Jau vairākus mēnešus autobraucēji Latvijā ir spiesti par degvielu maksāt burtiski ar katru brīdi vairāk. Tādējādi loģisks ir jautājums – kā šī situācija eskalēsies turpmākajās dienās, nedēļās, mēnešos? Ņemot vērā Krievijas iebrukumu Ukrainā, tādējādi izraisot lielāko militāro konfliktu Eiropā kopš Otrā pasaules kara, eksperti un uzņēmēji atzīst, ka precīzas prognozes pat par tuvāko nākotni ir grūti paust, vienlaikus vēstījums ir skaidrs – degvielas cenas vēl augs.

Situācijas neprognozējamība

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) un degvielas tirdzniecības uzņēmuma “Astarte Nafta” valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis norāda, ka saistībā ar ģeopolitisko situāciju Eiropā šobrīd neesot iespējams prognozēt faktiski neko – ne degvielas cenas Latvijā, ne arī piegādes. Viņš uzsver: tāda situācija, kāda izveidojusies šobrīd, tirgotājiem nav bijusi nekad. Tiesa gan, situācija sākusi eskalēties jau pagājušā gada pēdējos mēnešos, un jau tad bijis skaidrs, ka cēloņi tam ir tikai ģeopolitiski.

“Parasti ir tā, ka, notiekot kaut kādiem procesiem tirgū, šos procesus ir, ar ko salīdzināt, ir bijis kāds precedents, – tos ņemot par pamatu, var mēģināt prognozēt situāciju uz priekšu. Šobrīd nekā tāda nav. Situācija ir pilnīgi citāda, nekā jebkad ir bijusi. Jā, militāra konflikta ietekme uz degvielas tirgu bija pirms aptuveni 30 gadiem, Persijas līča kara laikā, bet šīs situācijas nav salīdzināmas,” saka O. Karčevskis. Pirmkārt, laikā, kad risinājās minētais Persijas līča konflikts, degvielas patēriņš Latvijā bijis ļoti mazs, it īpaši, ja salīdzina ar pašreizējā patēriņa daudzumu, tādējādi patērētāji tirgū notiekošos procesus tā īsti nav pat pamanījuši. Otrkārt, šobrīd militārais konflikts risinās ļoti tuvu Latvijai –realitāte ir tāda, ka dzīvojam tieši līdzās divām agresorvalstīm, kas ir izraisījušas karu. “Neviens no mums neparedzēja 24. februāra notikumus, kad Krievija iebruka Ukrainā. Neviens arī nevar vairs prognozēt, kas notiks rīt degvielas tirgū. Situācija mainās pat nevis pa dienām, bet pa stundām,” saka LDTA valdes priekšsēdētājs.

Uzņēmuma “Circle K” degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs pauž, ka šobrīd “Circle K” Latvijā degvielas tirdzniecību turpina kā līdz šim un situācija ar piegādēm ir stabila. Kompānijas piegādātāji apliecinājuši, ka pagaidām nav gaidāms degvielas piegādes deficīts vai piegāžu kavējumi. Tāpat uzņēmums nodrošinājis pietiekami daudz degvielas rezervju mūsu terminālī. Vienlaikus, atbildot uz jautājumu par gaidāmajām degvielas cenām, arī šā uzņēmuma pārstāvis atsakās no jebkādām prognozēm.