Mūsdienu korporatīvās komunikācijas formula
2022-01-07
Olga Kazaka, "A. W. Olsen & Partners", partnere, "Pirmās PR grāmatas" autore, LU docente
Klausies
Plānojot organizāciju komunikāciju, ir būtiski saprast, uz kādiem balstiem tā stāv, lai piesaistītu auditorijas uzmanību un vairotu uzticību uzņēmumam. Kas organizācijām jāintegrē savos vēstījumos, lai palielinātos klientu skaits?
Cīņa par uzmanību
Jau 20. gs. 70. gados Amerikas Savienoto Valstu (ASV) politologs Herberts Saimons rakstīja, ka pasaule atrodas pie uzmanības ekonomikas sliekšņa, kad informācijas pārpilnība izraisa jaunu deficītu – cilvēku uzmanības trūkumu.
Plašu rezonansi šī ideja gan guva tikai 20. gs. 90. gados – līdz ar interneta attīstību. Tolaik to izraisīja Maikla Goldheibera izteikumi, ka mēs slīkstam informācijā, nepārtraukti to ģenerējot. Šajos apstākļos kļūst svarīga uzmanības pārvēršana precē, kas var nest peļņu. Piemēram, mediji vai blogeri pārdod auditorijas uzmanību reklāmdevējiem, tādējādi to monetizējot. Arī organizācijas iemaina savu informāciju vai citus labumus pret tām svarīgas auditorijas uzmanību.
Urbānists Georgs Franks attīstīja šo domu un nosauca uzmanību par “jauno uzņēmējdarbības valūtu”. Ar uzmanību auditorija maksā par bonusiem, ko saņem no organizācijām, taču atšķirībā no naudas šo valūtu nevar uzkrāt vai paglabāt vēlākam laikam. Tomēr jāatceras, ka var uzkrāt cieņu un labu reputāciju, ko, savukārt, atkal var saņemt ar uzmanību.
__________________________________________________________________________
Lai piesaistītu auditorijas uzmanību, organizācijas ir spiestas palielināt komunikācijas intensitāti
__________________________________________________________________________
Situāciju sarežģī fakts, ka uzmanība ir ļoti ierobežots resurss. Ja persona pievērš uzmanību kādam paziņojumam vai kanālam, tobrīd tā nevar pilnvērtīgi veltīt sevi citiem. Piemēram, pašlaik, lasot šo rakstu, lasītājs nesarunājas ar ģimeni, neskatās televīziju (vismaz tā jācer, jo citādi es kā autore jau esmu zaudējusi cīņu par lasītāja nedalītu uzmanību). Pat modernajā vairākuzdevumu (multitasking) režīmā var vienlaikus pilnvērtīgi pievērst uzmanību tikai ierobežotam skaitam objektu.
Tā rodas apburtais loks: lai piesaistītu auditorijas uzmanību, organizācijas ir spiestas palielināt komunikācijas intensitāti, – tās no visām pusēm cenšas sakliegt patērētājus, tādējādi izraisot vēl lielāku uzmanības deficītu un plašākus komunikatoru uzbrukumus. Beidzamajos divdesmit gados – galvenokārt interneta dēļ – pieejamā informācija ir tik strauji pieaugusi, ka cilvēki to vairs nespēj pilnvērtīgi uztvert un daudzi ir noguruši no tās.
Tādējādi šie procesi ir izraisījuši dažādas interesantas parādības, piemēram, digitālo detoksikāciju – cilvēki apzināti ierobežo internetam pievienotu ierīču lietošanu. Ir pat īpašas atpūtas vietas, kur viesiem atņem telefonus un datorus, to vietā piedāvājot iespēju nodarboties ar meditāciju un sportu, klausīties putnu vīterošanu un priecāties par klātienes saskarsmi.
