Lai nodrošinātu, ka informācija par sankcionētiem subjektiem ir publiski pieejama ikvienam, Uzņēmumu reģistram (UR) plānots paredzēt pienākumu tā vestajos reģistros reģistrēt ziņas par to, ka konkrēta persona ir sankciju subjekts vai ar sankciju subjektu saistīta persona, informē Ministru kabinets (MK).
Likumprojekts sagatavots, lai pilnveidotu ar Krievijas Federācija īsteno militāro agresiju pret Ukrainu saistīto sankciju piemērošanu, secinot, ka šobrīd publiski pieejamā informācija par sankciju subjektiem ir decentralizēta, turklāt informācija par sankciju subjektu kontrolētiem tiesību subjektiem (uzņēmumiem) nemaz nav publiski pieejama, kas var radīt būtiskus riskus. Tā kā saskaņā ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums (Sankciju likums) 2. panta 2. daļu visām personām ir pienākums ievērot un izpildīt starptautiskās un nacionālās sankcijas, ieviešot izmaiņas, kas paredzētas ar grozījumiem likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" (likums par UR), ikviena persona varēs pārliecināties par UR reģistrēto tiesību subjektu sasaisti ar starptautiskajām vai nacionālajām sankcijām, kas noteic finanšu vai civiltiesiskus ierobežojumus.
Ar grozījumiem paredzēts papildināt likuma par UR 4. pantu, nosakot, ka UR, lai nodrošinātu ziņu publisku pieejamību par tā vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, reģistru ierakstos ierakstītām personām vai citām reģistros reģistrētām personām (tiesību subjektiem), kam noteikti finanšu vai civiltiesiskie ierobežojumi Sankciju likuma izpratnē, nepieņemot atsevišķu lēmumu, reģistrē ziņas par to, ka:
- attiecīgais tiesību subjekts vai persona ir sankciju subjekts;
- attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona.
Vienlaikus, lai UR varētu operatīvi nodrošināt informācijas pieejamību par konstatētajiem tiesību subjektiem, kuri saistīti ar sankcionēto subjektu, paredzēts papildināt likuma 4.2 pantu, nosakot UR tiesības tā vestajos reģistros reģistrēt ziņas, ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona. Noteikts arī informācijas apjoms, ko reģistrē par sankciju subjektu:
- par juridisku personu – nosaukumu, reģistrācijas numuru un reģistrācijas valsti;
- par fizisku personu – vārdu, uzvārdu, personas kodu (ja personai nav personas koda, – dzimšanas datumu), valstspiederību un ziņas par saistību ar UR vestajos reģistros reģistrēto tiesību subjektu (piemēram, valdes loceklis, dibinātājs, dalībnieks, patiesais labuma guvējs, kontroles īstenošana citā veidā);
- par starptautisko publisko tiesību subjekts – nosaukumu un citu šo starptautisko publisko tiesību subjektu identificējošo informāciju;
- par citu identificējamu subjektu – nosaukumu un citu šo subjektu identificējošo informāciju.
Ziņas par to, ka tiesību subjekts ir sankcionēts vai saistīts ar sankciju subjektu, reģistrēs reģistrācijas lietas publiskajā daļā un būs pieejamas atvērto datu veidā.
Lai noregulētu situāciju līdz informācijas sistēmu pielāgošanai un nodrošinātu publiski pieejamu informācijas par sankciju skartajiem tiesību subjektiem, likumprojektā plānots, ka līdz brīdim, kad ieviesīs jaunu UR informācijas sistēmas funkcionalitāti, kas ļaus atspoguļot reģistrētās ziņas atzīmju veidā pie UR vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, apkopoto informāciju saraksta veidā "Excel" formātā publicēs UR tīmekļvietnē.
Vienlaikus jānorāda, ka UR publiski pieejamā informācija, kuru plānots atspoguļot arī atvērto datu veidā, kalpos kā būtisks informācijas avots Ministru kabineta noteikumos Nr. 327 "Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība" noteiktajiem publiskajiem reģistriem, tomēr neatbrīvos tos no pienākuma arī pašiem veikt sankciju subjektu sarakstu izpētes. Ievērojot, ka UR neaptvers informāciju par visām fiziskajām personām, Sankciju likumā minētajām kompetentajām institūcijām un citām personām (tostarp valsts uzturētajiem īpašuma tiesību reģistriem) saglabāsies Sankciju likumā noteiktais pienākums vērtēt sankciju subjektu sarakstos minētās personas un nodrošināt sankciju piemērošanu. Līdz ar to UR sniegtā informācija būs viens no kontroles elementiem, kas nenoņem atbildību uzraudzīt šo informāciju par citām personām.
Grozījumi vēl jāskata MK un jāapstiprina Saeimā.