Tiešā atlase – veids kā “noķert” labākos?
2024-07-05
Māris Silinieks, SIA "WORKINGDAY LATVIA", mārketinga direktors
Laikā, kad ir manāms darba spēka trūkums, darba devēji meklē aizvien jaunus veidus, kā piesaistīt darbiniekus. Viens no tiem ir tiešā atlase jeb headhunting, ar kuras palīdzību visbiežāk tiek piesaistīti uzņēmuma vadītāji vai darba tirgū pieprasīti speciālisti. Kāpēc izvēlēties šo darbinieku meklēšanas metodi un kādas ir tās priekšrocības?
Izlasot šo rakstu, uzzināsi:
- Kas ir tiešā atlase un kāda loma tajā ir personāla vadībai
- Kas jāatceras un jāievēro, ja tiešā atlase tiek veikta pašu spēkiem
- Kāpēc izvēlēties šo darbinieku meklēšanas metodi
- Kādi ir tiešās atlases posmi un kas par tiem jāzina
Reputācija ir viens no uzņēmuma lielākajiem aktīviem – tā nav tikai abstrakts jēdziens, bet gan faktors, kas tieši ietekmē uzņēmuma darbību, konkurētspēju un pat pastāvēšanu. Tomēr tā ir trausla vērtība – viena kļūda, neatbilstoša darbinieka rīcība vai slikti pārvaldīta krīze var radīt neatgriezeniskus zaudējumus. Šajā kontekstā zinoši un kompetenti darbinieki kļūst par uzņēmuma drošības spilvenu. Viņi ne tikai pasargā no reputācijas riskiem, bet arī palīdz uzņēmumam tos aktīvi novērst.
Personāla vadība
06:00, 27. Jan. 2025
Darba devējam ir ne tikai tiesības, bet Darba likumā paredzēts pienākums noteiktos gadījumos pieprasīt no darbinieka paskaidrojumu. Taču praksē bieži vien rodas daudz papildu jautājumu šīs normas īstenošanai – kā un kad jārīkojas darba devējam un darbiniekam, kādi dokumenti nepieciešami un kas tajos iekļaujams? Skaidrojam!
Personāla vadība
06:00, 9. Jan. 2025
Lasītājs jautā: Uzņēmums dokumentu apritei izmanto personāllietvedības programmu. Vai darbinieks drīkst atteikties strādāt ar dokumentiem e-vidē? Ko darīt, ja darbinieks atsakās strādāt e-vidē? Vai darba devējam jānodrošina dokumentācija papīra formātā?
Personāla vadība
09:00, 8. Jan. 2025
Pēdējos gados uzņēmumu darba vide ir ievērojami mainījusies. Viens no lielākajiem izaicinājumiem gan darbiniekiem, gan vadītājiem ir pielāgošanās šīm pārmaiņām. Strauji attīstās tehnoloģijas, palielinās konkurence, mainās darba prasības un pieaug nepieciešamība ne tikai pēc specializētām zināšanām, bet arī pēc prasmēm, kas ļauj darbiniekam veiksmīgi orientēties dažādās jomās. Šo prasmju komplektu dēvē par starpdiciplinārajām prasmēm. Bet kas tās īsti ir, kāpēc tās ir kļuvušas tik svarīgas un kā tās sekmīgi izmantot darba vidē?
Personāla vadība
06:00, 25. Nov. 2024
Mēs dzīvojam brīvā pasaulē, kurā katram ir iespējas izvēlēties darbu un arī mainīt darba vietu. Tomēr katrs darbinieks, kurš aiziet, rada uzņēmumam zaudējumus vai vismaz neērtības. Vēl sliktāk, ja tas notiek pēkšņi, negaidīti, neplānoti.
Klausies
Personāla vadība
06:00, 11. Nov. 2024
Rūpniecības un tehnoloģiju attīstība liek sabiedrībai un uzņēmumiem mainīties līdzi laikam. Ja iepriekšējos gadsimtos cilvēks varēja iegūt izglītību vienā profesijā un visu mūžu tajā nostrādāt, tad šobrīd tā nav. Vai pārkvalificēšanās ir risinājums darbaspēka trūkuma mazināšanai?
Personāla vadība
06:00, 30. Okt. 2024
Šobrīd uzņēmumos plecu pie pleca strādā gan tie, kas piedzīvojuši pasauli bez interneta un izbaudījuši faksu laikmetu, gan arī tie, kuri dzimuši 2000.gadā un uzauguši ar viedtālruņiem rokās, kļūstot par pilnvērtīgiem darba tirgus spēlētājiem. Vai šāda paaudžu mijiedarbība darba vidē rada uzņēmumam vairāk problēmu vai tomēr ir kā ieguvums?
