Beidzamajos divos gados digitālie kanāli piedzīvoja strauju augšupeju, taču tagad, kad atsācies ierastāks dzīves ritms, pircēji no digitālās komunikācijas jūtas noguruši, tāpēc, pilsētā atgriežoties pavasarim un aktīvākai cilvēku plūsmai pēc pandēmijas ierobežojumiem, efektivitāti atguvušas arī vides reklāmas.

Vides reklāmas efektivitāte

Reklāma vidē (out-of-home advertising) ir viena no vecākajām reklāmas formām, kuras vēsture attīstījusies līdz ar urbanizāciju, sākot jau ar klaigājošiem pārdevējiem tirgū vēl pirms mūsu ēras. Mūsdienās pie šīs formas esam tā pieraduši, ka bieži aizmirstam, ka ne tikai lieli plakāti autobusu pieturās, bet arī veikalu izkārtnes, ar uzlīmēm noklātas automašīnas un mazi klipiņi sabiedriskajā transportā ir vides reklāma. Ārpus mājām ar reklāmu sastopamies tikpat bieži kā digitālajos kanālos, tikai kā iedzīvotāji esam tik ļoti pie tā pieraduši, ka uztveram to kā daļu no pilsētvides.

No vienas puses, reklāmdevējiem tā ir pozitīva ziņa – pircēji pret šo reklāmas veidu nav tik negatīvi noskaņoti kā pret to, kas traucē skatīties izklaidējošu video “YouTube” platformā. No otras – noturība pret reklāmu nozīmē arī mazākas reklāmas pamanīšanas iespējas. Līdz ar to vides reklāmas efektivitāte slēpjas spējā uzrunāt auditoriju ar atbilstīgu un aktuālu ziņojumu, kā arī izcelšanos starp citiem vides stimuliem, jo tā konkurē ar visu pilsētvidē notiekošo – skaņām, automašīnām, gājējiem utt.

Tāpat būtiski, vai reklāmdevējam aktuālā auditorija uzturas vides reklāmas biežākajās izvietošanas vietās (pilsētās) vai pārvietojas pa lielajām šosejām, brauc ar sabiedrisko transportu. Reklāmas reitingi rāda, ka pagājušajā gadā ierobežojumu dēļ vides reklāmu sasniedzamība bija kritusies – ar šo reklāmas veidu varēja sasniegt 20% Latvijas pirktspējīgo iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem (Kantar Atlas, 2021) ar paredzamo pieaugumu šim gadam. Salīdzinājumā ar, piemēram, sociālajiem medijiem (70% iedzīvotāju pārklājums) šis skaitlis var nešķist liels, tāpēc, pirms izvēlas vides reklāmu, būtiski ir saprast, kāda būs reklāmas kanālu kombinācija un funkcija, lai panāktu vēlamo efektu.

Kad izvēlēties vides reklāmu risinājumus?

Vides reklāmas nebūs plašākais iespējamais pircēju sasniegšanas kanāls, taču tas var būt ļoti efektīvs un lielisks rīks uzņēmuma tēla uzlabošanai, informētības veicināšanai un piederības izjūtas radīšanai. Turklāt, ja vides reklāma izvietota pie uzņēmuma vai skatlogā, – arī pārdošanas veicināšanai!

Tēla komunikācijai parasti izvēlas lielāka formāta plakātus un reklāmas stendus jeb billboard. Tāpat kā ar TV reklāmām – dārgus izvietojumus pircēji arī uzskata par prestižākiem. Tomēr arī lētākus izvietojumus pīlāros vai autobusu pieturās var veiksmīgi izmantot tēla stiprināšanai, taču tad ar skaistu produkta attēlu vien nepietiks – reklāmas tendencēs dominē pircēju pievienotās vērtības un jēgas meklējumi vai vienmēr aktuālais humors. Arī veiksmīgas vietas izvēle vienkāršai vides reklāmai dos savu artavu – populāri kļūst izvietojumi pie uzņēmuma biroja, veikaliem u. c.