Zīmola reputācijas paaugstināšanas stratēģija
2021-10-15
Linda Zaikovska-Daukste, dizaina aģentūras “UXDA” līdzīpašniece
Kas ikvienā uzņēmumā ir visvērtīgākais, ko var būvēt un attīstīt 20 gadus, taču sabojāt piecās minūtēs? Tā ir zīmola reputācija. Nesen dzirdēts stāsts, kad uzņēmums bija zaudējis visu – aprīkojumu, finanses, biroju, darbiniekus – un tomēr veiksmīgi atgriezās biznesā. Tas nebija brīnums. Šim uzņēmumam palīdzēja spēcīga zīmola reputācija. Klienti pieprasīja un bija tik ļoti iemīļojuši šo produktu, ka bija gatavi gaidīt, kamēr uzņēmums atsāks ražošanu.
Ko nozīmē zīmola reputācija?
Zīmola reputācija nosaka to, kā klienti, citas ieinteresētās personas un tirgus kopumā uztver konkrēto uzņēmumu, produktu vai pakalpojumu. Tas ir ar produktu un klientu apkalpošanu saistīts pieredzes, ideju un emociju kopums – tas, ko sagaida potenciālais vai kādu pieredzi piedzīvo esošais klients, iegādājoties un izmantojot uzņēmuma preci vai pakalpojumu, kā arī saņemot pēcpārdošanas servisu. Tas ietver visu, sākot ar zīmola servisa kvalitāti līdz uzņēmuma attieksmei pret klientiem un darbiniekiem, ko tas apzināti vai neapzināti pauž publiski pieejamos kanālos.
Lieliska zīmola reputācija parāda patērētāju uzticību tam un viņu pārliecinātību par tā sniegto produktu vai pakalpojumu. Tādējādi zīmols ir ikvienas nobriedušas organizācijas visvērtīgākais aktīvs – tā reputācijas kaitējums ir galvenais riska faktors uzņēmumu vadītājiem visā pasaulē. Saskaņā ar “Deloitte” pētījumu 88% vadītāju uztver reputācijas risku kā galveno biznesa izaicinājumu.
Daudziem šķiet, ka zīmols sākas ar logotipa izstrādi, bet tas nav pareizi. Ir svarīgi saprast, ka zīmola reputāciju veido tā nozīmīgums, kurš rezonē ar patērētājiem un veido emocionālu saikni, kas atšķir šī zīmola produktu vai piedāvāto pakalpojumu no konkurentiem. Spilgts dizains vai citi vizuālie elementi ir tikai viens no gandrīz simts veidiem, kā nodot šo nozīmi saviem patērētājiem. “Apple”, “Nike” un citi pazīstami zīmoli šo nozīmi nodod nevis ar skaistu zīmola logotipu, bet plašu kontekstu, kas saistīts ar to.
Lielo zīmolu paraugs
Kā “Apple”, “Nike”, “Mastercard” vai “Dove” zīmoli ir kļuvuši par ikoniskiem? Kāds ir to veiksmes noslēpums? Protams, šo zīmolu produktiem ir iespaidīgs dizains, tie ir draudzīgi lietotājam un kvalitatīvi izstrādāti, taču ir kaut kas vairāk, kas padara tos tik īpašus, – kaut kas atšķir tos no konkurentu pārpilnības:
- “Apple” atraisa cilvēkos radošumu, neņemot vērā bailes izcelties no pūļa;
- “Nike” atbrīvo cilvēkudrosmi sasniegt mērķus, kuriem tie tic, neņemot vērā visas pasaules pretestību;
- “Mastercard” veicina vēlmi pēc nenovērtējamas pieredzes, neraugoties uz ieguldītajiem centieniem un naudu;
- “Dove” atraisa cilvēku patieso skaistumu un pašcieņu, neņemot vērā spiedienu ievērot standarta skaistuma stereotipus.
Minēto zīmolu vēstījumi uzrunā jebkura sirdi, jo skar mūsu cilvēcisko pusi un iedvesmo. Šie zīmoli uztver klientus nevis kā peļņas avotu, bet gan kā cilvēkus un veido humānāku komunikāciju.
Nav viegli nodot auditorijai zīmola vērtības. Tam nepieciešama dvēsele, lai sasniegtu un iegūtu klientu piekrišanu, atbalstu un uzticību. Zīmola reputācijas veidošana vienmēr ir ilgs process, un tas var aizņemt pat vairākus gadus.
Cilvēkcentrēti zīmoli ļauj klientiem justies citādi, tādējādi radot pilnīgi jaunu pieredzes kvalitāti. Vienīgais veids, kā sasniegt šo līmeni, ir izveidot dziļu emocionālu saikni ar klientiem un likt viņiem justies īpašiem.
Uzņēmējiem, dizaineriem un radošām personām bieži vien rodas jautājums par efektīvāko veidu, kā nodrošināt sava dizaina aizsardzību. Kādos gadījumos nepietiek vien ar autortiesībām un kā reģistrēt savu dizainparaugu Latvijā?
Mārketings
06:00, 3. Mai. 2024
Apģērbs ir viena no spēcīgākajām neverbālās komunikācijas izpausmēm, tas runā un stāsta par cilvēku, pirms vēl pagūts izveidot acu kontaktu un sasveicināties. Vizuālais tēls ir tas, ko smadzenes novērtē automātiski, savukārt prāts analizē, klasificē un sintezē neatkarīgi no tā, vai cilvēks pats to vēlas vai nē. Paralēli tādi paši procesi norisinās arī citu cilvēku prātos. Kā ģērbties, lai radītu patīkamu pirmo iespaidu?
