Kas ikvienā uzņēmumā ir visvērtīgākais, ko var būvēt un attīstīt 20 gadus, taču sabojāt piecās minūtēs? Tā ir zīmola reputācija. Nesen dzirdēts stāsts, kad uzņēmums bija zaudējis visu – aprīkojumu, finanses, biroju, darbiniekus – un tomēr veiksmīgi atgriezās biznesā. Tas nebija brīnums. Šim uzņēmumam palīdzēja spēcīga zīmola reputācija. Klienti pieprasīja un bija tik ļoti iemīļojuši šo produktu, ka bija gatavi gaidīt, kamēr uzņēmums atsāks ražošanu.

Ko nozīmē zīmola reputācija?

Zīmola reputācija nosaka to, kā klienti, citas ieinteresētās personas un tirgus kopumā uztver konkrēto uzņēmumu, produktu vai pakalpojumu. Tas ir ar produktu un klientu apkalpošanu saistīts pieredzes, ideju un emociju kopums – tas, ko sagaida potenciālais vai kādu pieredzi piedzīvo esošais klients, iegādājoties un izmantojot uzņēmuma preci vai pakalpojumu, kā arī saņemot pēcpārdošanas servisu. Tas ietver visu, sākot ar zīmola servisa kvalitāti līdz uzņēmuma attieksmei pret klientiem un darbiniekiem, ko tas apzināti vai neapzināti pauž publiski pieejamos kanālos. 

Lieliska zīmola reputācija parāda patērētāju uzticību tam un viņu pārliecinātību par tā sniegto produktu vai pakalpojumu. Tādējādi zīmols ir ikvienas nobriedušas organizācijas visvērtīgākais aktīvs – tā reputācijas kaitējums ir galvenais riska faktors uzņēmumu vadītājiem visā pasaulē. Saskaņā ar “Deloitte” pētījumu 88% vadītāju uztver reputācijas risku kā galveno biznesa izaicinājumu.

Daudziem šķiet, ka zīmols sākas ar logotipa izstrādi, bet tas nav pareizi. Ir svarīgi saprast, ka zīmola reputāciju veido tā nozīmīgums, kurš rezonē ar patērētājiem un veido emocionālu saikni, kas atšķir šī zīmola produktu vai piedāvāto pakalpojumu no konkurentiem. Spilgts dizains vai citi vizuālie elementi ir tikai viens no gandrīz simts veidiem, kā nodot šo nozīmi saviem patērētājiem. “Apple”, “Nike” un citi pazīstami zīmoli šo nozīmi nodod nevis ar skaistu zīmola logotipu, bet plašu kontekstu, kas saistīts ar to.

Lielo zīmolu paraugs

Kā “Apple”, “Nike”, “Mastercard” vai “Dove” zīmoli ir kļuvuši par ikoniskiem? Kāds ir to veiksmes noslēpums? Protams, šo zīmolu produktiem ir iespaidīgs dizains, tie ir draudzīgi lietotājam un kvalitatīvi izstrādāti, taču ir kaut kas vairāk, kas padara tos tik īpašus, – kaut kas atšķir tos no konkurentu pārpilnības:

  • “Apple” atraisa cilvēkos radošumu, neņemot vērā bailes izcelties no pūļa;
  • “Nike” atbrīvo cilvēkudrosmi sasniegt mērķus, kuriem tie tic, neņemot vērā visas pasaules pretestību;
  • “Mastercard” veicina  vēlmi pēc nenovērtējamas pieredzes, neraugoties uz ieguldītajiem centieniem un naudu;
  • “Dove” atraisa cilvēku patieso skaistumu un pašcieņu, neņemot vērā spiedienu ievērot standarta skaistuma stereotipus.

Minēto zīmolu vēstījumi uzrunā jebkura sirdi, jo skar mūsu cilvēcisko pusi un iedvesmo. Šie zīmoli uztver klientus nevis kā peļņas avotu, bet gan kā cilvēkus un veido humānāku komunikāciju.

Nav viegli nodot auditorijai zīmola vērtības. Tam nepieciešama dvēsele, lai sasniegtu un iegūtu klientu piekrišanu, atbalstu un uzticību. Zīmola reputācijas veidošana vienmēr ir ilgs process, un tas var aizņemt pat vairākus gadus.

Cilvēkcentrēti zīmoli ļauj klientiem justies citādi, tādējādi radot pilnīgi jaunu pieredzes kvalitāti. Vienīgais veids, kā sasniegt šo līmeni, ir izveidot dziļu emocionālu saikni ar klientiem un likt viņiem justies īpašiem.