Līdz ar loterijām beidzamajos gados aizvien lielāku popularitāti iemanto lojalitātes kampaņas, kas, tāpat kā loterijas, spēj piesaistīt kuplu cilvēku skaitu, ļauj analizēt mērķauditoriju, tās vajadzības, rīcību, kā arī apbalvot lojālos patērētājus, uzņēmuma klientus un pat darbiniekus. Aplūkosim, kas ir lojalitātes kampaņas un kā tās var palīdzēt uzņēmumam.

Digitālās vides priekšrocības

Loterijas ir efektīvs mārketinga instruments produkta virzīšanai tirgū, kas palīdz uzņēmumam sasniegt biznesa mērķus – veicināt pārdošanu un uzņēmuma atpazīstamību, sasniegt patērētājus, virzīt jaunus produktus tirgū, piesaistīt jaunus klientus, radīt patērētājos interesi. Savukārt pircēji, iegādājoties preci vai pakalpojumu, var laimēt balvas.

Loterijas lauvas tiesu darbojas veikalos, kur fiziski tiek pārdotas preces vai pakalpojumi, – pēc to iegādes pircējam ir iespēja piedalīties loterijā un laimēt balvu. Tomēr līdz ar digitālās vides attīstību loterijas aizvien biežāk notiek arī digitālajā vidē, kas palīdz samazināt izmaksas un paplašināt norises teritoriju un arī auditoriju.

Lojalitātes kampaņas pārsvarā norit digitālā vidē: uzņēmuma mājaslapā, internetveikalā, sociālo tīklu profilā.

Turklāt digitālā vide auditorijas iesaistei paver plašākus apvāršņus. Loterijas.lv gadu gaitā apkopotie statistikas dati liecina, ka loterijās visvairāk piedalās sievietes no 35 līdz 60 gadiem (63%), mazāk – vīrieši (37%). Daudzi pastāvīgie loteriju dalībnieki ir pensionāri, kuri tās pamana veikalā un tad izlemj iegādāties preci un piedalīties izlozē.

Savukārt lojalitātes kampaņās auditorijas aptverei būtībā nav robežu, jo internetu lieto visi – no jauniešiem līdz senioriem. 

Loterijas, akcijas, konkursi, spēles, lojalitātes kampaņas – tiem, kuri šajā jomā nedarbojas, šie vārdi var šķist ar līdzīgu nozīmi, tomēr atšķirība ir. Rīkojot lojalitātes kampaņu (tāpat kā loteriju), uzņēmums iegūst gan dalībnieku datus (atbilstīgi regulai 2016/679/ES par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti jeb Vispārīgā datu aizsardzības regula), gan lojālus klientus, gan jaunus klientus, pastāsta un atgādina par sevi vai iepazīstina ar jaunu preci vai pakalpojumu un galu galā pateicas cilvēkiem par dalību, pretim dodot kādu balvu.

Kampaņu klāsts ir plašs, līdz ar to katrs uzņēmums var atrast piemērotāko (kampaņu veidi: lojalitātes kampaņas, radošas kampaņas, uz zināšanām balstītas kampaņas, motivējošas kampaņas, datu bāžu ievākšanas kampaņas, viedokļu apkopošanas kampaņas).

Loterija liegta, bet imidža kampaņa atļauta

Beidzamā gada laikā ļoti populāras kļuvušas imidža kampaņas, jo tās ir vienīgais mārketinga rīks, kā potenciālos klientus var uzrunāt tie uzņēmumi, kuri labprāt rīkotu loterijas, taču tie ražo tādas preces, kurām Latvijā Preču un pakalpojumu loteriju likums (PPL likums) liedz organizēt loterijas. Proti, alkoholisko dzērienu, bezalkoholiskā alus, tabakas izstrādājumu, kā arī enerģijas dzērienu ražotājiem loterijas rīkot nav atļauts, bet veidot imidža kampaņas likums ļauj.

__________________________________________________________________________

Katrs pirkums kļūst vērtīgāks, tāpēc vēl jo vairāk jāizceļas plauktā, un loterijas vai kampaņas ļoti labi palīdz pircējam izdarīt izvēli starp līdzīgiem vienas kategorijas produktiem

__________________________________________________________________________

Arī pandēmijas laiks ietekmēja loteriju skaita sarukumu, jo periodā, kad strikti ierobežojumi bija arī mazumtirdzniecības veikaliem, cilvēki sāka vairāk iepirkties interneta veikalos. Tas ļāva lojalitātes kampaņu, tostarp imidža kampaņu, popularitātei pieaugt gan no uzņēmumu, gan patērētāju puses.

