā sasniegt šo līmeni, ir izveidot dziļu emocionālu saikni ar klientiem un likt viņiem justies īpašiem.
Reklāmas nogurums ir stāvoklis, kad patērētāji ikdienā saskaras ar pārlieku daudzām reklāmām un mārketinga ziņojumiem, kas rada vienaldzību pret piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem. Uzņēmējiem tā ir būtiska problēma, jo var ievērojami ietekmēt pārdošanas rezultātus un negatīvi ietekmēt zīmola tēlu. Kas to izraisa un kā to risināt?
Mārketings
06:00, 8. Nov. 2024
Ja agrāk intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģija tika uzskatīta, galvenokārt, par lielo uzņēmumu jautājumu, tad šodien katram uzņēmējam – no jaunuzņēmuma līdz globālai korporācijai – ir jāsaprot, ka efektīva intelektuālā īpašuma pārvaldība var būt izšķirošais faktors biznesa izaugsmei, drošībai un vērtībai. Kā tiešsaistē aizsargāt zīmolu un izvairīties no dārgām kļūdām?
Mārketings
09:00, 15. Okt. 2024
Lai arī daļa uzņēmumu izvēlas algot mārketinga speciālistu, kas veic publicitātes aktivitātes uzņēmuma sociālajos kontos, e-pastos un citur, šobrīd lielu popularitāti gūst arī sadarbība ar mārketinga aģentūrām. Kā izvēlēties savām vajadzībām atbilstošāko variantu?
Mārketings
06:00, 12. Sep. 2024
Mūsdienās lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz datiem. Efektīvai klientu piesaistei nepieciešama rūpīga datu analīze, lai sasniegtu vēlamos mērķus. Kā nonākt līdz pārdomātai biznesa stratēģijai, analizējot datus?
Mārketings
09:00, 30. Aug. 2024
Mūsdienu konkurences apstākļos, kad labas idejas ir viegli nokopēt un atdarināt, produktu dizainu aizsardzība ir būtiska priekšrocība. Neatkarīgi no tā, vai dizains ir divdimensionāls (2D) vai trīsdimensionāls (3D), to var aizsargāt ar dizainparauga reģistrāciju. Kā to izdarīt?
Mārketings
06:00, 22. Aug. 2024
Vispārīgā datu aizsardzības regula, kas Eiropas Savienībā stājās spēkā 2018.gada 25.maijā, ir būtiski (un sāpīgi!) mainījusi digitālā mārketinga ainavu. Tika ieviestas stingras privātuma prasības, kas ievērojami apgrūtināja lietotāju informācijas vākšanu un apstrādi. Sīkdatnes kļuva mazāk efektīvas, reklāma sociālajos tīklos, tostarp “Meta” pasaulē, kļuva mazāk “mērķtiecīga”. Ko darīt šajos sarežģītajos apstākļos?
Mārketings
09:00, 15. Aug. 2024
Lai radītu lieliskas idejas, ir nepieciešams laiks, bet ideju realizācija mūsdienu apstākļos ir jāveic paātrinātā tempā, lai produkts vai pakalpojums klientus sasniegtu pēc iespējas ātrāk un iegūtu priekšrocības tirgū. Šajos apstākļos lieliski var izmantot slowstorming pieeju sistemātiskai un pārdomātai inovāciju vadībai un ātram inovāciju procesam.
Mārketings
06:00, 9. Aug. 2024
Reklāma ir spēcīgs instruments, kas var veidot viedokli, mainīt uzvedību un ietekmēt lēmumus. Tā ir klātesoša visos cilvēka dzīves aspektos – no televīzijas līdz sociālajiem plašsaziņas līdzekļiem. Tomēr ar lielu varu saistās arī liela atbildība. Kā reklāmas veidošanā neaizmirst par ētikas normām?
Mārketings
06:00, 26. Jūl. 2024
Komunikācijai uzņēmējdarbībā ir ļoti liela nozīme. Ne velti pārliecināšanas prasme ir viena no kompetencēm, kas mūsdienīgā vadītājā tiek vērtēta visaugstāk. Ja cilvēks ar mērķauditoriju vai darbiniekiem sazinās saistošā veidā, tad tie viennozīmīgi būs gatavi sekot paustajam viedoklim, iegādāties produktus vai pakalpojumus no konkrētā uzņēmuma vai nodibināt darba attiecības. Kā veiksmīgi virzīt komunikāciju?
Mārketings
06:00, 15. Jūl. 2024
Mūsdienās, kad tirgū nonākušās preces vai pakalpojumus nokopēt un atdarināt ir kļuvis ievērojami vieglāk un ātrāk, uzņēmēju vidū arvien aktuālāka kļūst produktu un iepakojumu dizainu aizsardzība. Proti, ir būtiski iegūt tiesības aizliegt konkurentiem kopēt veiksmīga produkta un iepakojuma dizainu.
Mārketings
06:00, 21. Jūn. 2024
Uzņēmumam, kas veic darījumus ar citiem uzņēmumiem (B2B), galvenais mārketinga uzdevums ir jaunu potenciālo klientu piesaistīšana. Tomēr lielākajai daļai uzņēmumu ar mārketinga palīdzību neizdodas sasniegt izmērāmus un jēgpilnus rezultātus. Kāpēc tā? Kā mazi un vidēji uzņēmumi var būtiski palielināt mārketinga ietekmi un panākt labus rezultātus?
Mārketings
06:00, 31. Mai. 2024
Pārliecinošas uzstāšanās prasmes ir būtisks elements jebkura vadītāja arsenālā. Spēja pārliecināt un iedvesmot publiku ir nepieciešama jebkurā jomā, lai veiksmīgi vadītu gan nelielas komandas, gan lielas organizācijas.
Klausies
Mārketings
06:00, 24. Mai. 2024
Uzņēmējiem, dizaineriem un radošām personām bieži vien rodas jautājums par efektīvāko veidu, kā nodrošināt sava dizaina aizsardzību. Kādos gadījumos nepietiek vien ar autortiesībām un kā reģistrēt savu dizainparaugu Latvijā?
Mārketings
06:00, 3. Mai. 2024
Apģērbs ir viena no spēcīgākajām neverbālās komunikācijas izpausmēm, tas runā un stāsta par cilvēku, pirms vēl pagūts izveidot acu kontaktu un sasveicināties. Vizuālais tēls ir tas, ko smadzenes novērtē automātiski, savukārt prāts analizē, klasificē un sintezē neatkarīgi no tā, vai cilvēks pats to vēlas vai nē. Paralēli tādi paši procesi norisinās arī citu cilvēku prātos. Kā ģērbties, lai radītu patīkamu pirmo iespaidu?
Mārketings
06:00, 19. Apr. 2024
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Klausies
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024