Kāpēc un kādos gadījumos veic lietotāju testus?
2022-01-14
Elita Freiberga, SIA “Mailigen”
Klausies
Mūsdienās arvien biežāk dzirdam, cik svarīgas ir lietotāja pieredzes (UX) un lietotāja saskarsmes (UI) prasmes, un arvien vairāk uzņēmumu meklē darbiniekus, kuriem tādas piemistu. Šīs jomas profesionāļi šobrīd ir ļoti pieprasīti. Bet kas ir lietotāja pieredze un lietotāja saskarsme? Kāpēc tas pēkšņi ir tik populāri un svarīgi?
Lietotāju saskarsme un lietotāja pieredze
Lietotāju saskarsme jeb UI (user interface) apzīmē elementus, ar ko lietotājs mijiedarbojas. Tas ietver ekrānu, tastatūru, skaņas, gaismas un izvietotos elementus.
Katras mājaslapas un produkta lietotāja saskarsmei ir jābūt ne tikai maksimāli pielāgotai klienta vēlmēm un uzņēmumam, bet arī skaidri saprotamai un ļoti vienkāršai, lai veidotos laba lietotāju pieredze.
Piemēram, jums pieder veikals iepirkšanās centrā, bet neviens nenāk iekšā. Kāpēc? Varbūt nav durvju roktura? Varbūt izkārtne ir par mazu vai arī ir tik niecīgs apgaismojums, ka šķiet – tas ir slēgts? Iespējams, cilvēki nāk, tomēr neko nepērk, jo trūkst pielaikošanas kabīņu.
Savukārt lietotāja pieredze jeb UX (user experience) ir lietotāja saskarsmes rezultāts. Tā ir pieredze, kas veidojas klientam, mijiedarbojoties ar visiem elementiem. Protams, pieredze mēdz būt gan pozitīva, gan negatīva, gan neitrāla.
Piemēram, jums pieder veikals iepirkšanās centrā, tomēr cilvēki, mirkli uzkavējušies, uzreiz dodas prom. Problēma? Varbūt tajā slikti ož? Vai arī pārdevējai ir tik negants skatiens, ka tā neviļus aizbiedē visus klientus? Iespējams, klienti nevar uzreiz ieraudzīt meklēto, jo visvairāk pieprasītās preces ir paslēptas pašā aizmugurē?
Lietotāju pieredzes un saskarsmes dizains
UIn/UXvisbiežāk tiek lietoti kopā, runājot par dizainu un dizaineriem. Šāda veidadizains tiek balstīts uz klientiem un viņu ceļu mājaslapā. Viss tiek pielāgots tam, lai veicinātu mājaslapas mērķa sasniegšanu (piemēram, pirkumu). Dizainers veido mājaslapu tā, lai lietotājs nepamestu to pirmajās sekundēs un vēlētos uzturēties ilgāk. Lai to panāktu, ir jārada vizuāli patīkams, strukturēts un pareizi noformēts saturs, jāiekļauj piemērotas pogas, kas aicina uz darbību (click-to-action). Katrai mājaslapas detaļai jābūt orientētai uz klientu, un UI/UX dizaineri strādā, lai to panāktu.
Tātad UI ir lietotāja saskarsme ar uzņēmuma produktu, un ir svarīgi elementus pielāgot tā, lai veidotos laba UX pieredze jeb ceļšprodukta izmantošanai. UI/UX dizaineri ir rūķīši, kas ar burvju nūjiņu (tai skaitā lietotāju testiem) to panāk.
Reklāmas nogurums ir stāvoklis, kad patērētāji ikdienā saskaras ar pārlieku daudzām reklāmām un mārketinga ziņojumiem, kas rada vienaldzību pret piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem. Uzņēmējiem tā ir būtiska problēma, jo var ievērojami ietekmēt pārdošanas rezultātus un negatīvi ietekmēt zīmola tēlu. Kas to izraisa un kā to risināt?
Mārketings
06:00, 8. Nov. 2024
Ja agrāk intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģija tika uzskatīta, galvenokārt, par lielo uzņēmumu jautājumu, tad šodien katram uzņēmējam – no jaunuzņēmuma līdz globālai korporācijai – ir jāsaprot, ka efektīva intelektuālā īpašuma pārvaldība var būt izšķirošais faktors biznesa izaugsmei, drošībai un vērtībai. Kā tiešsaistē aizsargāt zīmolu un izvairīties no dārgām kļūdām?
Mārketings
09:00, 15. Okt. 2024
Lai arī daļa uzņēmumu izvēlas algot mārketinga speciālistu, kas veic publicitātes aktivitātes uzņēmuma sociālajos kontos, e-pastos un citur, šobrīd lielu popularitāti gūst arī sadarbība ar mārketinga aģentūrām. Kā izvēlēties savām vajadzībām atbilstošāko variantu?
Mārketings
06:00, 12. Sep. 2024
Mūsdienās lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz datiem. Efektīvai klientu piesaistei nepieciešama rūpīga datu analīze, lai sasniegtu vēlamos mērķus. Kā nonākt līdz pārdomātai biznesa stratēģijai, analizējot datus?
