Biznesa pārtraukuma apdrošināšana – ko tas nozīmē?
2021-11-01
Ilze Pāne - Brodsgarda, SIA "IIZI Brokers", Korporatīvās daļas vadītāja
Daudzos uzņēmumos īpaši aktualizējies jautājums par biznesa nepārtrauktību. Arī viena no pasaules vadošajām apdrošināšanas kompānijām “Allianz Global Corporate & Specialty” aptaujājusi vairākus tūkstošus risku pārvaldības ekspertu, lai noskaidrotu šāgada galvenos riskus uzņēmējiem, – likumsakarīgi, ka šogad par būtiskāko risku tiek uzskatīta pandēmija. Labā ziņa – pret biznesa pārtraukšanas risku arī šobrīd ir iespējams apdrošināties.
Ko var un ko nevar apdrošināt?
Latvijā un pasaulē arvien biežāk uzņēmēji savam sirdsmieram izvēlas biznesa pārtraukuma apdrošināšanu. Tā ir uzņēmuma fiksēto izdevumu, mainīgo izmaksu un negūtās peļņas atlīdzināšana līdz īpašuma, darbības atjaunošanai. Jau pieminētajā “Allianz” pētījuma aptaujās uzņēmēji minējuši šādus būtiskus riskus:
- pandēmijas uzliesmojumi un to izraisītās sekas, piemēram, darbaspēka veselības apdraudējums, pārvietošanās ierobežojumi, – norādījuši 59% aptaujāto;
- kiberincidenti, piemēram, informācijas tehnoloģiju kļūmes, datu pārkāpumi, – 46%;
- dabas katastrofas, piemēram, vētra, plūdi, zemestrīce, ugunsgrēks, – 31%;
- uguns un sprādziena risks, – 16%.
Biznesa nepārtrauktību ir būtiski izvērtēt kontekstā ar katru risku – īpašums, iekārtu salūšana, civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas kā trešās puses zaudējumi, kiberincidenti, veselības apdrošināšana Covid-19 kontekstā –, izprotot katra uzņēmuma saimnieciskās darbības procesus, tā pamata biznesa ienākumu ģenerētāju un iespējamo risku iestāšanos.
Nereti uzņēmumi kļūdaini domā: ja, piemēram, tas nodarbojas ar ražošanu, tad, apdrošinot telpas, iekārtas, kur tiek ražota produkcija, kā arī transportu, ar ko produkcija tiek piegādāta, biznesa pārtraukuma risks ir nosegts. Taču jāsaprot, ka ar iepriekš minētajiem apdrošinātajiem riskiem var nebūt pietiekami, jo tiks segti sākotnējie zaudējumi, kas nodarīti īpašumam, iekārtām un transportam, bet izrietošie finansiālie zaudējumi, kas radīsies no tā, ka jāapstādina ražotne, lai atjaunotu īpašumu vai iekārtas, netiks segti.
Īpaši jāvērš uzmanība uz biznesa pārtraukuma apdrošināšanu kā vides ilgtspējas faktoru. Ar labākās prakses uzņēmuma risku pārvaldību – uzņēmējdarbības apdrošināšanu – var rūpēties par ilgtspēju.
Valdes locekļa statuss uzņēmumā nav tikai ieraksts komercreģistrā – tas sevī ietver arī reālu atbildību, īpaši nodokļu jomā. Kādos gadījumos Valsts ieņēmumu dienests var atzīt personu par riska personu, un kā rīkoties, lai no šāda statusa izvairītos?
