Uzņēmēja etiķete – kā nesapīties meistarībā
2024-02-15
Kristīna Sprūdža, etiķetes un komunikācijas trenere
Klausies
Uzņēmējdarbības uzsākšana ir aizraujošs, risku un izaicinājumu piesātināts dzīves posms, kurā visa ir daudz – darba, stresa, nenoteiktības, finansiālu un juridisku sarežģījumu. Lai uzsāktu biznesu, nepieciešams daudzveidīgs prasmju kopums – jāspēj modelēt un finansēt, plānot un pārdot, sadarboties un pielāgoties, pārzināt un risināt, orientēties un tīklot un vēl daudz kas cits. Bet kā tad ar etiķeti? Kā radīt iespaidu un nesapīties meistarībā?
Neatkarīgi no tā, vai bizness tiek uzsākts kopā ar kādu vai vienatnē, pozitīvu rezultātu iespējams sasniegt tikai tad, ja uzņēmējs spēj darboties kā cilvēks-orķestris. Tāpēc jāmobilizē visi ārējie un iekšējie resursi – prasmes un iemaņas, kas palīdz atvērt arī tās durvis, kuras, paļaujoties tikai uz labu izglītību, atraktīvu pārdošanas prezentāciju vai ietekmīgiem draugiem, paliktu slēgtas.
Stress nodod
Uzņēmēja personīgās prasmes veidot saskarsmi, kā arī spēja pieklājīgi komunicēt reālajā un virtuālajā vidē, palīdz veidot biznesu.
Kad uzņēmumam veicas, tad ir viegli būt laipnam un pozitīvam, bet biznesā stress vai neierastas situācijas notiek regulāri, izgaismojot to, kāds patiesībā ir cilvēks. Tādēļ var paļauties tikai uz tām etiķetes, pieklājības un saskarsmes prasmēm, kas ir kļuvušas par ieradumu, par daļu no personības. Cilvēka īstā būtība biznesā ir kā uz delnas – vai viņš prot veidot patīkamu pirmo iespaidu gan mutiskajā, gan rakstiskajā saziņā, vai izprot apģērba un neverbālās komunikācijas nozīmi, precizitāti un solījumu turēšanu, personīgā zīmola nostiprināšanu digitālajā vidē.
Katrs no minētajiem un visi elementi kopumā var izšķirt biznesa likteni. Ja uzņēmējs ir strādājis pie savas attīstības, viņš būs soli priekšā pārējiem. Ja nē, nepieciešams uzlabot prasmes un sniegumu. Tikai tiem uzņēmējiem, kuri spēj pārvarēt stresu, vienlaikus izturoties pret citiem ar cieņu un pieklājību, izdodas uzturēt pozitīvas profesionālas attiecības un veidot ilgtermiņa biznesu.
Ja uzņēmuma īpašnieks ir arī valdes loceklis savā uzņēmumā, viņam ir jāizvērtē, kā visizdevīgāk izmaksāt sev atlīdzību – maksāt sev algu vai varbūt labāk tikai dividendes? Sevišķi svarīgi tas ir situācijā, ja uzņēmuma apgrozījums nav liels. Apskatām, kas jāatceras, izmaksājot sev naudu no sabiedrības.
Saimnieciskā darbība
09:00, 27. Mai. 2025
Pateicoties tādām platformām kā “Mozello”, “Shopify” un citām, tiešsaistes veikalu atvērt var ikviens, izmantojot tikai datoru. To var paveikt vienā vakarā vai, ja tiešsaistes veikals plānots sarežģītāks, ‒ nedēļas laikā. Prasme izveidot šādu veikalu vairs nav superspēja. Tomēr konkurence aug un juridiskās prasības kļūst sarežģītākas. Kam pievērst uzmanību, lai tirdzniecība būtu efektīva? Kas jāatceras, lai izpaliktu nepatikšanas ar valsts iestādēm vai tiesu darbi ar neapmierinātiem klientiem?
Saimnieciskā darbība
06:00, 13. Mai. 2025
Laikā, kad uzņēmumi aktīvi strādā pie savu gada pārskatu un finanšu rezultātu apstiprināšanas, aktuāls ir jautājums par peļņas dalīšanu – atstāt to uzņēmuma attīstībā vai izmaksāt dividendēs. Visiem, kas izšķiras par otro variantu, atgādinām, kādi ir dividenžu izmaksas veidi un kā tie atšķiras.
Saimnieciskā darbība
06:00, 31. Mar. 2025
Telefona sarunas ir svarīgs saziņas līdzeklis uzņēmējdarbībā, un tām bieži vien ir nozīmīga loma ilgtermiņa attiecību veidošanā ar klientiem, kolēģiem un partneriem. Lai gan daudzas lietas ikdienā tiek risinātas rakstiskā vai video formātā, profesionālas telefona sarunas joprojām ir nozīmīgs komunikācijas formāts, kas palīdz veidot uzticību un uzsākt saziņu. Kas jāatceras, lai atstātu labu iespaidu telefona sarunās?
Saimnieciskā darbība
06:00, 30. Dec. 2024
Lasītājs jautā: Par kādām rekvizītu izmaiņām fiziskai personai – saimnieciskās darbības veicējam – ir pienākums ziņot Valsts ieņēmumu dienestam (VID) atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr.537 “Noteikumi par nodokļu maksātāju un nodokļu maksātāju struktūrvienību reģistrāciju Valsts ieņēmumu dienestā” 19.punktam? Vai ir tādas izmaiņas, ko VID jau automātiski redz un par tām vairāk nav jāziņo? Ja reģistrētas struktūrvienības adresē esošā īpašuma tiesības ir pārgājušas saimnieciskās darbības veicēja īpašumā, vai par to ir jāziņo VID?
Klausies
Saimnieciskā darbība
09:00, 19. Jūn. 2024
Ceļš līdz uzņēmējdarbības uzsākšanai katram ir pilnīgi atšķirīgs – kādam tas ir hobijs, kas pārvēršas biznesā, citam nejaušība vai dzīves uzspiesta nepieciešamība pieņemt šādu lēmumu. Tomēr visiem kopīga ir spēja uzdrīkstēties un apņēmība tiekties augstāk, lai arī reizēm nākas dzirdēt, ka nav iespējams attīstīties, jo trūkst līdzekļu. Finansējuma iespējas ir ļoti plašas, ir tikai jāmeklē!
Saimnieciskā darbība
06:00, 22. Mar. 2024
Bieži vien uzņēmēji, piedāvājot tirgū preci vai pakalpojumu, neaizdomājas vai aizdomājas par vēlu, ka būtu svarīgi nodrošināt ar to saistītā intelektuālā īpašuma aizsardzību un pārbaudīt, vai produkts nepārkāpj trešo personu intelektuālā īpašuma tiesības. Tas var samazināt piedāvātā produkta vērtību vai ierobežot tā piedāvāšanu. Vai un kad nepieciešams parūpēties par intelektuālā īpašuma jautājumiem?
Saimnieciskā darbība
06:00, 22. Feb. 2024
Lai kosmētikas līdzekli ražotu, jāievēro ne tikai kosmētikas līdzekļu ražotāju pienākumi, kosmētikas līdzekļa lietas izveides nosacījumi, bet arī virkne citu nosacījumu kosmētikas līdzekļa reklamēšanā un kosmētikas līdzekļa palaišanā tirgū. Kādi tie ir? Skaidrojam!
Saimnieciskā darbība
06:00, 20. Feb. 2024
Lasītājs jautā: Pašnodarbināta persona uzsāk audiogrāmatu ierakstu veidošanu, izmantojot pašas iegādātas grāmatas, kas gadiem krājušās grāmatplauktā. Vai nepieciešama grāmatu autoru atļauja šo ierakstu izdošanai internetā? Vai tad, ja atļauja netiek saņemta, tas ir autortiesību pārkāpums?
Saimnieciskā darbība
06:00, 9. Feb. 2024
Kad esam iepazinušies ar kosmētikas līdzekļu ražotāju pienākumiem, par kuriem stāstījām iepriekšējā rakstā “Kosmētikas līdzekļu ražotāju pienākumi”, laiks pievērsties kosmētikas līdzekļa lietai. Kas tajā jāraksta, kas – jāapliecina? Skaidrojam!
Saimnieciskā darbība
09:00, 6. Feb. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums (sabiedrība ar ierobežotu atbildību), kurš nodarbojas ar ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu, vēlas paplašināt iespējas baudīt viņu gatavoto ēdienu. Tiek izskatīta iespēja pievienoties "Wolt" vai "Bolt Food" platformai. Vai tirdzniecība šajās platformās jāreģistrē kā struktūrvienība? Vai tad, ja uzņēmums plāno izmantot abu platformu pakalpojumus, ir jāreģistrē divas struktūrvienības?
Klausies
Saimnieciskā darbība
06:00, 25. Jan. 2024
Lai uzsāktu ziepju, vannas bumbu, ķermeņa losjonu vai citu kosmētikas līdzekļu ražošanu, jāsaprot kosmētikas līdzekļu ražotāja pienākumi. Skaidrojam!
Saimnieciskā darbība
06:00, 18. Jan. 2024
Uzņēmēja publiskais tēls nereti ir viņa panākumu atslēga – cilvēki vēlas iegādāties preces vai pakalpojumus no aroda meistariem, ar kuriem ir patīkami komunicēt. Reizēm reputācija iet pa priekšu cilvēkam. Kā panākt, lai publiskais tēls sniedz pozitīvu ietekmi uzņēmumam?
Saimnieciskā darbība
06:00, 29. Dec. 2023
Neatkarīgi no tā, kādā jomā strādā organizācija un cik tā ir liela, jo stratēģiskāk tās pārstāvji skatīsies uz komunikācijas procesiem, jo lielākus panākumus gūs. Tāpēc "saliksim pa plauktiem" darbības, kas ir svarīgas organizācijai, lai uzbūvētu komunikācijas stratēģiju!
Saimnieciskā darbība
06:00, 14. Okt. 2022