Mutvārdu menedžments
2023-10-02
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Klausies
Vadības sapulces jeb vadības grupas sanāksmes ir pierasta lieta gandrīz katrā uzņēmumā. Tās nepieciešamas, lai komanda varētu pārrunāt aktualitātes un plānot nākamos darbus. Taču sapulču efektivitāte dažādos uzņēmumos mēdz būt ļoti atšķirīga. Viena no problēmām, kas sapulces padara neefektīvas, ir mutvārdu formāts – cilvēki sanāca, pasēdēja, parunājās un izklīda – katrs ar savu izpratni par nolemto un darāmo. Kā vienkāršiem līdzekļiem padarīt sapulces efektīvākas?
Menedžments un folklora
Cilvēks var paturēt prātā daudz sev svarīgas informācijas. Tomēr cilvēki dažkārt veic arī pierakstus savā plānotājā, veido sarakstus vai pieraksta svarīgus datus, un tas izrādās noderīgi. Pat ja cilvēks ir viens, ne visu var (un ne visu vajag!) paturēt galvā!
Kad cilvēki kaut ko dara trijatā vai četratā, daudz ko var sarunāt mutiski un pieraksti nav vajadzīgi. Šādi var sarīkot kādu ballīti, izbraukumu zaļumos vai jubilejas pasākumu. Labu draugu lokā, kur valda savstarpēja uzticība, mazās kļūdas tiks piedotas un pārpratumi tiks ātri atrisināti. Tomēr arī draugu lokā kāda īsziņa, atgādinājums vai karte ar norādēm var palīdzēt izvairīties no pārpratumiem.
Mazākos uzņēmumos, kur pats dibinātājs vai īpašnieks ir galvenā persona, arī vadības apspriedes bieži notiek mutvārdu formātā. Vadītājs zina, kuri jautājumi ir jāizrunā un kādi būtu galvenie lēmumi. Un, gluži kā savā privātajā dzīvē vai draugu lokā, sagaida, ka arī pārējie visu sapratīs no pusvārda un svarīgāko atcerēsies. Arī tad, kad uzņēmums jau kļuvis lielāks, paradums visu apspriest un nolemt mutvārdu formātā, bieži vien saglabājas.
Literatūras zinātnē ir īpašs termins – tautas mutvārdu daiļrade jeb folklora –, ar ko apzīmē pasakas, ticējumus un tautas dziesmas, kas tika nododas no paaudzes paaudzē mutvārdu formā. Līdzīgā veidā arī vadības procesus uzņēmumos, kad lēmumi netiek pierakstīti un komunikācija notiek verbālā formātā, varētu nosaukt par mutvārdu menedžmentu.
Pētījumi liecina, ka no dzirdētā cilvēki pēc dažām dienām atceras vien niecīgu daļu. Tāpat jārēķinās, ka cilvēki vienu un to pašu ziņu var uztvert atšķirīgi. Tas pats attiecas uz sapulcēm – ja informācija nav pierakstīta un atgādināta, lielākā daļa paziņojumu un lēmumu būs no atmiņas zuduši vai arī tiem būs dažādas interpretācijas. Uzņēmumā zudusi informācija, neizdarīti darbi vai pārpratumi, visticamāk, radīs arī taustāmus zaudējumus – papildu izmaksas vai zaudētus ieņēmumus.
Atziņa: Jāizvairās no ilgstoša mutvārdu menedžmenta savā uzņēmumā, projektā vai organizācijā un pakāpeniski jāveido pierakstu kultūra. Pieraksti palīdz! Jo lielāks un sarežģītāks ir uzņēmums, jo vairāk rakstiskas informācijas – shēmas, tabulas, protokoli, instrukcijas – ir nepieciešams.
Mūsdienās ļoti bieži tiek rīkotas sanāksmes, kas notiek gan klātienē, gan attālināti, lai lemtu par uzņēmumam svarīgiem jautājumiem. Tomēr dažkārt sanāksmēs pieņemtie lēmumi netiek dokumentēti protokolā un paliek vienīgi dalībnieku pierakstos vai galvā. Tāpēc rodas jautājums – vai nepieciešams protokolēt visas sēdes un sanāksmes? Kāpēc nepieciešams sēžu/sanāksmju protokols? Kādas ir protokola priekšrocības?
Uzņēmuma vadība
06:00, 2. Mai. 2024
Klientu izpētes process ir svarīgs ne tikai, lai identificētu klientu vajadzības un spētu sagatavot tiem atbilstošākos piedāvājumus, bet arī tādēļ, lai izslēgtu iespējamos riskus. Kam pievērst uzmanību, uzsākot sadarbību ar jauniem klientiem, un kāpēc svarīgi regulāri aktualizēt savu klientu datu bāzi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2024
Lasītājs jautā: Bieži dzirdēts, ka dokumentus drīkst parakstīt tikai ar zilas krāsas pildspalvu, jo, parakstot ar melnu, oriģināls neatšķirsies no kopijas. Tomēr mūsdienās arī ar zilu krāsu parakstītu dokumentu kopijas ir krāsainas, un tās ir grūti atšķirt no oriģināla. Vai normatīvie akti nosaka, ar kādas krāsas pildspalvu jāparaksta dokumenti? Vai ir kādi ierobežojumi tintes izvēlē?
Uzņēmuma vadība
09:00, 24. Apr. 2024
Dzīves laikā cilvēks pieņem dažādus svarīgus un pārdomātus lēmumus. Viens no tiem ir automobiļa iegāde, kas saistās ar rūpīgu un izsvērtu analīzi par to, kāds auto ir vispiemērotākais. Kas būtu jāņem vērā, lai iegādātos tiešām labu automašīnu? Kas būtu jānodrošina pārdevējam un kādas tiesības ir pircējam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 22. Apr. 2024
Mūsdienās sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un ilgtspējīgam attīstības modelim. Sertificēts ekomarķējums ir būtisks solis uz ilgtspējīgu attīstību un patērētāju informētību par videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Apr. 2024
Pēdējo 5 gadu laikā būtiski attīstījušās spēļu un spēļošanas industrijas, kas piedāvā jaunus veidus, kā apgūt kompetences, vieglāk atcerēties jaunu informāciju, panākt cilvēku uzmanību. Taču starptautisku pētījumu ietvaros ļoti skaidri atspoguļojas arī nopietno spēļu nozīmīgā loma organizāciju dzīvē.
Reklāmraksts
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Apr. 2024
E-komercija ir pakalpojumu un preču pirkšana un pārdošana tiešsaistē – interneta vidē, aplikācijās, sociālo tīklu vietnēs. Pastāv uzskats, ka uzņēmuma veiksmīgai attīstībai mazumtirdzniecības segmentā bez tās neiztikt. E-komercija uzņēmumā var būt gan vienīgais, gan papildu pārdošanas kanāls. Kādu pārdošanas stratēģiju izvēlēties un kad ieteicams izmantot e-komerciju? Kādas iespējas tā paver?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Apr. 2024
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024
Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgu sadarbību komersantu starpā. Šī jautājuma nonākšanu dienaskārtībā diktē galvenokārt Eiropas Savienības līmenī pieņemtais priekšlikums direktīvai par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2024
Turpinot janvārī aizsākto tēmu par uzņēmumu ilgtspējas jautājumiem, apskatīsim uzņēmumu ietekmi uz apkārtējo vidi, kas ir fundamentāla ilgtspējas daļa.
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Feb. 2024