Lojalitātes kampaņu izvēle – plaša

Lojalitātes kampaņas var būt dažādas. Katrs uzņēmums var izvēlēties sev tīkamāko un piemērotāko.

  • Naudas atgūšana. Pircējs iegādājas preci, 14 dienas to testē un pēc tam sniedz atsauksmi. Ja iegādātais neapmierina, to var atdot un naudu saņemt atpakaļ.
  • Krāšanas kampaņa. Pircējam kampaņas laikā jāsakrāj konkrēts skaits punktu vai produkta vienību, ko pēc tam var apmainīt pret balvu. Lieliski strādā gan fiziskām, gan juridiskām personām.
  • Darbinieku apbalvošana. Uzņēmums var arī apbalvot darbiniekus, šādi savu organizāciju stiprinot, piemēram, interneta veikals var izveidot lojalitātes kampaņu pārdevējiem. Spēles noteikumi visiem skaidri: tiem, kuri konkrētas preces par konkrētu vērtību pārdos visvairāk un šādi sakrās lielāko lojalitātes punktu skaitu kolektīvā, pēc tam šos punktus varēs samainīt pret dažādām balvām.

Datu aizsardzības neticības plīvurs

Tāpat kā loterijās, arī lojalitātes kampaņās uzņēmumi ir tiesīgi saskaņā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu iegūt to cilvēku datus, kuri tajās piedalās. Pēc 2018. gada, kad šī regula stājās spēkā, gan uzņēmumiem, gan lojalitātes kampaņu dalībniekiem radās īslaicīgs satraukums. Uzņēmumi bažījās, ka līdz ar datu regulas ieviešanu kampaņā vairs nevarēs iegūt datus, kas lieliski noder pircēju analīzei. Savukārt pircēji satraucās par jebkuru anketas prasību sniegt par sevi kādus datus. Loterijas.lv izglīto gan uzņēmumus, gan kampaņu dalībniekus.

Vispārējā datu aizsardzības regula neaizliedz šādas kampaņas organizēt. Svarīgi ir precīzi paskaidrot, kāds ir datu iegūšanas mērķis. Arī PPL likums prasa aizpildīt obligātos laukus (piemēram, vārds, uzvārds), lai var pierādīt, ka dalība ir bijusi. Kā izvēles laukam jābūt tam, vai cilvēks vēlas norādīt savu e-pasta adresi, uz kuru uzņēmums pēc tam sūtītu mārketinga ziņas. Tāpat anketā jābūt paskaidrojumam, kas datus apstrādā, kas tālāk ar tiem notiek, cik ilgi dati tiks izmantoti un kad tiks izdzēsti.

Krīzes laikā jāstiprina mārketings

Patērētāju apmierinātība ir viens no priekšnoteikumiem, lai uzņēmums varētu izveidot ilglaicīgu un izdevīgu attiecību veidošanu ar patērētājiem, un viena no svarīgākajām apmierinātības izpausmēm ir tieši lojalitāte. Mūsu pieredze rāda – dažādu pārmaiņu un krīžu periodos mārketingam ir milzīga nozīme. Krīzes laikā cilvēki nepārstāj patērēt ikdienai nepieciešamās lietas, un kāpēc gan neizcelties plauktā?

Tieši mārketings ir tā joma, kura būtu pēdējā, kas jāsamazina krīzes vai nedrošības apstākļos. Laiki mainīsies, taču preces un pakalpojumi ir tie, kurus cilvēki iegādāsies jebkuros apstākļos. Un tieši šobrīd vairāk nekā jebkad agrāk būtu jāpiedāvā cilvēkiem kaut kāda veida labumi un iespēja laimēt, šādi radot prieku un gandarījumu par pirkumu.

Katrs pirkums kļūst vērtīgāks, tāpēc vēl jo vairāk jāizceļas plauktā, un loterijas vai kampaņas ļoti labi palīdz pircējam izdarīt izvēli starp līdzīgiem vienas kategorijas produktiem.