Mūsdienu korporatīvās komunikācijas formula
2022-01-07
Olga Kazaka, "A. W. Olsen & Partners", partnere, "Pirmās PR grāmatas" autore, LU docente
Klausies
Plānojot organizāciju komunikāciju, ir būtiski saprast, uz kādiem balstiem tā stāv, lai piesaistītu auditorijas uzmanību un vairotu uzticību uzņēmumam. Kas organizācijām jāintegrē savos vēstījumos, lai palielinātos klientu skaits?
Cīņa par uzmanību
Jau 20. gs. 70. gados Amerikas Savienoto Valstu (ASV) politologs Herberts Saimons rakstīja, ka pasaule atrodas pie uzmanības ekonomikas sliekšņa, kad informācijas pārpilnība izraisa jaunu deficītu – cilvēku uzmanības trūkumu.
Plašu rezonansi šī ideja gan guva tikai 20. gs. 90. gados – līdz ar interneta attīstību. Tolaik to izraisīja Maikla Goldheibera izteikumi, ka mēs slīkstam informācijā, nepārtraukti to ģenerējot. Šajos apstākļos kļūst svarīga uzmanības pārvēršana precē, kas var nest peļņu. Piemēram, mediji vai blogeri pārdod auditorijas uzmanību reklāmdevējiem, tādējādi to monetizējot. Arī organizācijas iemaina savu informāciju vai citus labumus pret tām svarīgas auditorijas uzmanību.
Urbānists Georgs Franks attīstīja šo domu un nosauca uzmanību par “jauno uzņēmējdarbības valūtu”. Ar uzmanību auditorija maksā par bonusiem, ko saņem no organizācijām, taču atšķirībā no naudas šo valūtu nevar uzkrāt vai paglabāt vēlākam laikam. Tomēr jāatceras, ka var uzkrāt cieņu un labu reputāciju, ko, savukārt, atkal var saņemt ar uzmanību.
__________________________________________________________________________
Lai piesaistītu auditorijas uzmanību, organizācijas ir spiestas palielināt komunikācijas intensitāti
__________________________________________________________________________
Situāciju sarežģī fakts, ka uzmanība ir ļoti ierobežots resurss. Ja persona pievērš uzmanību kādam paziņojumam vai kanālam, tobrīd tā nevar pilnvērtīgi veltīt sevi citiem. Piemēram, pašlaik, lasot šo rakstu, lasītājs nesarunājas ar ģimeni, neskatās televīziju (vismaz tā jācer, jo citādi es kā autore jau esmu zaudējusi cīņu par lasītāja nedalītu uzmanību). Pat modernajā vairākuzdevumu (multitasking) režīmā var vienlaikus pilnvērtīgi pievērst uzmanību tikai ierobežotam skaitam objektu.
Tā rodas apburtais loks: lai piesaistītu auditorijas uzmanību, organizācijas ir spiestas palielināt komunikācijas intensitāti, – tās no visām pusēm cenšas sakliegt patērētājus, tādējādi izraisot vēl lielāku uzmanības deficītu un plašākus komunikatoru uzbrukumus. Beidzamajos divdesmit gados – galvenokārt interneta dēļ – pieejamā informācija ir tik strauji pieaugusi, ka cilvēki to vairs nespēj pilnvērtīgi uztvert un daudzi ir noguruši no tās.
Tādējādi šie procesi ir izraisījuši dažādas interesantas parādības, piemēram, digitālo detoksikāciju – cilvēki apzināti ierobežo internetam pievienotu ierīču lietošanu. Ir pat īpašas atpūtas vietas, kur viesiem atņem telefonus un datorus, to vietā piedāvājot iespēju nodarboties ar meditāciju un sportu, klausīties putnu vīterošanu un priecāties par klātienes saskarsmi.
Bet atraut acis no ierīcēm kļūst arvien grūtāk
Lielie pārtikas veikali jau ceļ trauksmi – apmeklētāji veic mazāk impulsīvu pirkumu no tā preču klāsta, kas izvietots pie kases. Agrāk tas darbojās nekļūdīgi: garlaikodamies rindā, klienti pētīja stendu sev priekšā un bieži kaut ko nopirka no tā. Taču tagad pircēji gaida savu kārtu viedtālruņa kompānijā un apkārt neskatās.
Apģērbs ir viena no spēcīgākajām neverbālās komunikācijas izpausmēm, tas runā un stāsta par cilvēku, pirms vēl pagūts izveidot acu kontaktu un sasveicināties. Vizuālais tēls ir tas, ko smadzenes novērtē automātiski, savukārt prāts analizē, klasificē un sintezē neatkarīgi no tā, vai cilvēks pats to vēlas vai nē. Paralēli tādi paši procesi norisinās arī citu cilvēku prātos. Kā ģērbties, lai radītu patīkamu pirmo iespaidu?
Mārketings
06:00, 19. Apr. 2024
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024
Publiskajā telpā plaši izskanējusi kritika par sociālo tīklu “Facebook” un “Instagram” jauno praksi – maksas piemērošanu par pakalpojuma lietošanu bez reklāmām. Kā vērtējama šī prakse? Vai sociālie tīkli drīkst šādi rīkoties?
Mārketings
06:00, 21. Mar. 2024
Ar sīkdatnēm jeb cookies saskaramies katru dienu, apmeklējot visdažādākās mājaslapas. Ikvienam mājaslapas lietotājam ir iespējams izvēlēties, kādām sīkdatnēm piekrist un kādām – nē. Kas jāņem vērā, saskaroties ar sīkdatņu politiku?