Mārketings
09:00, 30. Aug. 2024
Mūsdienu konkurences apstākļos, kad labas idejas ir viegli nokopēt un atdarināt, produktu dizainu aizsardzība ir būtiska priekšrocība. Neatkarīgi no tā, vai dizains ir divdimensionāls (2D) vai trīsdimensionāls (3D), to var aizsargāt ar dizainparauga reģistrāciju. Kā to izdarīt?
Mārketings
06:00, 22. Aug. 2024
Vispārīgā datu aizsardzības regula, kas Eiropas Savienībā stājās spēkā 2018.gada 25.maijā, ir būtiski (un sāpīgi!) mainījusi digitālā mārketinga ainavu. Tika ieviestas stingras privātuma prasības, kas ievērojami apgrūtināja lietotāju informācijas vākšanu un apstrādi. Sīkdatnes kļuva mazāk efektīvas, reklāma sociālajos tīklos, tostarp “Meta” pasaulē, kļuva mazāk “mērķtiecīga”. Ko darīt šajos sarežģītajos apstākļos?
Mārketings
09:00, 15. Aug. 2024
Lai radītu lieliskas idejas, ir nepieciešams laiks, bet ideju realizācija mūsdienu apstākļos ir jāveic paātrinātā tempā, lai produkts vai pakalpojums klientus sasniegtu pēc iespējas ātrāk un iegūtu priekšrocības tirgū. Šajos apstākļos lieliski var izmantot slowstorming pieeju sistemātiskai un pārdomātai inovāciju vadībai un ātram inovāciju procesam.
Mārketings
06:00, 9. Aug. 2024
Reklāma ir spēcīgs instruments, kas var veidot viedokli, mainīt uzvedību un ietekmēt lēmumus. Tā ir klātesoša visos cilvēka dzīves aspektos – no televīzijas līdz sociālajiem plašsaziņas līdzekļiem. Tomēr ar lielu varu saistās arī liela atbildība. Kā reklāmas veidošanā neaizmirst par ētikas normām?
Mārketings
06:00, 26. Jūl. 2024
Komunikācijai uzņēmējdarbībā ir ļoti liela nozīme. Ne velti pārliecināšanas prasme ir viena no kompetencēm, kas mūsdienīgā vadītājā tiek vērtēta visaugstāk. Ja cilvēks ar mērķauditoriju vai darbiniekiem sazinās saistošā veidā, tad tie viennozīmīgi būs gatavi sekot paustajam viedoklim, iegādāties produktus vai pakalpojumus no konkrētā uzņēmuma vai nodibināt darba attiecības. Kā veiksmīgi virzīt komunikāciju?
Mārketings
06:00, 15. Jūl. 2024
Mūsdienās, kad tirgū nonākušās preces vai pakalpojumus nokopēt un atdarināt ir kļuvis ievērojami vieglāk un ātrāk, uzņēmēju vidū arvien aktuālāka kļūst produktu un iepakojumu dizainu aizsardzība. Proti, ir būtiski iegūt tiesības aizliegt konkurentiem kopēt veiksmīga produkta un iepakojuma dizainu.
Mārketings
06:00, 21. Jūn. 2024
Uzņēmumam, kas veic darījumus ar citiem uzņēmumiem (B2B), galvenais mārketinga uzdevums ir jaunu potenciālo klientu piesaistīšana. Tomēr lielākajai daļai uzņēmumu ar mārketinga palīdzību neizdodas sasniegt izmērāmus un jēgpilnus rezultātus. Kāpēc tā? Kā mazi un vidēji uzņēmumi var būtiski palielināt mārketinga ietekmi un panākt labus rezultātus?
Mārketings
06:00, 31. Mai. 2024
Pārliecinošas uzstāšanās prasmes ir būtisks elements jebkura vadītāja arsenālā. Spēja pārliecināt un iedvesmot publiku ir nepieciešama jebkurā jomā, lai veiksmīgi vadītu gan nelielas komandas, gan lielas organizācijas.
Klausies
Mārketings
06:00, 24. Mai. 2024
Uzņēmējiem, dizaineriem un radošām personām bieži vien rodas jautājums par efektīvāko veidu, kā nodrošināt sava dizaina aizsardzību. Kādos gadījumos nepietiek vien ar autortiesībām un kā reģistrēt savu dizainparaugu Latvijā?
Mārketings
06:00, 3. Mai. 2024
Apģērbs ir viena no spēcīgākajām neverbālās komunikācijas izpausmēm, tas runā un stāsta par cilvēku, pirms vēl pagūts izveidot acu kontaktu un sasveicināties. Vizuālais tēls ir tas, ko smadzenes novērtē automātiski, savukārt prāts analizē, klasificē un sintezē neatkarīgi no tā, vai cilvēks pats to vēlas vai nē. Paralēli tādi paši procesi norisinās arī citu cilvēku prātos. Kā ģērbties, lai radītu patīkamu pirmo iespaidu?
Mārketings
06:00, 19. Apr. 2024
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Klausies
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024