Bet atraut acis no ierīcēm kļūst arvien grūtāk
Lielie pārtikas veikali jau ceļ trauksmi – apmeklētāji veic mazāk impulsīvu pirkumu no tā preču klāsta, kas izvietots pie kases. Agrāk tas darbojās nekļūdīgi: garlaikodamies rindā, klienti pētīja stendu sev priekšā un bieži kaut ko nopirka no tā. Taču tagad pircēji gaida savu kārtu viedtālruņa kompānijā un apkārt neskatās.
Preču zīmes reģistrācija ir būtisks solis jebkura zīmola aizsardzībā un attīstībā – tā ne tikai nostiprina uzņēmuma tiesības uz nosaukumu vai logotipu, bet arī kalpo kā juridisks instruments, kas ļauj aizsargāt zīmolu pret viltojumiem, negodīgu konkurenci un reputācijas aizskaršanu. Tomēr arī pareizi sagatavotam pieteikumam var sekot atteikuma paziņojums no reģistrācijas iestādes. Ko darīt, ja preču zīmes reģistrācija atteikta?
Mārketings
09:00, 16. Mai. 2025
Laba valsts pārvalde vairs nav iedomājama bez datu analītikas un personalizētas komunikācijas. Valsts ieņēmumu dienests (VID) šo principu aktīvi ievieš savā stratēģijā. Masu izsūtņu kampaņas nav tikai informatīvi paziņojumi – tās ir rūpīgi izstrādātas sistēmas, kas, izmantojot detalizētu uzvedības analīzi, palīdz mainīt sabiedrības attieksmi un rīcību nodokļu jautājumos. Kāda loma masu komunikācijā ir zinātniekiem? Un ko uzņēmumi var mācīties no VID?
Mārketings
09:00, 30. Apr. 2025
Lai gan dzīvojam laikmetā, kurā dominē personalizēta reklāma, plašai auditorijai domātā komunikācija joprojām ir ļoti nozīmīga. Sadarbība ar zinātniekiem, lielo datu analīze un jauno tehnoloģiju izmantošana ir atslēga uz masu komunikācijas efektivitāti mūsdienās.
Mārketings
06:00, 25. Apr. 2025
Dzenoties pēc skatījumiem sociālajos tīklos un pirkumiem tīmekļa vietnē, sekojot dažādu satura veidotāju padomiem, uzņēmumi nereti izmanto šķietami legālas metodes pircēja uzmanības piesaistīšanai, tomēr ne vienmēr tās ir ētiskas un godīgas pret pircējiem. Kāda prakse tiek uzskatīta par maldinošu, un kas jāatceras uzņēmējiem, tirgojot preces tiešsaistes veikalā?
Mārketings
06:00, 15. Apr. 2025
Ikviens uzņēmums, neatkarīgi no tā lieluma vai nozares, agri vai vēlu ir saskāries ar nepieciešamību mārketingu veidot no nulles. Tas nav vienkāršs uzdevums, tāpēc apskatām, kam pievērst uzmanību, būvējot savu mārketinga stratēģiju.
Mārketings
06:00, 7. Mar. 2025
Digitālajā vidē uzticība ir vairāk nekā tikai modes termins – tā ir fundamentāla zīmola un tā klientu attiecību sastāvdaļa. Sākot no lietotnes līdz mājaslapai, uzticēšanās balstās uz zīmola konsekvenci visos lietotāja mijiedarbības punktos. Ja lietotāja pieredze atgādina šķīvi ar nejauši sajauktām sastāvdaļām, tas ne tikai rada apjukumu, bet arī grauj uzticību. Klienti vēlas drošību, nevis pārsteigumus.
Mārketings
06:00, 14. Feb. 2025
Inovāciju sacensībās digitālie pakalpojumi strauji attīstās, taču uzticamība nereti paliek otrajā plānā. Rezultāts? Plaisa starp zīmolu un lietotājiem, kas var šķist tikpat dziļa kā kanjons. Uzticamība nav tikai viena no prasībām digitālā produkta izstrādē, tā ir emocionāla saikne, kas lietotājus vieno ar zīmolu. Bez tās pat visinovatīvākās funkcijas digitālajā produktā lietotājiem var izklausīties pēc tukšiem solījumiem.