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Mai. 2025
Valdes loceklim savu darba pienākumu veikšanai rodas dažādi izdevumi. Kādi izdevumi tiek uzskatīti par uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem, bet kādi – par valdes locekļa labumu, kam jāpiemēro attiecīgi nodokļi? Piemēram, vai dārga uzvalka iegāde uzskatāma par reprezentācijas izdevumiem, ja valdes loceklim jādodas vizītē pie Valsts prezidenta?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Mai. 2025
Nereti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļvietnē parādās informācija par kvalitātei neatbilstošas preces atsaukumu. Kā rīkoties uzņēmumam, ja tas iegādājies preci, kuru PTAC ir atsaucis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Mai. 2025
Pārmaiņu vadības kontekstā viens no populārākajiem un pretrunīgākajiem konceptiem ir “cilvēku pretestība”. Tomēr tā vietā, lai jautātu “kā samazināt pretestību?”, vērtīgāk būtu apskatīt, kāpēc rodas pretestība un kā to vadīt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mai. 2025
Reputācija ir viens no būtiskākajiem uzņēmuma nemateriālajiem aktīviem, kas ļauj piesaistīt un noturēt klientus, darbiniekus, investīcijas, kā arī sekmēt tā attīstību un konkurētspēju. Nepatiesas informācijas vai neglaimojošu ziņu izplatīšana var ne tikai samazināt uzņēmuma finanšu rādītājus, bet pat novest pie nespējas turpināt darbību. Vai tiešām internetā drīkst publicēt jebko? Kā cīnīties pret nomelnojošu ziņu izplatīšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Apr. 2025
Konflikti ierauj uzņēmējus dārgās un ilgstošās tiesvedībās, noved pie peļņas samazināšanās un pat zaudējumiem. “Principa vadīts” konflikts var apturēt uzņēmuma attīstību un veicināt tirgus nišas zaudēšanu. Kā risināt konfliktus tā, lai pēc iespējas mazāk kaitētu uzņēmumam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2025
Iekšējais audits ir būtiska organizācijas pārvaldības un kontroles sastāvdaļa. Tas palīdz nodrošināt, ka uzņēmuma procesi ir efektīvi, atbilst normatīvajiem aktiem un veicina risku vadības izveidi. Kādi ir iekšējā audita pamatprincipi un kāpēc tas nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 28. Apr. 2025
Valdes loceklim jārīkojas kā krietnam un rūpīgam saimniekam, bet kā savlaicīgi parūpēties, ka nākotnē pret viņu netiks vērsta prasība par zaudējumu piedziņu, jo viņš tāds nav bijis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Apr. 2025
Atbilstoši Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvai uzņēmumiem, uz kuriem attiecas tās prasības, ir obligāti jāveic dubultā būtiskuma novērtējums. Dubultā būtiskuma pieeja ļauj novērtēt gan uzņēmuma ietekmi uz vidi un sabiedrību, gan to, kā ārējie faktori var ietekmēt pašu uzņēmumu. Ko nozīmē “dubultais būtiskums”, kādas ietekmes un riski ir jāizvērtē?
Uzņēmuma vadība
10:00, 14. Apr. 2025
Vieni uzņēmējus uzskata par drosmīgiem cilvēkiem, jo viņi uzņemas riskus. Citi savukārt uzskata, ka uzņēmēji ir ļoti pragmatiski cilvēki, jo savus riskus ir izvērtējuši. Lai vai kā – jautājums par riskiem un risku vadību parādās gan biznesa plānos, gan vadības sanāksmēs, gan mācību grāmatās. Šajā rakstā piedāvājam trīs skatījumus uz šo svarīgo tēmu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 11. Apr. 2025
Sagatavotie Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NTPAL) grozījumi virknei mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem radījuši bažas par to, ka grozījumi radīs papildu administratīvo slogu un ierobežos brīvo konkurenci. Konkurences padomes (KP) Negodīgas tirdzniecības prakses novēršanas nodaļas vadītājas Sanitas Uljanes sagatavotajā publikācijā skaidrots, ko grozījumi nozīmēs praksē.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Apr. 2025
Lasītājs jautā: Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.2panta 2.daļā noteikts, ka publiskas personas īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošais autotransports izmantojams tikai darba pienākumu pildīšanai. Vai šie autotransporta izmantošanas noteikumi attiecas uz pašvaldības kapitālsabiedrībām, tostarp uz valdi? Vai pašvaldības kapitālsabiedrība ir “publiska persona”?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Apr. 2025
Būtisks un bieži lietots termins ilgtspējas tiesību aktos ir “vērtības ķēde”. Kas tā ir, ko ietver un kā to pielietot praktiski?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Apr. 2025
Konkurentu analīze ir būtisks solis uzņēmējdarbībā, kas palīdz noteikt tirgus tendences, identificēt iespējas un draudus, kā arī izstrādāt efektīvas stratēģijas uzņēmuma izaugsmei. Kā pareizi analizēt konkurentus, kuri aspekti ir vissvarīgākie un kā izmantot iegūto informāciju biznesa attīstībai?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Apr. 2025
Ir pagājis vairāk nekā pusgads, kopš pārtikas mazumtirgotājiem cenu zīmēs jānorāda produktu ražotājvalsts. Ne visi tirgotāji bijuši mierā ar jauno prasību, norādot, ka tas rada lieku administratīvo slogu. Par izmaiņām atbildīgā Zemkopības ministrija (ZM) skaidro, kādēļ tās bija nepieciešamas un ko darīt pārtikas mazumtirgotājiem, lai šis uzdevums nekļūtu nepanesams.
Uzņēmuma vadība
09:00, 1. Apr. 2025