Mārketings
06:00, 19. Apr. 2024
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024
Publiskajā telpā plaši izskanējusi kritika par sociālo tīklu “Facebook” un “Instagram” jauno praksi – maksas piemērošanu par pakalpojuma lietošanu bez reklāmām. Kā vērtējama šī prakse? Vai sociālie tīkli drīkst šādi rīkoties?
Klausies
Mārketings
06:00, 21. Mar. 2024
Ar sīkdatnēm jeb cookies saskaramies katru dienu, apmeklējot visdažādākās mājaslapas. Ikvienam mājaslapas lietotājam ir iespējams izvēlēties, kādām sīkdatnēm piekrist un kādām – nē. Kas jāņem vērā, saskaroties ar sīkdatņu politiku?
Mārketings
06:00, 12. Mar. 2024
Dinamiskā un konkurētspējīgā uzņēmējdarbības vidē uzņēmumi pastāvīgi meklē veidus, kā atšķirties un piesaistīt patērētāju uzmanību. Viens no spēcīgiem instrumentiem, kas ir pierādījis savu spēju mainīt spēles noteikumus, ir dizaina izmantošanas stratēģija, kas atbalsta uzņēmuma misiju un mērķus.
Mārketings
06:00, 1. Feb. 2024
Izveidojot unikālu dizainu produktam – preces vai pakalpojuma noformējumam –, rodas jautājums, kā to vislabāk aizsargāt pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu.
Mārketings
09:00, 11. Jan. 2024
Daudzu uzņēmumu komunikācijas stratēģija ir saistīta ar satura veidošanu “Instagram”. Tas palīdz sasniegt uzņēmuma mērķus, piesaistot auditorijas uzmanību dažādu produktu vai pakalpojumu iegādei. Lai gan jāatzīst, ka šobrīd pēc daudzu algoritmu maiņas “Instagram” vide ir ievērojami mainījusies, proti, ne visu auditoriju ir iespējams sasniegt. Tas nozīmē, ka liela daļa sekotāju vairs neredz visus jaunākos ierakstus. Vai kontaktu pirkšana šo problēmu atrisinātu?
Mārketings
14:00, 12. Dec. 2023
Sadarbība ar influenceriem ar katru dienu uzņem apgriezienus. Pēc Eiropas Parlamenta datiem sešu gadu laikā influenceru mārketinga tirgus ir pieaudzis par vēl nepieredzētiem 700% – no 1,7 mljrd. ASV dolāru 2016.gadā līdz 13,8 mljrd. ASV dolāru 2021.gadā. 2023.gadā pieaugumam vajadzētu būt par vēl 15%. Ņemot vērā reklāmas akluma tendenci, kā arī “Meta” piedāvātās jaunās reklāmas bloķēšanas iespējas un vispārējo mērķtiecīgas reklāmas vājināšanos Eiropas Savienībā, ir saprotams, ka influenceru mārketingam tiek pievērsta liela uzmanība. Kā izvērtēt potenciālo sadarbības partneri – influenceri?
Mārketings
06:00, 6. Dec. 2023
Pēdējie pieci gadi ir bijuši izaicinājumu pilni gan mārketinga speciālistiem, gan reklāmdevējiem, un visi ir vienisprātis – reklāma vairs nav tāda, kāda tā bija agrāk. Reizēm mārketinga speciālists jūtas tā, it kā ar naudu kurinātu krāsni, – tiek tērēta milzīga naudas summa, bet rezultāti ir, maigi izsakoties, apšaubāmi. Vai taisnība, ka reklāmas efektivitāte ir samazinājusies, vai arī mēs vienkārši vēl neesam apguvuši “jaunus trikus”? Ja tā tiešām ir samazinājusies, kāds ir iemesls un kā uzlabot tās efektivitāti?
Mārketings
06:00, 30. Nov. 2023
Pie dažādu zīmolu vārdiem nereti manāms apzīmējums ®. Tas apzīmē reģistrētu preču zīmi, bet vai jālieto vienmēr? Kādos gadījumos izmanto šo apzīmējumu?
Mārketings
06:00, 3. Nov. 2023
Laikā, kad praktiski jebkurš var piekļūt sociālajiem tīkliem un izvietot tur saturu, daloties ar pieredzi, viedokli vai sasniegumiem, svarīgi saprast organizācijas kā medija lomu. Kad organizācija kļūst par mediju? Kādi ir svarīgākie komunikācijas kanāli?
Klausies
Mārketings
06:00, 20. Okt. 2023
Ieraugot “Nike” simbolu, “Netflix” sarkanos burtus vai izdzirdot vārdu “McDonald’s”, patērētāja prātā projicējas skaidra aina – šo produktu izcelsme, īpašības un radītās emocijas. Apzīmējumi, ko uzņēmumi lieto, lai atšķirtu un izceltu savas preces vai pakalpojumus, var tikt aizsargāti kā preču zīmes.
Mārketings
06:00, 10. Okt. 2023
Pirmais iespaids ir svarīgs aspekts mūsu ikdienas dzīvē – ne tikai profesionālajā, bet arī personīgajā. Tas var ietekmēt mūsu attiecības, karjeru un vispārējo dzīves kvalitāti. Kā radīt veiksmīgu pirmo iespaidu prezentācijās, lietišķajās sarunās un ikdienas dzīvē? Kāpēc tas ir tik būtiski?
Ja tiktu jautāts, kas uzņēmumā ir vērtīgāks – nemateriālās vai materiālās lietas -, 90% uzņēmumu atbildētu, ka nemateriālā vērtība ievērojami pārsniedz materiālo.
Mārketings
06:00, 8. Sep. 2023