Klausies
Personāla vadība
09:00, 10. Okt. 2024
Darbinieku pārvilināšana ir aktuāla tēma daudzos uzņēmumos, īpaši laikā, kad talantīgi darbinieki kļūst arvien pieprasītāki. Straujā attīstība lielajās pilsētās, labāka infrastruktūra un karjeras iespējas bieži vien piesaista darbiniekus no reģioniem, savukārt pandēmija un attālinātā darba popularitāte ir izraisījusi pretēju tendenci – cilvēki vēlas dzīvot ārpus pilsētām, baudīt mierīgāku dzīvi un strādāt attālināti. Kā darba devēji var izmantot piedāvājumus, lai piesaistītu darbiniekus? Kā pasargāt sevi no darbinieku pārvilināšanas mēģinājumiem?
Klausies
Personāla vadība
06:00, 23. Sep. 2024
Mūsdienu straujajā uzņēmējdarbības vidē ilgtspējīga cilvēkresursu vadība kļūst par būtisku elementu, kas ietekmē uzņēmumu ilgtermiņa veiksmi un konkurētspēju. Lielās organizācijās cilvēkresursi ir ne tikai viens no svarīgākajiem resursiem, bet arī nozīmīgs faktors ilgtspējības nodrošināšanā. Efektīva darbinieku vadība, atbildīga pieeja viņu labklājībai un kompetenču attīstībai var ievērojami uzlabot uzņēmuma izvirzītos mērķus un palīdzēt nodrošināt ilgstošu konkurētspēju. Kā īstenot ilgtspējīgu cilvēkresursu vadību lielā organizācijā?
Personāla vadība
06:00, 20. Sep. 2024
Daudziem uzņēmumiem dažādības un iekļaušanas politika ir kļuvusi par ierastu pieeju uzņēmējdarbībā un komandas vadīšanā, savukārt tikai atklāj šo paradigmu. Kas ir daudzveidība un iekļaušana un kā tā var palīdzēt uzņēmējdarbībai? Kādas izmaiņas ieviestas Starptautiskās Standartizācijas organizācijas (International Organization for Standardization (ISO)) standartā 30415:2021 “Cilvēkresursu vadība. Dažādība un iekļaušana”?
Personāla vadība
06:00, 9. Sep. 2024
Laikā, kad daudzi strādā attālināti vai hibrīdrežīmā, arvien aktuālāks kļūst jautājums par darba laika elastību – vai var to piemērot un kādos gadījumos? Kā īsti izpaužas darba laika elastība un vai visi to saprot vienādi?
Klausies
Personāla vadība
06:00, 20. Aug. 2024
Jautājums par labvēlīgu un drošu komunikāciju starp darbinieku un klientu visbiežāk aktualizējas tajās jomās, kas saistītas ar klientu apkalpošanu gan klātienē, gan citā formātā. Izteiciens “klientam vienmēr taisnība” nebūt nenozīmē, ka klientam pieļaujama rupja, naidīga vai kāda cita agresīvas uzvedības izpausme. Kā darba devējs var atbalstīt savu darbinieku, ja šādu attieksmi tomēr nākas piedzīvot?
Personāla vadība
09:00, 30. Jūl. 2024
Uzņēmuma vērtības ir pamats, uz kura balstās visa tā darbība. Tās nosaka, kā uzņēmums pieņem lēmumus, kā sadarbojas ar klientiem un darbiniekiem un kādu tēlu veido sabiedrībā. Savukārt darbinieku vērtības veido viņu motivāciju, attieksmi pret darbu un savstarpējās attiecības. Lai panāktu uzņēmuma ilgtermiņa panākumus un pozitīvu darba vidi, ir svarīgi, lai darbinieku personīgās vērtības būtu saskaņotas ar uzņēmuma vērtībām. Kā veiksmīgi integrēt darbinieku vērtības uzņēmuma vērtībās, izmantojot dažādas pieejas un metodes?
Personāla vadība
06:00, 19. Jūl. 2024
Teju katram cilvēkam patīk saņemt komplimentus, tomēr rodas jautājums – vai komplimentu izteikšana darba vietā ir pieņemama? Kādus komplimentus var izteikt darba vidē? Kā nepārkāpt trauslo komplimentu izteikšanas robežu?
Personāla vadība
06:00, 17. Jūn. 2024