Mārketings
06:00, 12. Mar. 2024
Dinamiskā un konkurētspējīgā uzņēmējdarbības vidē uzņēmumi pastāvīgi meklē veidus, kā atšķirties un piesaistīt patērētāju uzmanību. Viens no spēcīgiem instrumentiem, kas ir pierādījis savu spēju mainīt spēles noteikumus, ir dizaina izmantošanas stratēģija, kas atbalsta uzņēmuma misiju un mērķus.
Mārketings
06:00, 1. Feb. 2024
Izveidojot unikālu dizainu produktam – preces vai pakalpojuma noformējumam –, rodas jautājums, kā to vislabāk aizsargāt pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu.
Mārketings
09:00, 11. Jan. 2024
Daudzu uzņēmumu komunikācijas stratēģija ir saistīta ar satura veidošanu “Instagram”. Tas palīdz sasniegt uzņēmuma mērķus, piesaistot auditorijas uzmanību dažādu produktu vai pakalpojumu iegādei. Lai gan jāatzīst, ka šobrīd pēc daudzu algoritmu maiņas “Instagram” vide ir ievērojami mainījusies, proti, ne visu auditoriju ir iespējams sasniegt. Tas nozīmē, ka liela daļa sekotāju vairs neredz visus jaunākos ierakstus. Vai kontaktu pirkšana šo problēmu atrisinātu?
Mārketings
14:00, 12. Dec. 2023
Sadarbība ar influenceriem ar katru dienu uzņem apgriezienus. Pēc Eiropas Parlamenta datiem sešu gadu laikā influenceru mārketinga tirgus ir pieaudzis par vēl nepieredzētiem 700% – no 1,7 mljrd. ASV dolāru 2016.gadā līdz 13,8 mljrd. ASV dolāru 2021.gadā. 2023.gadā pieaugumam vajadzētu būt par vēl 15%. Ņemot vērā reklāmas akluma tendenci, kā arī “Meta” piedāvātās jaunās reklāmas bloķēšanas iespējas un vispārējo mērķtiecīgas reklāmas vājināšanos Eiropas Savienībā, ir saprotams, ka influenceru mārketingam tiek pievērsta liela uzmanība. Kā izvērtēt potenciālo sadarbības partneri – influenceri?
Mārketings
06:00, 6. Dec. 2023
Pēdējie pieci gadi ir bijuši izaicinājumu pilni gan mārketinga speciālistiem, gan reklāmdevējiem, un visi ir vienisprātis – reklāma vairs nav tāda, kāda tā bija agrāk. Reizēm mārketinga speciālists jūtas tā, it kā ar naudu kurinātu krāsni, – tiek tērēta milzīga naudas summa, bet rezultāti ir, maigi izsakoties, apšaubāmi. Vai taisnība, ka reklāmas efektivitāte ir samazinājusies, vai arī mēs vienkārši vēl neesam apguvuši “jaunus trikus”? Ja tā tiešām ir samazinājusies, kāds ir iemesls un kā uzlabot tās efektivitāti?
Mārketings
06:00, 30. Nov. 2023
Pie dažādu zīmolu vārdiem nereti manāms apzīmējums ®. Tas apzīmē reģistrētu preču zīmi, bet vai jālieto vienmēr? Kādos gadījumos izmanto šo apzīmējumu?
Mārketings
06:00, 3. Nov. 2023
Laikā, kad praktiski jebkurš var piekļūt sociālajiem tīkliem un izvietot tur saturu, daloties ar pieredzi, viedokli vai sasniegumiem, svarīgi saprast organizācijas kā medija lomu. Kad organizācija kļūst par mediju? Kādi ir svarīgākie komunikācijas kanāli?
Klausies
Mārketings
06:00, 20. Okt. 2023
Ieraugot “Nike” simbolu, “Netflix” sarkanos burtus vai izdzirdot vārdu “McDonald’s”, patērētāja prātā projicējas skaidra aina – šo produktu izcelsme, īpašības un radītās emocijas. Apzīmējumi, ko uzņēmumi lieto, lai atšķirtu un izceltu savas preces vai pakalpojumus, var tikt aizsargāti kā preču zīmes.
Mārketings
06:00, 10. Okt. 2023
Pirmais iespaids ir svarīgs aspekts mūsu ikdienas dzīvē – ne tikai profesionālajā, bet arī personīgajā. Tas var ietekmēt mūsu attiecības, karjeru un vispārējo dzīves kvalitāti. Kā radīt veiksmīgu pirmo iespaidu prezentācijās, lietišķajās sarunās un ikdienas dzīvē? Kāpēc tas ir tik būtiski?
Ja tiktu jautāts, kas uzņēmumā ir vērtīgāks – nemateriālās vai materiālās lietas -, 90% uzņēmumu atbildētu, ka nemateriālā vērtība ievērojami pārsniedz materiālo.
Mārketings
06:00, 8. Sep. 2023
Mūsdienās digitālā transformācija maina veidu, kā uzņēmumi, izmantojot digitālās tehnoloģijas, izstrādā jaunus digitālos biznesa modeļus, tā palīdzot uzņēmumiem iegūt lielāku vērtību klientu acīs. Uzņēmumi atver tiešsaistes veikalus, veido oficiālas mājaslapas, sociālo mediju kontus un tos izmanto, lai pārdotu preces vai pakalpojumus un sazinātos ar klientiem. Daudzi uzņēmumi pāriet no vienkanāla klientu iesaistīšanas stratēģijas uz daudzkanālu stratēģiju. Apskatīsim, kādas ir tās priekšrocības!
Mārketings
06:00, 18. Aug. 2023