Lai spertu būtisku soli Latvijas enerģētiskās neatkarības stiprināšanā un vietējās zaļās degvielas ražošanā, tādējādi mazinot atkarību no importētās fosilās degvielas, 2025.gada 27.novembrī pieņemts Transporta enerģijas likums, informē Klimata un enerģētikas ministrija.

Latvijā jau šobrīd ir salīdzinoši augsts atjaunīgās enerģijas īpatsvars elektroenerģijas un siltumenerģijas sektoros, taču transporta sektorā fosilās degvielas Latvija importē. Vidēji gadā Latvija par transporta enerģijas importu maksā ap 1 mljrd. eiro. Kamēr fosilas degvielas Latvijā ražot nav konkurētspējīgi, jo nav atbilstošu izejmateriālu – naftas produktu, – zaļās degvielas Latvijai ir potenciāls gan ražot pašai, gan tās eksportēt.

Likumā iekļautie nosacījumi sekmēs biometāna un citu moderno biodegvielu ražošanu Latvijā, rezultātā mazinot atkarību no importa resursiem un stiprinot energoapgādes drošību. Attīstot vietējo ražošanu, Latvija, tostarp var samazināt uzturēto naftas rezervju apjomu, kura izmaksas šobrīd ir 0,07 eiro/litrā, kas ir augstākais rādītājs Baltijā.

Vienlaikus šobrīd norit diskusijas par Eiropas Savienības (ES) daudzgadu budžetu pēc 2027.gada. Skaidri identificējot Latvijas vajadzības un gatavību (tajā skaitā regulatīvo) nodrošināt transporta sektora pāreju uz pašu ražotu degvielu, tas dos labākas iespējas piesaistīt papildu ES investīcijas Latvijai. Jau šobrīd, lai sekmētu biometāna ražošanu un transportēšanu Latvijā, ir apstiprināta ES fondu atbalsta programma 26 milj. eiro apmērā. Interese no potenciālajiem projektu īstenotajiem ir augsta. Ar atbilstošiem investīciju stimuliem tiek veicināta nišas tirgus attīstība Latvijā, kas paver ceļu uz jaunu darba vietu attīstību reģionos un papildu privāto investīciju piesaisti.

Transporta enerģijas likuma mērķis ir līdz 2030.gadam nodrošināt degvielu portfeļa dažādošanu, veicinot biodegvielu, biometāna, ūdeņraža un elektroenerģijas izmantošanu un radot priekšnoteikumus šo degvielu ražošanai Latvijā.