Vēl īsti neatgūstot no pandēmijas, pasaule piedzīvo šausminošos notikumus Ukrainā, kas ilgst jau vairāk nekā mēnesi. Virkne starptautisku uzņēmumu viens pēc otra pamet Krievijas tirgu, aizvien vairāk kompāniju pauž atbalstu Ukrainai, tostarp ziedojot. Vienlaikus daudzu uzņēmumu dienaskārtībā ir jautājums, kā šobrīd plānot komunikāciju publiskajā telpā un mārketinga aktivitātes?

Turpināt aktivitātes, neraugoties uz notiekošo Ukrainā, apturēt vai mainīt komunikācijas saturu? Kā sabalansēt atbalstu Ukrainai un uzņēmuma mērķu sasniegšanu? Daļa uzņēmumu, kas jūtas līdzatbildīgi, aktuālās tēmas iekļauj arī savā komunikācijā – gan pandēmijas laikā, piemēram, publicējot atbilstošu saturu un lietojot tēmturus #PaliecMājās, #EsiPiesardzīgs, #IevēroDistanci, gan sākoties Ukrainas notikumiem, piemēram, #StandWithUkraine, #Ukraine, #HelpUkraine u.tml. Gan pandēmijas, gan Ukrainas kara laikā uzņēmumi komunikācijā aizvien vairāk iekļauj drošības tēmu un iespējamos riskus, piemēram, "airBaltic" vēsta - “Pie mums lidot ir droši.” Virkne uzņēmumu veido arī informatīvās un izglītojošās publikācijas, piesaistot influencerus, kuri runā par aktuālām tēmām, kā arī piedāvājot bezmaksas tiešsaistes pasākumus, piemēram, diskusijas vai seminārus.

Šobrīd publikācijām izmanto no 1 līdz 4 emocijzīmēm, lai publikācijas saturu parādītu atraktīvāku, tajā pašā laikā, lai neradītu pārāk nenopietnu iespaidu. Visās publikācijās tiek izmantoti fotoattēli, kustīgi attēli vai video, jo cilvēkus vairāk piesaista vizuālā komunikācija. Visām publikācijām ar video vai attēliem ir arī apraksti – vizuālis pievērš uzmanību, bet papildus teksts ļauj sniegt detalizētāku un plašāku informāciju. Tāpat tiek veidots video saturs par krīzes situāciju, lai parādītu, kā uzņēmums iesaistās un aicinātu iesaistīties arī citus. Tiem uzņēmumiem, kas raduši savā komunikācijā izmantot humoru, jāatceras, ka ar jokiem krīzes laikā ir jābūt ļoti uzmanīgiem. Humoru var izmantot, bet mazās devās un protams, nejokojot par krīzes tematiku, jo sabiedrība šobrīd ir ļoti nokaitēta. Runājot par komunikācijas intensitāti, jānorāda, ka tam ir nepieciešama stratēģija – noteikts biežums kampaņu laikā, bet cits – ikdienas komunikācijai. Intensitāti ietekmē arī saturs – ja būsim pārāk aktīvi, var panākt pretēju reakciju - agresiju.

__________________________________________________________________________

Humoru var izmantot, bet mazās devās un protams, nejokojot par krīzes tematiku, jo sabiedrība šobrīd ir ļoti nokaitēta

__________________________________________________________________________

Ikvienas krīzes sākumposmā ir grūti saprast, kā rīkoties. Saskaroties ar cilvēcisku traģēdiju, kas ir tāda mēroga kā Krievijas iebrukums Ukrainā, var rasties kārdinājums rīkoties tagad un domāt vēlāk. Ko mārketingam darīt šādā laikā, īpaši, ja krīze tieši neskar jūsu nozari vai nozari? Lai gan mārketings dažkārt tiek uzskatīts par sekundāru uzņēmuma riska pārvaldībā un mazināšanā, uzņēmumi ir atbildīgi par saviem zīmoliem un kalpo kā de facto klienta balss, tāpēc krīzes laikā tieši mārketingam var būt izšķiroša nozīme. Lai krīzes laikā mārketings sniegtu maksimāli labus rezultātus, vērts ņemt vērā piecas būtiskas lietas.

Izveidot scenārijus un veikt rūpīgu plānošanu

Plānošana ir svarīgs mārketinga instruments. Stratēģijas vienmēr liek apsvērt hipotētiskus nākotnes biznesa scenārijus – jāapvieno vadošo komandu un jāpiesaista eksperti attiecīgās krīzes jautājumā, lai noteiktu prioritātes un kartētu jaunus scenārijus. Jāapdomā iespējamā ietekme uz saviem klientiem, komandu un piegādātājiem. Jāpalielina ieinteresēto personu informētība un jāsagatavojas virknei potenciālo nākotnes iespēju.

Stratēģijas pielāgošana

Mārketings neeksistē vakuumā un tam jāpielāgojas ārējiem faktoriem, pat, ja šie faktori ir attālināti no tiešajiem tirgiem vai klientiem (vai klientu klientiem). Karš Ukrainā ir humanitāra krīze ar ekonomisku un kultūras ietekmi. Ja uzņēmums veic uzņēmējdarbību reģionā, tas ir spiests mainīt plānus, bet arī gadījumos, kad nav tiešas saistības, ir jāsagatavojas, lai pielāgotu savu stratēģiju, pamatojoties uz mainīgo makrovides situāciju. Jāapsver, kā savā stratēģijā var veidot pielāgošanās spēju un elastību.

Pārrunu vešana ar mediju aģentūru 

Ir svarīgi, kur un kādā kontekstā parādās konkrētā uzņēmuma zīmols, tāpēc ir jāprognozē visi iespējamie scenāriji, kuros zīmola saturs vai reklāma varētu tikt ievietota satraucošā kontekstā. Jāapsver arī parastas darbības, piemēram, atslēgvārdi un iepriekš plānotās ziņas sociālajos medijos un kampaņas. 

Sadarbība ar komandu

Iespējams, uzņēmuma komandai nepieciešama rokasgrāmata krīzes saziņas pārvaldībai. Tajā jāiekļauj rīki un paņēmieni, kas ļauj pārraudzīt situāciju un plānot, izpildīt un pārvaldīt integrēto komunikāciju.

Sagatavoties ietekmei uz budžetu

Paies zināms laiks, lai pilnībā izprastu Krievijas iebrukuma Ukrainā finansiālās sekas, taču konflikts starp pasaules vienpadsmito lielāko ekonomiku un vienu no tās lielākajiem preču ražotājiem Austrumeiropā neierobežosies. Izaicinoša inflācijas vide var vēl vairāk palielināt ieguldījumu izmaksas, ietekmējot uzņēmuma finanses un ierobežojot jau tā saspringto piegādes ķēdi. Iespējamās pakārtotās sekas varētu samazināt mārketinga budžetus vai vismaz turpināt samazināt efektu, pagarinot Covid-19 noteiktos budžeta ierobežojumus. Sagatavojieties tad jau tagad, prioritāti piešķirot mārketinga programmām un ieguldījumiem. Proaktīva prioritāšu noteikšana palīdzēt noteikt izmaksas, kuras varat un kuras nevarat atļauties samazināt, ja rodas budžeta problēmas.

Šis laiks ir sarežģīts un nezināms ikvienam no mums. Situāciju apgrūtina arī fakts, ka mēs nezinām, cik ilgi krīze turpināsies, līdzīgi kā gadījumā ar pandēmiju. Lai turpinātu virzību uz uzņēmuma plāniem un vienlaikus sniegtu atbalstu tiem, kam tas nepieciešams, tieši mārketings ir viens no būtiskākajiem aspektiem.