Šā gada 2. septembrī galīgajā lasījumā Saeima pieņēma grozījumus Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā (Likums), nosakot, ka sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam katrā autotransporta līdzekļu iepirkumā un noteiktos pakalpojumu līgumos būs jānodrošina noteikts procents tīru transporta līdzekļu, informē Saeimas Preses dienests.

Grozījumu mērķis ir veicināt pieprasījumu pēc tīriem transportlīdzekļiem, atbalstot šādu auto tirgus izplatību visā Eiropas Savienībā (ES). Līdz ar grozījumiem ieviesta virkne ES prasību.

Grozījumos tiek definēts gan lielas noslodzes bezemesiju autotransporta līdzeklis, gan tīrs transportlīdzeklis. Tostarp par tīru transportlīdzekli noteikts konkrētas kategorijas auto, kura maksimālās izpūtēja emisijas ir mazākas nekā 50 oglekļa dioksīda g/km. Tāpat tie ir elektrotransportlīdzekļi vai autotransports, kas darbināms ar alternatīvajām degvielām.

Likumā noteikts, ka no 2026. gada 1. janvāra par tīru autotransportu uzskatīs noteiktas kategorijas auto, kura izpūtēja emisijas būs 0 oglekļa dioksīda g/km.

Savukārt pilsētas autobusiem kā papildu nosacījums noteikts, ka pusei no ES prasībās noteiktā mērķa jābūt izpildītai, iepērkot bezemisiju autobusus, teikts likumprojektu anotācijā.

Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem Latvijā pērn reģistrēti 680 transportlīdzekļi, kuru degvielas veids ir tikai elektrība. No tiem 14 ir kravas transportlīdzekļi, 658 vieglie auto un astoņi autobusi. Kopš pagājušā gada janvāra kopējais elektromobiļu skaita pieaugums ir 56%.

Grozījumi Likumā un izmaiņas Publisko iepirkumu likumā stāsies spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas.