Iekšējās apmācības sistēmas ieviešana
2023-12-08
Gundega Dambe, Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas valdes locekle
Iekšējā mācību sistēma aptver gan darbinieka ienākšanas, gan uzņemšanas un adaptācijas, gan turpmākā darba posmus, nosakot uzņēmuma darbinieku mācību un attīstības vajadzības, balstoties uz uzņēmuma mērķiem un stratēģiju. Kā ieviest efektīvu apmācības sistēmu? Kā mācīt darbiniekus mācīties?
Dažādas mācību sistēmas
Uzņēmumi un to mācību sistēmas ir ārkārtīgi dažādas. Ir uzņēmumi ar saviem kompetenču un mācību centriem, vadītāju akadēmijām, pārdomātu stratēģiju un algotiem darbiniekiem, kuru pienākumos ietilpst sadarbība ar vadītājiem, mācību vajadzību noteikšana, apmācību organizēšana, kā arī lietderības un progresa izvērtēšana. Ir arī uzņēmumi, kuros mācības notiek spontāni – kāds no uzņēmuma ierauga kursu piedāvājumu, saprot, ka tas ir nepieciešams, un sūta savus darbiniekus. Un vēl, protams, ir uzņēmumi, kuriem mācībām naudas neatliek vai ir žēl to tērēt darbinieku apmācībai. Šādos uzņēmumos lielu progresu un darbinieku piesaisti un izaugsmi, visticamāk, nevar gaidīt. Veidojot mācību sistēmu uzņēmumā, būtiski tajā iekļaut visu darbinieka darba dzīves ciklu.
Mentorings
Mentoringa programma vai sagatavoti, īpaši apmācīti un motivēti darbinieki, dažkārt uzņēmumos saukti arī par “buddy” vai “krusttēvu/krustmāti”, palīdz jaunajiem darbiniekiem vieglāk iesaistīties un ātrāk justies piederīgiem uzņēmumam. Tā ir nepārvērtējama iekšējo mācību sastāvdaļa, kas samazina darbinieku mainību, ceļ organizācijas prestižu, arī uzlabo veiktspējas rezultātus un novērš iekšējās nesaskaņas.
Adaptācijas perioda laikā mentors vēro jaunā darbinieka potenciālu, ko iespējams tālāk izmantot, piefiksē mācību vajadzības, kas, iespējams, ļaus potenciālu izmantot efektīvāk vai uzlabos esošos rezultātus. Šajā posmā var izmantot sistēmas un arī mākslīgo intelektu (MI), bet tieši adaptācijas procesā cilvēka līdzdalība un sociālās attiecības ir nozīmīgākais faktors. Iespējams, pozīcijās, kur tīri tehniski sistēma var vērot un atbalstīt jaunā darbinieka darbu, dot padomus, norādīt uz kļūdām vai sniegt atbildes uz jautājumiem, MI ļoti labi der. Netiek tērēts arī personāla speciālistu, mentoru un vadītāju laiks, tātad uzņēmums ir efektīvāks, taču Amerikas Savienoto Valstu pētījumi rāda, ka, ja visa saziņa ar darbinieku notiek e-vidē, viņš jūtas neaprūpēts, tāpēc mentors cilvēka ķermenī šajā posmā ir īpaši vajadzīgs, protams, papildus izmantojot arī sistēmu vai MI risinājumus, ja tāda iespēja ir.
Mainoties uzņēmējdarbības videi, arvien nozīmīgāks kļūst kiberdrošības regulējums un prasības. Viena no jaunākajām prasībām – kiberdrošības pārvaldnieks uzņēmumā jāieceļ ne vēlāk kā līdz 2025.gada 1.oktobrim. Uz kuriem uzņēmumiem attiecas šī prasība? Vai jāalgo atsevišķs darbinieks?
Darbinieki
06:00, 8. Sep. 2025
Lai gan attālinātais darbs sniedz priekšrocības gan darbiniekiem, gan darba devējiem, praksē nereti rodas domstarpības par darba kārtību. Lai no tām izvairītos, darba līgumā ir jāvienojas par attālinātā darba nosacījumiem. Skaidrojam, kādi ir būtiskākie vienošanās nosacījumi, un kā darba devējam rīkoties attālinātā darba pārkāpumu gadījumā!
Darbinieki
06:00, 2. Sep. 2025
Pēdējos gados pasaulē vērojama strauja pāreja no pieejas “alga + prēmija” uz kopējā atalgojuma koncepciju. Arī Latvijā darbinieki aizvien biežāk izvēlas darba devēju pēc kopējās vērtības, ko saņem, – nevis tikai pēc mēnešalgas. Kādas ir atalgojuma tendences pasaulē, kādas ir reģionālās atšķirības un ko varam uzlabot Latvijā?
Darbinieki
06:00, 29. Aug. 2025
Pamatojot darba uzteikšanu ar svarīgu iemeslu, darbinieks darba attiecības var izbeigt nekavējoties un pieprasīt darba devēja kompensāciju. Kādus apstākļus var uzskatīt par svarīgiem iemesliem, un kā darba devējam rīkoties, ja viņš tiem nepiekrīt?
Darbinieki
06:00, 22. Aug. 2025
Mūsu vecāku un vecvecāku paaudzei viena darbavieta visam mūžam bija gan norma, gan arī vērtība. Arī mūsdienās netrūkst cilvēku, kuri līdz 50 gadu vecumam strādājuši tikai vienā vai divās darbavietās, īpaši reģionos ar ierobežotām darba iespējām. Izņēmums ir tādas nozares kā amatniecība un zemkopība, kur darbs ir dzīvesveids un bieži vien tiek nodots bērniem. Cik bieži mūsdienu profesionālis maina darbavietu, kā šī tendence ir attīstījusies un ko tas nozīmē uzņēmējiem šodien?
Darbinieki
06:00, 15. Aug. 2025
Pēdējā laikā daudz tiek diskutēts par to, vai cilvēki ir produktīvāki, strādājot attālināti vai birojā. Tiek apspriesta arī četru dienu darba nedēļa, saglabājot līdzšinējo atalgojumu. Nepilns darba laiks Latvijas kontekstā visbiežāk tiek saistīts ar jaunajām māmiņām, kurām tas ļauj apvienot darbu ar rūpēm par bērnu. Taču ar ko ir jārēķinās, šādu modeli ieviešot plašāk?
Darbinieki
06:00, 28. Jūl. 2025
Līdz ar darba paradumu maiņu, mūsu ikdienā ienācis jauns termins – “workation”, kas cēlies no angļu valodas “work” – darbs un “vacation” – atvaļinājums. Sarunvalodā ar to apzīmē darba pienākumu veikšanu attālināti no ārvalstīm, bieži vien apvienojot darbu ar atpūtu. Proti, tā ir iespēja darbiniekam strādāt no citas valsts, vienlaikus baudot vides maiņu. Vai šāda iespēja ir vienkārši īstenojama darba devējam un ar kādiem riskiem jārēķinās?
Darbinieki
06:00, 24. Jūl. 2025
Lasītājs jautā: Vai informācijas tehnoloģiju uzņēmums drīkst nodrošināt un apmaksāt aukli darbinieku bērniem, piemēram, vasaras sezonā vai citā periodā, kad tas nepieciešams? Plānots, ka aukle birojā strādās visu vasaru (trīs mēnešus). Kas šādā gadījumā jāņem vērā? Vai ir normatīvie akti, kas regulē šādu organizētu bērnu pieskatīšanu, ēdināšanu un citas būtiskas nianses?
Darbinieki
06:00, 15. Jūl. 2025
Atalgojuma sistēmas veidošana mūsdienu uzņēmējdarbībā ir viens no stūrakmeņiem, jo tā spēlē nozīmīgu lomu darbinieku motivācijā, iesaistē un gala rezultātos. Mainīgā atalgojuma daļa, ko dēvē arī par bonusiem, prēmijām un piemaksām, tiek piešķirta, balstoties uz individuālu vai komandas sniegumu, un ir būtisks instruments, lai sasaistītu darbinieka darbību ar uzņēmuma stratēģiskajiem mērķiem. Tomēr, lai šis instruments būtu efektīvs un godīgs, tas prasa rūpīgu plānošanu, pielāgošanu un regulāru izvērtēšanu.
Darbinieki
09:00, 1. Jūl. 2025
Mūsdienās nav retums, ka cilvēki apvieno vairākus darbus – dažkārt, lai gūtu papildu ienākumus, citkārt – lai attīstītu profesionālās prasmes vai vaļaspriekus. Taču – vai darba devējs drīkst noteikt ierobežojumus šādai papildu nodarbinātībai? Un kā saprast, kad blakus darbs ir pieļaujams, bet kad tas var radīt juridiskas sekas?
Darbinieki
06:00, 27. Jūn. 2025
Strādājot attālināti, nākas sastapties ar dažādām situācijām, piemēram, braucot sabiedriskajā transportā, piezvana sadarbības partneris, ar kuru jāapspriež darba jautājumi vai jānosūta steidzama ziņa “Whatsapp”. Arī attālinātā sapulce var sākties tieši tajā laikā, kad vadītājs atrodas kādā sabiedriskā vietā – konferencē vai kafejnīcā. Kā šādas situācijas izskatās no datu aizsardzības un konfidencialitātes puses? Kā rīkoties, lai, strādājot attālināti, nejauši nenodotu konfidenciālu informāciju citiem?
Darbinieki
09:00, 5. Jūn. 2025
Amata algas noteikšana ir būtisks instruments, kas palīdz nodrošināt taisnīgumu un konkurētspēju gan mazā, gan lielā uzņēmumā. Pareizi noteikts atalgojums veicina darbinieku motivāciju, uzlabo darba vidi un stiprina uzņēmuma reputāciju. Latvijas darba tirgū, kur nozares atšķiras pēc darba organizācijas un efektivitātes, atalgojuma modelim jābūt skaidram, caurspīdīgam un elastīgam, lai tas varētu pielāgoties strauji mainīgajām tirgus prasībām.
Darbinieki
06:00, 2. Jūn. 2025
Personālvadība ir svarīga un arī sarežģīta funkcija. Ne velti lielākos uzņēmumos ir personālvadības nodaļas, un dažkārt arī par šo jomu atbildīgais valdes loceklis. Nelielos uzņēmumos ar šo jomu parasti nodarbojas pats vadītājs vai kāds no viņa darbiniekiem. Kļūdas personālvadībā bieži sākas jau atlases posmā, un nereti tiek uzkāpts uz vieniem un tiem pašiem grābekļiem. Kādas ir raksturīgākās kļūdas, kas tiek pieļautas personālvadībā?
Klausies
Darbinieki
06:00, 30. Mai. 2025
Emocionālā komforta jēdziens darba vidē kļūst arvien nozīmīgāks, par ko liecina vairāki pētījumi gan Eiropā, gan Ziemeļamerikā. Tie norāda uz emocionālā komforta būtisko lomu darbinieku motivācijas un darba efektivitātes paaugstināšanā. Kas ir emocionālais komforts un kā tas saistīts ar produktivitāti?
Darbinieki
06:00, 23. Mai. 2025
Lasītājs jautā: Mūsdienās tehnoloģiju attīstība notiek ļoti strauji un apgūt jaunas programmas, rīkus un darba metodes ir katra darbinieka nepieciešamība, lai saglabātu konkurētspēju darba tirgū. Vai drīkst atlaist darbinieku, ja viņš atsakās vai nespēj apgūt jaunu programmu vai rīku? Vai šāda situācija netiks uzskatīta, piemēram, par vecuma diskrimināciju, ja darbinieks to nevar apgūt vecuma dēļ?
Darbinieki
09:00, 22. Mai. 2025