Ministru kabinets pieņēmis noteikumus Nr.749 “Kārtība, kādā organizē un īsteno strukturētu elektronisko rēķinu apriti un kādā strukturētu elektronisko rēķinu datus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam”.

No 2028.gada 1.janvāra e-rēķinu lietošana Latvijā būs obligāta darījumos starp Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem. Savukārt, sākot ar 2025.gadu, e-rēķini ir obligāti darījumos starp budžeta iestādēm un starp Latvijā reģistrētiem uzņēmumiem un budžeta iestādēm.

Jaunie Ministru kabineta noteikumi nosaka kārtību e-rēķinu apritei un rēķinu datu iesniegšanai Valsts ieņēmumu dienestam (VID), kas būs obligāta no 2026.gada 1.janvāra. VID izveidos centralizētu e-rēķinu risinājumu, kas nodrošinās strukturētu e-rēķinu saņemšanu, uzglabāšanu 5 gadus, rēķinu apskati cilvēklasāmā formātā un datu izmantošanu nodokļu administrēšanas vajadzībām. E-rēķini VID būs jāiesniedz ne vēlāk kā 5 darbdienu laikā pēc to nosūtīšanas.

Noteikumos paredzēts, ka uzņēmumi savstarpēji varēs vienoties par piemērotāko e-rēķinu piegādes kanālu – e-adresi, pakalpojumu sniedzēja risinājumu vai citu tehnisku integrāciju.

E-rēķins ir strukturēts e-dokuments mašīnlasāmā formātā, kas atbilst starptautiskajiem standartiem (XML, UBL, PEPPOL). Par e-rēķiniem netiek uzskatīti PDF, “Word” dokumenti, skenēti vai papīra rēķini.

Finanšu ministrija uzsver nepieciešamību stratēģiskā līmenī nodrošināt visas valsts pāreju uz digitālu dokumentu apriti. Viens no galvenajiem soļiem šī mērķa sasniegšanā ir strukturētu e-rēķinu ieviešana, kas uzlabos nodokļu administrēšanu un mazinās administratīvo slogu uzņēmējiem.

Ieviestais regulējums ir saskaņā ar Eiropas Savienības iniciatīvu “PVN digitālajā laikmetā” un nodrošinās Latvijai gatavību obligātai digitālai pievienotās vērtības nodokļa ziņošanai nākotnē.

Noteikumi stājās spēkā 2025.gada 13.decembrī.