Deviņi soļi uzņēmuma dizaina brieduma paaugstināšanai
2023-12-27
Linda Zaikovska-Daukste, dizaina aģentūras “UXDA” līdzīpašniece
Kas atšķir dizaina ziņā attīstītākus uzņēmumus no mazāk attīstītiem, un kā tie ar dizaina palīdzību veicina uzņēmējdarbību? Viss ir atkarīgs no dizaina lomas uzņēmumā.
Zemākajā dizaina brieduma līmenī dizaineru darbs un atbildība robežojas ar dizaina ekrānu izveidi. Dizaina uzmanības centrā ir īstermiņa mērķis – kā padarīt produktu vai iepakojumu skaistāku. Tas atrodas uzņēmējdarbības perifērijā, bet tā loma uzņēmumā nav saistīta ar galvenajiem uzņēmējdarbības procesiem. Dizaineru ieteikumi un idejas uzņēmumā bieži vien nav pārlieku svarīgas, un pastāv neatbilstība starp to, ko produktu dizaineri rada, un to, ko izstrādātāji veido.
Uzņēmumos ar augstāko dizaina brieduma līmeni dizains ir uzņēmējdarbības stratēģijas elements. Produktu dizaina mērķis ir risināt uzņēmuma un klientu problēmas. Šāds domāšanas veids rada ilgtermiņa priekšrocības, jo dizains tiek veidots, lai sniegtu klientiem vērtību, nevis tikai uzlabotu produkta vai iepakojuma izskatu. Šajos uzņēmumos dizaineru atbildība un ietekme ir daudz plašāka, un viņu darbība ir tieši saistīta ar stratēģiskajiem procesiem. Produktu dizains ir uzņēmējdarbības centrā.
Vienīgais veids, kā virzīt uzņēmumu uz augstāko dizaina brieduma līmeni, ir izprast dizaina nozīmīgumu un pārvietot to uz biznesa stratēģijas līmeni. To spēj uzņēmuma komandas, kas sadarbojas, integrē šo pieeju un veic izpētes.
Kā attīstīt uzņēmuma dizaina briedumu?
Nenobrieduši uzņēmumi galvenokārt koncentrējas uz redzamajiem dizaina aspektiem, piemēram, digitālo produktu ekrāniem, reklāmas dizainu un citiem mārketinga līdzekļiem. Lai panāktu progresu, komandām ir jāsadarbojas, uzsverot, ka dizains sniedzas tālāk par vizuālo noformējumu, lai paaugstinātu dizaina vērtību un ietekmi visos līmeņos.
1.solis – spēku apvienošana
Svarīgi uzņēmumā veicināt sadarbības kultūru, nojaucot sienu starp dizaineriem un citām nodaļām, piemēram, mārketinga, inženieru un produktu vadības. Organizējiet dizaina apmācības, apvienojot dažādu nodaļu komandas, lai tās sadarbotos reālu biznesa problēmu risināšanā, izmantojot dizaina domāšanas metodes un veicinot kopīgu izpratni par dizaina principiem un metodoloģijām. Tas palīdz saskaņot dažādu nodaļu darbību, lai panāktu vienotu dizaina valodu un pieeju.
Klientu izpētes process ir svarīgs ne tikai, lai identificētu klientu vajadzības un spētu sagatavot tiem atbilstošākos piedāvājumus, bet arī tādēļ, lai izslēgtu iespējamos riskus. Kam pievērst uzmanību, uzsākot sadarbību ar jauniem klientiem, un kāpēc svarīgi regulāri aktualizēt savu klientu datu bāzi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2024
Lasītājs jautā: Bieži dzirdēts, ka dokumentus drīkst parakstīt tikai ar zilas krāsas pildspalvu, jo, parakstot ar melnu, oriģināls neatšķirsies no kopijas. Tomēr mūsdienās arī ar zilu krāsu parakstītu dokumentu kopijas ir krāsainas, un tās ir grūti atšķirt no oriģināla. Vai normatīvie akti nosaka, ar kādas krāsas pildspalvu jāparaksta dokumenti? Vai ir kādi ierobežojumi tintes izvēlē?
Uzņēmuma vadība
09:00, 24. Apr. 2024
Dzīves laikā cilvēks pieņem dažādus svarīgus un pārdomātus lēmumus. Viens no tiem ir automobiļa iegāde, kas saistās ar rūpīgu un izsvērtu analīzi par to, kāds auto ir vispiemērotākais. Kas būtu jāņem vērā, lai iegādātos tiešām labu automašīnu? Kas būtu jānodrošina pārdevējam un kādas tiesības ir pircējam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 22. Apr. 2024
Mūsdienās sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un ilgtspējīgam attīstības modelim. Sertificēts ekomarķējums ir būtisks solis uz ilgtspējīgu attīstību un patērētāju informētību par videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Apr. 2024
Pēdējo 5 gadu laikā būtiski attīstījušās spēļu un spēļošanas industrijas, kas piedāvā jaunus veidus, kā apgūt kompetences, vieglāk atcerēties jaunu informāciju, panākt cilvēku uzmanību. Taču starptautisku pētījumu ietvaros ļoti skaidri atspoguļojas arī nopietno spēļu nozīmīgā loma organizāciju dzīvē.
Reklāmraksts
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Apr. 2024
E-komercija ir pakalpojumu un preču pirkšana un pārdošana tiešsaistē – interneta vidē, aplikācijās, sociālo tīklu vietnēs. Pastāv uzskats, ka uzņēmuma veiksmīgai attīstībai mazumtirdzniecības segmentā bez tās neiztikt. E-komercija uzņēmumā var būt gan vienīgais, gan papildu pārdošanas kanāls. Kādu pārdošanas stratēģiju izvēlēties un kad ieteicams izmantot e-komerciju? Kādas iespējas tā paver?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Apr. 2024
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024
Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgu sadarbību komersantu starpā. Šī jautājuma nonākšanu dienaskārtībā diktē galvenokārt Eiropas Savienības līmenī pieņemtais priekšlikums direktīvai par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2024
Turpinot janvārī aizsākto tēmu par uzņēmumu ilgtspējas jautājumiem, apskatīsim uzņēmumu ietekmi uz apkārtējo vidi, kas ir fundamentāla ilgtspējas daļa.
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Feb. 2024
Jebkurā uzņēmumā neatņemama komercdarbības sastāvdaļa ir darījumu slēgšana. Šajā procesā var būt iesaistītas vairākas personas. Ierasti uzņēmuma vārdā līgumus slēdz paraksttiesīgie valdes locekļi, prokūristi vai komercpilnvarnieki. Kādos gadījumos valdes loceklis ir atbildīgs arī par tiem līgumiem, kurus viņš personīgi nav parakstījis? Kā mazināt atbildības iestāšanās riskus, lai izvairītos no iespējamiem strīdiem un sarežģījumiem nākotnē?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Feb. 2024