Mārketings
06:00, 24. Jan. 2025
Mūsdienu pasaulē, kurā vides un sociālās problēmas kļūst arvien aktuālākas, uzņēmumiem un organizācijām ir jāpārveido savas inovāciju stratēģijas, lai veicinātu ilgtspēju. Ilgtspējīga ideju vadība ir kļuvusi par nozīmīgu elementu šajā procesā, nodrošinot, ka jaunās idejas un risinājumi ne tikai uzlabo uzņēmumu darbību, bet arī palīdz aizsargāt planētu un radīt vērtību sabiedrībai.
Uzņēmēji pastāvīgi meklē jaunas metodes, lai sasniegtu vēlamo mērķauditoriju digitālajā vidē. Viena no šādām metodēm ir raidieraksts jeb podkāsts – vienkāršs, bet joprojām ļoti efektīvs formāts. Podkāsti ir kļuvuši par neatņemamu mārketinga stratēģijas sastāvdaļu, īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem. Kā to ieviest savā uzņēmuma mārketinga stratēģijā?
Mārketings
06:00, 29. Nov. 2024
Reklāmas nogurums ir stāvoklis, kad patērētāji ikdienā saskaras ar pārlieku daudzām reklāmām un mārketinga ziņojumiem, kas rada vienaldzību pret piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem. Uzņēmējiem tā ir būtiska problēma, jo var ievērojami ietekmēt pārdošanas rezultātus un negatīvi ietekmēt zīmola tēlu. Kas to izraisa un kā to risināt?
Mārketings
06:00, 8. Nov. 2024
Ja agrāk intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģija tika uzskatīta, galvenokārt, par lielo uzņēmumu jautājumu, tad šodien katram uzņēmējam – no jaunuzņēmuma līdz globālai korporācijai – ir jāsaprot, ka efektīva intelektuālā īpašuma pārvaldība var būt izšķirošais faktors biznesa izaugsmei, drošībai un vērtībai. Kā tiešsaistē aizsargāt zīmolu un izvairīties no dārgām kļūdām?
Mārketings
09:00, 15. Okt. 2024
Lai arī daļa uzņēmumu izvēlas algot mārketinga speciālistu, kas veic publicitātes aktivitātes uzņēmuma sociālajos kontos, e-pastos un citur, šobrīd lielu popularitāti gūst arī sadarbība ar mārketinga aģentūrām. Kā izvēlēties savām vajadzībām atbilstošāko variantu?
Mārketings
06:00, 12. Sep. 2024
Mūsdienās lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz datiem. Efektīvai klientu piesaistei nepieciešama rūpīga datu analīze, lai sasniegtu vēlamos mērķus. Kā nonākt līdz pārdomātai biznesa stratēģijai, analizējot datus?
Mārketings
09:00, 30. Aug. 2024
Mūsdienu konkurences apstākļos, kad labas idejas ir viegli nokopēt un atdarināt, produktu dizainu aizsardzība ir būtiska priekšrocība. Neatkarīgi no tā, vai dizains ir divdimensionāls (2D) vai trīsdimensionāls (3D), to var aizsargāt ar dizainparauga reģistrāciju. Kā to izdarīt?
Mārketings
06:00, 22. Aug. 2024
Vispārīgā datu aizsardzības regula, kas Eiropas Savienībā stājās spēkā 2018.gada 25.maijā, ir būtiski (un sāpīgi!) mainījusi digitālā mārketinga ainavu. Tika ieviestas stingras privātuma prasības, kas ievērojami apgrūtināja lietotāju informācijas vākšanu un apstrādi. Sīkdatnes kļuva mazāk efektīvas, reklāma sociālajos tīklos, tostarp “Meta” pasaulē, kļuva mazāk “mērķtiecīga”. Ko darīt šajos sarežģītajos apstākļos?
Mārketings
09:00, 15. Aug. 2024