Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus nodokļu un nodevu likumā. Tie paredz, ka no nākamā gada iesniegumus Valsts ieņēmumu dienestam (VID) nodokļu administrēšanas jautājumos nodokļu maksātāji varēs iesniegt tikai elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS).

Plānots, ka jebkurš iesniegums, kurā ietverts VID kompetencē esošs lūgums, sūdzība, jautājums vai priekšlikums, kā arī gada ienākumu deklarācija no 2022. gada būs jāiesniedz tikai elektroniski.  

Lai persona varētu lietot EDS, tai būs jāreģistrējas kā EDS lietotājam. To varēs izdarīt tiešsaistē, autentificējoties ar internetbanku, elektronisko identifikācijas karti vai drošu elektronisko parakstu. Tāpat par EDS lietotāju varēs kļūt, personīgi iesniedzot rakstisku iesniegumu VID un apliecinot savu identitāti. VID iesniedzēju reģistrēs kā EDS lietotāju un tam piešķirs lietotājvārdu un paroli.

Grozījumi arī paredz, ka persona, kas nav saimnieciskās darbības veicēja un kurai nav nepieciešamās datora lietošanas prasmes, klātienē varēs lūgt VID ierēdņu palīdzību un atbalstu savu nodokļu deklarāciju vai informatīvo deklarāciju iesniegšanai EDS. 

Likuma grozījumi rosināti, lai paātrinātu informācijas apriti un samazinātu administratīvo slogu gan nodokļu maksātājiem, gan nodokļu administrācijai. Patlaban VID nodokļu maksātājiem nodrošina vairāk nekā 220 dažāda veida pakalpojumus nodokļu (nodevu) administrēšanas un muitas jomā. VID dati liecina, ka 2019. gadā no fiziskajām un juridiskajām personām saņemti turpat 95 tūkstoši, bet pagājušā gada pirmajos septiņos mēnešos virs 50 tūkstošiem dokumentu papīra veidā, teikts grozījumu anotācijā.

Tāpat VID statistika liecina, ka ik gadu apmēram 18 procenti no gada ienākumu deklarācijām tiek iesniegtas papīra veidā, un to atbilstoša apstrāde VID 2017. gadā izmaksāja vairāk nekā divus miljonus eiro, norādīts anotācijā. 

Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” – trešajā – galīgajā lasījumā vēl jāskata Saeimas sēdē.